با توجه به معاملات این هفته بازار سهام؛

روزهای خوب بورس فرا رسید؟

پس از اتفاقات هفته گذشته که منجر به بازگشت ناامیدی و ترس به گزارش‌های پیش بینی بورس شده بود،‌ حالا و با توجه روند بازار سهام در این هفته،‌ برخی از کارشناسان صعود بورس تا پایان سال را محتمل‌‌ترین سناریو عنوان می‌کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سرمایه در ابتدای جنگ غزه به شدت نسبت به ریسک‌های سیاسی واکنش نشان داد؛ به گونه‌ای که اگر پیش از آغاز این جنگ در غالب گزارش‌های پیش بینی بورس اذعان می‌شد که بازار سهام آماده آغاز حرکت صعودی است، ناگهان همه به دنبال کف جدید برای شاخص کل بورس بودند. به‌طوری که در روز دوم جنگ بازار با ریزش بیش از ۵۰ هزار واحدی شاخص کل روبه‌رو شد.

 اما به تدریج نگرانی‌ها از بورس تخلیه شد و حالا در هفته‌ای که گذشت شرایط به سمت سبزپوشی تابلو به کلی تغییر کرد و فضای خوش‌بینی در گزارش‌های پیش بینی بورس و میان معامله گران شکل گرفت.

روند بورس در هفته‌ای که گذشت

شاخص کل بورس ابتدای هفته را در حالی با افزایش و باز پس گیری کانال دو میلیونی واحدی آغاز کرد که آخرین روز کاری در هفته گذشته را با یک اصلاح و ریزش ۱۰ هزار واحدی به پایان رسانده بود. روندی که به‌طور واضح تحت تاثیر اخبار جنگ حماس و اسرائیل بود. اما در پی سخنرانی‌های اخیر سران محور مقاومت و برطرف شدن ریسک جنگ، جو منفی حاکم بر بورس کمی تعدیل شد.

در هفته اخیر، شاخص کل بورس تهران در روز شنبه صعود حدود ۲۹ هزار واحدی را ثبت کرد و روز یکشنبه شاخص ۱۷ هزار و ۵۳۷  واحد رشد کرد. شاخص کل در روزهای دوشنبه و سه شنبه نیز به ترتیب حدود ۱۴ و۲۲ هزار واحد بالا آمد. در آخرین روز معاملاتی هفته نیز شاخص کل رشد ۳ هزار و ۳۴۵ واحد را ثبت کرد.

بر این اساس شاخص کل در پایان این هفته به سطح۲ میلیون و ۵۶ هزار واحد رسید و نسبت به آخرین روز معاملاتی هفته قبل بیش از  ۸۵ هزار واحد افزایش یافت تا بازدهی ای هفته بورس بر اساس تغییرات شاخص کل مثبت ۴.۳ درصد شود.

شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۳۸ هزار و ۵۱۵ واحد بالاتر ایستاد و بازدهی مثبت ۵.۸ درصدی را ثبت کرد.

همچنین در این هفته، میانگین ارزش معاملات بازار سهام ۵۴ هزار و ۳۲۷ میلیارد تومان بود که نسبت به هفته پیشین ۲ درصد افزایش یافته است.

میانگین ارزش معاملات خرد بورس نیز ۴ هزار و ۴۱۷ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۳ هزار و ۷۵۵ میلیاردی هفته پیشین، افزایش ۱۸ درصدی داشته است.

رشد شاخص کل بورس ادامه دارد؟

در این شرایط غالب کارشناسان معتقدند که اگر ریسک‌های داخلی و تصمیمات اشتباه سیاستگذار در عرصه اقتصادی متوقف شود، می‌توان به آینده بازار سهام امیدوار بود. بنابراین بعد از گذشت روزها و هفته‌های منفی و حتی سقوط‌های سنگین حالا شاخص کل بورس با نزدیک شدن به مرز ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی فضای مثبتی را میان سرمایه‌گذاران شکل داده است.

در یک سناریوی خوش‌بینانه می‌توان پیش بورس هفته آینده را اینگونه عنوان کرد که روند این هفته تکراری خواهد شد و حتی شاخص به مرزهای بالاتر خواهد رسید.

می‌توان به آینده بازار سهام خوش بین بود

نیلوفر اقوامی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: به نظر می‌رسد بازار کف ۲ میلیون و ۵۰ هزار واحدی را زده است و از این مرز مقاومتی عبور خواهد کرد. همچنین با توجه به اینکه ارزش معاملات هم به بالای ۵۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است، می‌توان به آینده بورس خوش‌بین بود.

 او ادامه داد: اگر نرخ بهره کاهش پیدا کند و همچنان حمایت‌هایی صورت بگیرد، با توجه به خبری که برای پتروشیمی‌ها اعلام شد و حمایتی در سطح یک میلیون و ۹۷۰ هزار برای بازار اتفاق افتاد می‌توان امیدواری بیشتری نسبت به آینده بورس داشت. چرا‌ که حمایت‌های خوبی انجام گرفت.

اقوامی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این ۲ میلیون واحد برای بورس نگه داشته شود و بازارساز اجازه نمی‌دهد که بازار ریزش پیدا کند. به اعتقاد من روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند و می‌توانیم برای هفته آینده هم بازار مثبتی داشته باشیم.

سایه جنگ از سر ایران برداشته شده است

این کارشناس بورس اضافه کرد: با توجه به صحبت‌هایی که از طرف حزب‌الله لبنان اعلام شد، تقریبا می‌توان گفت سایه جنگ از سر ایران برداشته شده است. ‌تا قبل از این خیلی‌ها فکر می‌کردند ریسک جنگ روی بازار ایران وجود دارد و ترس سرمایه‌گذاران جدید برای ورود به بازار وجود داشت و حتی سرمایه‌گذارانی که داخل بورس بودند به دنبال خروج بودند و برای همین در اوایل جنگ فشار فروش شکل گرفته بود. ولی آرامش به بازار برگشته و الان فقط ریسک‌های داخلی مثل نرخ بهره و دلار متصور بوده و سایه جنگ کاهش پیدا کرده است.

پیش بینی بورس؛ روند بازار تا پایان سال چگونه خواهد بود؟

این کارشناس بازار سهام افزود: اگر عامل غیر‌منتظره‌ای به وجود نیاید، به نظر من تا پایان سال بازار خوبی را شاهد خواهیم بود. روندی که شکل گرفت باعث شد پنج روز متوالی بازار حرکت مثبت را ثبت کند و شاهد بودیم که شاخص کل به محدوده ۲ میلیون و پنجاه هزار واحدی که بسیاری از تکنیکالیست‌ها وزن به آن می‌دادند رسید و ارزش معاملات خرد نیز پس از ۴۲ روز توانست ۵ همت را لمس کند. بنابراین اگر عامل غیرمنتظره‌ای به وجود نیاید، به نظر من تا پایان سال بازار خوبی را شاهد خواهیم بود.

اقوامی تصریح کرد: با توجه به حمایت‌ها و اخبار مثبت این هفته و ورود پول‌‌هایی که ثبت کردیم به نظر می‌رسد در صورت عدم وجود متغیر‌های غیر‌منتظره و تاثیر‌گذار برای بورس، بازار سرمایه مسیر طبیعی خود را برای شروع جاماندگی از رشد از همین محدوده‌ها شروع کند و با امید به تجدید ارزیابی شرکت‌ها، نرخ تسعیر ارز و کاهش نرخ بهره به این روند وزن بیشتری بدهیم. ضمن آنکه اصلاح‌های جزئی در این محدوده‌ها ذات بازارهای مالی است و باید به روند صعودی کلی توجه داشت، چنانچه شاهد بودیم در روز چهارشنبه سرمایه‌گذاران مانند همیشه احتیاط و افزایش نقدینگی را ترجیح دادند و ارزش معاملات خرد در کنار شاخص به رنگ سبز کاهش یافت، اما برای هفته‌های پیش‌رو به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار سرمایه با توجه به جذابیت‌های موجود و کاهش یافتن ریسک‌های بازار برای ورود اهتمام ورزند.

بورس
شناسه : 387273
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا