سامانه جامع بازار کار تا پایان سال فعال می شود

معاون اشتغال وزارت کار از رونمایی سامانه جامع بازار کار تا پایان سال خبر داد و گفت :پس از راه اندازی سامانه جامع بازار کار، تمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهد بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ایجاد نظام جامع اطلاعات بازار کار یکی از بندهای سیاست های کلی اشتغال از سوی مقام معظم رهبری بود که در سال ۹۰ ابلاغ شد. می توان گفت طی مدت ۱۲ سالی که از ابلاغ این سیاست ها می گذرد هنوز هم نظام جامع اطلاعاتی دقیق از بازار کار وجود ندارد و پیشتر معاون اشتغال وزارت کار خبر از رونمایی سامانه نظام جامع اطلاع‌رسانی بازارکار در شهریور ماه داده بود. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند,‌ اینکه تمام مشاغل دارای شناسنامه شغلی و اطلاعات جمع آوری شده باشند می تواند برای سیاست گذاری بهتر و دقیق تر در مسیر اشتغالزایی و کاهش نرخ بیکاری موثر باشد.

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درباره آخرین وضعیت سامانه جامع بازار کار گفت:در راستای شناخت وضعیت بازار کار و دست یابی به تصویر جامع از پویایی های بازار کار و همچنین پیش بینی های بازار کار و طراحی سیاس ها و مداخلات حوزه های اشتغال و کارآفرین مبتنی بر ثبت محور و همچنین در خصوص مهارت های مورد نیاز بازار کار در بخش های مختلف و کاهش زمان جستجوی فرصت های شغلی اقدام به راه اندازی نظام جامع بازار کار ایران کردیم که زیرسامانه های مختلفی دارد.

 وی با اشاره به بند۴ سیاست های کلی  اشتغال که از سوی رهبری ابلاغ شد گفت:سیاست های ابلاغی رهبری درسال ۱۳۹۰راه اندازی نظام جمع بازار کار بوده است و تأکیدات زیادی بر آن شده است. در قانون مبارزه بر پولشویی آیین نامه اجرایی آن مواد ۲۶و ۲۷آن تسریع شده است. وزارت کار با بانک مرکزی باید این سامانه را راه اندازی کنند، در سند تحول دولت سیزدهم از تکالیف دولت سیزدهم است. نزدیک به ۱۰سال بود که متوقف شده است و اقدامات شاخصی برای آن رخ نداده بود. در حالت کلی پایگاه اطلاعات بسیاری پیچیده است، باید تمام اطلاعات ثبتی در بازار کار اعم از اطلاعات ۷۴دستگاه اجرایی جمع آوری شود. به مرحله رشد ۱۰۰ درصدی بخش سخت افزاری رسیده ایم. در بخش نرم افزاری ایجاد شده است. زیرسامانه جستجوی شغلی مشغول فعالیت است،زیرسامانه اتباع خارجی به صورت۱۰۰درصد راه اندازی و مشغول فعالیت است، برای استاندارد سازی مشاغل تیمی طراحی شده است و در حال انجام کار هستیم.

کریمی بیرانوند هدف از راه اندازی سامانه جامع بازارکار را ثبت مبنا کردن تمام بازارکار دانست گفت: پس از راه اندازی سامانه جامع بازارتمام مردم با داشتن کد ملی دارای پروفایل شغلی مهارتی خواهد بود. این فقط در کشورهای پیشرفته  دارند. شناسایی بیکاران با الگوریتم های دقیق قابل انجام است.

 وی گفت: کمیته محتوایی برای نظام بازارکار ایران را با بیش از ۸ هزار نفر ساعت کاری که روی این موضوع شده است را تشکیل داده ایم, تشکیل کمیته اخذ دیتای نظام اطلاعات بازار کاررا با کارکرد حدود ۳هزار نفر ساعت داشته ایم, پایش اطلاعات اخذ شده از دستگاه های مختلف کشور را داشته ایم, ایجاد چارت تشکیلاتی از طریق سازمان امور استخدامی داشته ایم, پیشرفت ۸۰درصدی در بخش نرم افزار سامانه داشته ایم,تلاش بر این است که تا پایان سال این اطلاعات را اخذ کنیم و تا پایان سال سامانه را راه اندازی کنیم.

تسنیم

اقتصاد کلان
شناسه : 388004
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا