حسن روحانی رد صلاحیت می‌شود؟

در پی نام‌نویسی رییس جمهوری سابق در انتخابات خبرگان رهبری، صداهایی از جریان‌های نزدیک به قدرت به‌گوش می‌رسد که امیدوار هستند شورای نگهبان حسن روحانی را رد صلاحیت کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دیروز صبح در شبکه ۳ سیما، مجری برنامه سلام صبح‌بخیر لابه‌لای مرور اخبار روز گذشته، وقتی به خبر نام‌نویسی حسن روحانی در انتخابات خبرگان رهبری رسید گفت: «[کسی که می‌گفت] مشکلات، حتی آب‌خوردن مردم، هم از طریق برجام حل می‌شه؛ صاحب تئوری این‌که منتقدین بروند به جهنم؛ بی‌شناسنامه‌ها، بی‌سوادها، بی‌کارها… در انتخابات مجلس خبرگان ثبت‌نام کردند. من فقط همین را بگم و عبور کنم؛ ایشالا شورای نگهبان به آن وظیفه اصلی‌اش درست عمل می‌کند.»

مجری یکی از شبکه‌های اصلی سیما تلویحا از شورای نگهبان خواست که حسن روحانی را برای این انتخابات رد صلاحیت کند.

مشابه چنین کنایه‌ای را می‌شد در توییت دیروز بعدازظهر رحیم‌پور ازغدی، نیز دید. او نوشت: «آقای حسن روحانی به عنوان «مجتهد عادل» برای خبرگان رهبری نامزد شده. ملت می‌خواهند تعریف شورای محترم نگهبان از «اجتهاد و عدالت» را در این موردخاص، از نزدیک ببینند.»

تولد مفهوم خالص‌سازی در سپهر سیاسی ایران

واژه خالص‌سازی را علی لاریجانی ضرب کرد. او ۱۰ سال رییس صدا و سیما و ۱۲ سال رییس مجلس بود و از سرشناسان طیف اصول‌گرایی پیشا ۸۴. از آن سال تا به‌حال، آرایش نیروهای سیاسی خیلی تغییر کرده است. الان سال‌هاست که علی‌لاریجانی را به عنوان یکی از چهره‌های اعتدالی می‌شناسند. او در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ در بهت همه تحلیل‌گران، ردصلاحیت شد.

چند ماه پیش وقتی برخی از رسانه‌های نزدیک به نهادهای قدرت از احتمال حضور علی لاریجانی در انتخابات مجلس ۱۴۰۲ گفتند او در بیانیه‌ای با عنوان «رفع نگرانی از جریان خالص‌سازی» گفت که در انتخابات حاضر نخواهد شد. این‌طور بود که واژه خالص‌سازی به رویه‌ای در کشور اطلاق شد که به گمان علی لاریجانی از چندین سال گذشته کلید خورده بود.

روسای جمهوری که طعم رد صلاحیت را چشیده‌اند

از روسای جمهور سابق کشور، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد طعم ردصلاحیت را چشیده‌اند؛ البته برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری. رییس جمهور دیگری هم که می‌توانست در کنار این دو نام قرار بگیرد، سیدمحمد خاتمی است، منتهی او بعد از پایان دوره ریاست جمهوری‌اش دیگر نامزد نشد که بخواهد ردصلاحیت شود؛ خاتمی سال‌ها است که ممنوع‌التصویر است.

حالا باید دید که حسن روحانی هم به جمع روسای جمهوری اضافه می‌شود که طعم ردصلاحیت را چشیده‌اند یا خیر؟/اکوایران

سیاسی
شناسه : 388102
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا