چرا نخست وزیر کشور بریتانیا برکنار شد

وزیر جنجالی بریتانیا به دلیل انتقاد از پلیس لندن اخراج شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تنها چند روز پس از انتشار مقاله‌ای که تنش‌ها بر سر تظاهرات حامیان فلسطینی در لندن را برانگیخت، وزیر کشور کابینه ریشی سوناک برکنار شد.

به نوشته نیویورک تایمز، ریشی سوناک، نخست‌وزیر بریتانیا تنها چند روز پس از انتشار مقاله‌ای علیه پلیس لندن توسط سوئلا براورمن، او را از سمت خود به عنوان وزیر کشور برکنار کرد. براورمن، یکی از وزرای ارشد و قدیمی کابینه سوناک مدت‌هاست که به دلیل دیدگاه‌های تندروی خود در مورد مسائلی مانند مهاجرت، یکی از چهره‌های جنجالی در حزب محافظه‌کار بوده است.

براورمن در مقاله خود در تایمز لندن، پلیس متروپولیتن را به دلیل تصمیم آن‌ها برای اجازه‌دادن به راهپیمایی طرفداران فلسطین در لندن مورد هدف قرار داد. او تظاهرات در حمایت از فلسطینی‌ها را «راهپیمایی‌های نفرت» توصیف کرد که توسط «اوباش» و «اسلام‌گراها» رهبری می‌شود. براورمن ادعا کرد که پلیس با سرکوب‌نکردن این تظاهرات به همان روشی که تظاهرات جریان راست افراطی را سرکوب می‌کند، «استاندارد دوگانه» از خود نشان داده است.

این مقاله انتقادات گسترده‌ای را به دلیل دامن‌زدن به تنش‌ها در آستانه راهپیمایی روز شنبه به دنبال داشت. در حالی که براورمن به عنوان وزیر کشور مسئول اجرای قانون بود، برخی، مانند شهردار لندن سخنان او را مشوقی برای جریان راست افراطی می‌دانند. در همان روز، تظاهراتی علیه راهپیمایی طرفداران فلسطین به راه انداخته بودند. در جریان این تظاهرات، حدود ۱۴۵ نفر دستگیر شدند که اکثراً معترضان راست‌گرا بودند و ۹ افسر نیز در درگیری زخمی شدند.

علی‌رغم روال عادی، دفتر نخست‌وزیری در خیابان داونینگ مقاله براورمن را قبل از انتشار تأیید نکرده بود. منابع می‌گویند که نکات درخواستی از طرف تیم سوناک توسط براورمن انجام نشد. به عنوان وزیر کشور، اظهارات عمومی براورمن همسو با موضع دولت تلقی می‌شود. اما مقاله او دیدگاه سوناک که چند روز پیش از تظاهرات بیان شده بود را تضعیف کرد. سوناک وعده داده بود که حق برگزاری یک راهپیمایی مسالمت‌آمیز برای حامیان فلسطین محفوظ است.

علت تأخیر چند روزه براورمن این بود که سوناک قصد داشت تغییری اساسی در کابینه خود اعمال کند. به عنوان رقیب احتمالی سوناک در رهبری حزب، احتمالاً تنش‌ها بین این دو افزایش می‌یابد./اکوایران

سیاسی
شناسه : 388099
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا