چالش‌های اقتصاد ایران ادامه دارد؛

برزخ اقتصادی

بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شاخص مدیران خرید برای کل اقتصاد ایران به ۵۴.۱۵ واحد رسید که نسبت به شهریور‌ماه عملا در یک محدود باقی مانده‌ تا اقتصاد ایران همچنان در مرز رکود به سر ببرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،بر اساس گزارش شاخص مدیران خرید (شامخ) مهر ماه، علاوه بر مشکل «کمبود نقدینگی»، «تامین ارز» و «تسهیلات بانکی»، بنگاه‌های اقتصادی با چالش‌های دیگری روبرو شدند.در این ماه شاخص «موجودی مواد اولیه یا لوازم خریداری شده» کمترین مقدار سه‌ ماهه خود را ثبت کرده و این شاخص در هر سه بخش اقتصادی با کاهش روبرو بوده است. بنابراین کمبود نقدینگی و عدم‌تخصیص ارز و تسهیلات بانکی و همچنین اعمال قوانین غیرکارشناسی، کسب و کارها را در تامین لوازم موردنیاز با مشکل روبه‌رو کرده است.

همچنین شاخص میزان صادرات کالا و خدمات با ثبت عدد ۴۹ واحد، برای چهارمین ماه متوالی در رکود است تا همچنان محدودیت‌های صادراتی از جمله مشکلات مربوط به پیمان‌‌‌سپاری ارزی بر ادامه این روند کاهشی تاثیرگذار باشد.

از سوی دیگر افزایش نرخ ارز و تحمیل هزینه‌‌‌هایی ناشی از اعمال قوانین و مقررات غیرکارشناسی که منجر به کمبود یا بالا رفتن قیمت نهاده‌‌‌ها شده است؛ به گونه ای که شاخص قیمت خرید مواد اولیه و لوازم مورد نیاز در مهرماه  بیشترین مقدار سه‌‌‌ماهه اخیر را به ثبت رسانده است.

 همچنین «شاخص میزان استخدام و به‌کارگیری نیروی انسانی» برای سومین ماه پیاپی کمتر از ۵۰ گزارش شده است. در شرایط اقتصادی کشور، بسیاری از کسب‌وکارها با کمبود نیروی کار ناشی از عدم تمایل نیروی انسانی به اشتغال و جستجوی موقعیت‌های دیگر یا مهاجرت نیروی کار متخصص روبرو هستند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو

شناسه : 387250
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا