حبس ۴.۷ میلیارد دلار سرمایه در اَبَرکارگاه ساختمانی پایتخت

محدوده بورس املاک کلیدنخورده و بزرگ‌ترین کارگاه ساختمانی شهر تهران در غرب پایتخت با دست کم ۲۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه راکد در بازار مسکن به ارزش دلاری ۴.۷ میلیارد دلار مواجه شده و اگرچه نرخ آپارتمان در این منطقه طی سال‌های اخیر رشد سنگینی داشته، ساکنان منطقه مذکور برای دریافت سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه دائما در حال رفت و آمد به مناطق مجاور هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آخرین آمار می‌گوید که متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۲۲ در غرب پایتخت به حدود ۶۰ میلیون تومان در هر متر مربع رسیده است. اگر میانگین مساحت ۸۷ متر (بر اساس آمار مرکز آمار از معاملات شهر تهران) را برای هر واحد مسکونی در این منطقه محاسبه کنیم ارزش هر خانه ۵.۲ میلیارد تومان است.

طبق آماری که مدتی قبل مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان تهران ارایه کرد ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی از سکنه در منطقه ۲۲ تهران قرار دارد که بر اساس قیمت روز، ارزش این تعداد واحد به بیش از ۲۳۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. ارزش دلاری این رقم حدود ۴.۷ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

اما نکته‌ی عجیب این‌که منطقه ۲۲ سهم قابل توجهی از بازار معاملات شهر تهران را به خود اختصاص نمی‌دهد. مهرماه امسال سهم منطقه ۲۲ از ۳۱۳۳ معامله‌ی مسکن شهر تهران فقط ۵۰ فقره بود که از این حیث در بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران رتبه ۲۰ را از نظر تعداد قراردادهای ثبت شده در سامانه کد رهگیری از آن خود کرد.

این در حالی است که منطقه ۲۲ یکی از مناطق بورس در بازار مسکن شهر تهران محسوب می‌شود و در سال‌های اخیر حجم قابل توجهی از سرمایه‌گذاری در بازار ملک و ساخت و سازهای جدید در پایتخت را به خود اختصاص داده که منجر به احداث انبوهی از واحدهای کلیدنخورده شهر تهران شده است. در حال حاضر تعداد زیادی از سازندگان و تعاونی‌های مسکن در منطقه ۲۲ فعالیت دارند.

حدود ۱۳۰ هزار واحد مسکونی در منطقه ۲۲ ساخته شده که یک سوم این تعداد خالی از سکنه است. در شرایطی ۴.۷ میلیارد دلار سرمایه ملکی در غربی‌ترین منطقه شهر تهران محبوس شده که قیمت عمده واحدهای ساخته شده در این منطقه خارج از توان متقاضیان مصرفی است.

متوسط قیمت هر متر خانه در منطقه ۲۲ طبق آمار رسمی در مهرماه امسال حدود ۶۰ میلیون تومان اعلام شده است؛ در حالی که نرخ‌های پیشنهادی برخی واحدهای مرغوب بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان است. یعنی یک واحد ۱۰۰ متری در منطقه ۲۲ بین ۸ تا ۱۰ میلیارد تومان قیمت دارد.

یکی دیگر از دلایل پایین بودن تعداد معاملات ثبت شده در منطقه ۲۲ به فروش سهام مربوط می‌شود. به این صورت که متراژ مشخصی از یک آپارتمان به صورت سهام در بازار مسکن عرضه می‌شود که در سامانه کد رهگیری ثبت نمی‌شود. طبق گفته‌ی واسطه‌های ملکی، بخر و بفروش‌ها در منطقه ۲۲ فعال هستند اما آمار رسمی از تعداد معاملات این منطقه وجود ندارد.

سعید لطفی ـ عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در تحلیل وضعیت بازار مسکن منطقه ۲۲ به جهان صنعت نیوز گفت: منطقه ۲۲ عمده رشد خود را از بازارهای موازی می‌گیرد. در دهه اخیر نیز با رشد یکباره ساخت و سازها و ارزش افزوده‌ای که برای پیش‌خریداران داشت به عنوان بورس بازار مسکن شناخته می‌شد و به همین دلیل رشد قیمت در این منطقه قابل توجه بود. اما در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت مصالح ساختمانی عمده‌ی سازندگان و تعاونی‌های مسکن که در منطقه ۲۲ فعالیت دارند با مشکل نقدینگی مواجه شده‌اند و قیمت‌ها را مقداری کاهش داده‌اند.

وی افزود: عمده معاملات در بازار مسکن منطقه ۲۲ از طریق پیش‌فروش انجام می‌شود. دو سال قبل مبلغ پیش‌پرداخت بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان بود که هم‌اکنون تقریبا دو برابر شده است. اقساط ماهیانه هم از حدود ۱۵ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان رسیده که این عامل در رکود معاملات تاثیرگذار است. قیمت‌های اعلامی بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان در هر متر مربع است. بخر و بفروش‌هایی که دو سال قبل با قیمت متری ۴۰ میلیون تومان واحدها را خریداری کرده‌اند هم‌اکنون دو برابر سود کرده‌اند و البته به دلیل رکود معاملات، هم‌اکنون مقداری تخفیف می‌دهند و شاید بتوان آپارتمان‌هایی با نرخ متری ۷۰ میلیون تومان نیز در این منطقه خریداری کرد.

منطقه ۲۲ البته آن بهشتی که شاید برخی واسطه‌های ملکی نشان می‌دهند نباشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد این منطقه با کمبود سرانه‌های خدماتی هفت‌گانه مواجه است؛ در حالی که طی دو سه سال اخیر قیمت آپارتمان در این منطقه روز به روز بالا رفته است.

سوده نجفی ـ عضو شورای شهر تهران در این‌باره گفته است: بحث سرانه‌ها در منطقه ۲۲ به حدی جدی است که مناطق همجوار را نیز درگیر کرده است. تا جایی‌که به دلیل کمبود سرانه‌های آموزشی و اشتغال به تحصیل جمع زیادی از دانش آموزان این منطقه در مدارس منطقه ۵ و به دنبال آن تردد روزانه برای رفت و آمد به مناطق همجوار، سایر مناطق شهر تهران را نیز با چالش‌های فراوانی مواجه ساخته است.

اخبار برگزیدهمسکنویدئو

شناسه : 388002
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *