بحران کمبود معلم؛ بازنشستگان هم به آموزش و پرورش پشت کردند

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: در سال جاری، برابر با میانگین یک سال و نیمِ سال گذشته در حدود ۹۲ هزار معلم بازنشسته شدند، که ۶۸ هزار نفر از آن‌ها از سیستم آموزش خارج شدند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد وحیدی با اشاره به تراکم کلاس‌ها و کمبود معلم، اظهار کرد: همان طور که مهم‌ترین سرمایه‌های یک کشور نیروی انسانی است؛ ارزشمند‌ترین سرمایه آموزش و پرورش و محور تربیت نسل آینده معلمان هستند.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فرآیند جذب در دهه ۹۰، گفت: متأسفانه از سال ۹۲ به بعد، دانشگاه فرهنگیان که یکی از منابع تربیت نیروی انسانی کارآمد و توانمند برای آموزش و پرورش کشور است؛ کاهش جذب دانشجو داشت. همچنین ورود فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها، از طریق ماده ۲۸ دانشگاه فرهنگیان و گذراندن دوره‌های ویژه به سیستم آموزش مختل شد. علاوه بر این توقف تبدیل وضعیت نیرو‌های شاغل در سنوات قبل، که در قالب نیروی پیش دبستانی، سوادآموزی، حق‌التدریسی و غیره با آموزش و پرورش همکاری داشتند؛ دلایل مهمی در کاهش میزان جذب معلم بوده است.

وحیدی ادامه داد: از طرفی در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ به دلیل رشد رو به افزایش دانش آموزان، میزان جذب معلم نیز بالا بود؛ که موجب شد در سال‌های اخیر شاهد موج فزآینده بازنشستگی معلمان آن دوران باشیم. این پدیده خود نشان دهنده خروج معلمان بیش از ورود آن‌ها به آموزش و پرورش است. به عنوان مثال در سال جاری، برابر با میانگین یکسال و نیم سال گذشته حدود ۹۲ هزار معلم در سن بازنشستگی، که ۶۸ هزار نفر از آن‌ها از سیستم آموزش خارج شدند.

 نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با ذکر این نکته که امسال نیاز آموزش و پرورش به معلم از طریق معلم رسمی در دو شیفت در مقطع ابتدایی و جذب بازنشستگانی که آمادگی به ادامه همکاری داشتند تامین شده است، اظهار کرد: امسال به دلیل عدم تحقق کامل رتبه‌بندی معلمان، پرداخت نامنظم و دیرهنگام حقوق و پاداش و اجرایی نشدن همسان‌سازی، شاهد عدم تمایل بازنشستگان به ادامه همکاری بودیم.

رئیس مجمع نمایندگان خراسان شمالی در مجلس شورای اسلامی کاهش جذب معلم را اولین اولویت در کمبود معلم دانست و بیان کرد: در جلسه غیرعلنی که با حضور وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان اداری استخدامی کشور برگزار شد؛ وضعیت نیروی انسانی مهر ۱۴۰۲ با اولویت مورد بررسی قرار گرفت.

وحیدی ادامه داد: مجلس به سازمان اداری استخدامی کشور پیشنهاد داد تا برای جذب نیرو‌های غیررسمی هم‌چون خرید خدمات آموزشی قراردادی به طرفیت آموزش و پرورش بسته شود تا از این طریق کمبود نیروی انسانی تا حدودی جبران شود.

نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری  با بیان اینکه در ابتدای سال تحصیلی جدید و با برگزاری آزمون استخدامی، نیاز بود که ۲۸ هزار معلم وارد کلاس‌های درس شوند، خاطرنشان کرد: در مجموع ۲۳ هزار نفر در قالب خرید خدمات بوده‌اند که ۴ هزار نفر در آزمون پذیرفته و وارد حرفه معلمی شدند. اما به علت نداشتن مجوز ورود ۱۹ هزار نفر باقی مانده به کلاس‌های درس، کمبود معلم احساس شد؛ که تاخیر ورود معلم محسوب می‌شود. برای رفع این مشکل، به ۱۷ هزار نفر با عنوان تکمیل ظرفیت اجازه ورود به کلاس درس داده شد.

وحیدی تأکید کرد: آموزش و پرورش هرساله در پایان مهر ماه وضعیت خروج نیروی انسانی این دستگاه را پیش بینی می‌کند؛ بنابراین می‌توان تعداد نیروی انسانی مورد نیاز را تخمین زد. واضح است که، برگزاری آزمون استخدامی، مصاحبه، آموزش و تربیت نیروی کارآمد فرآیندی زمانبر است؛ لذا سازمان اداری استخدامی کشور از هم اکنون باید نسبت به صدور مجوز اقدام نماید تا پس از طی مراحل قانونی، معلمان به موقع وارد سیستم آموزش شوند و پدیده تاخیر ورود معلم تکرار نشود.

نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طرحی در مجلس با همکاری مرکز پژوهش‌ها و سازمان اداری استخدامی کشور با هدف سازماندهی نیروهای غیررسمی آموزش و پرورش در راستای تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش در حال بررسی است.

خانه ملت 

اجتماعی و فرهنگی

شناسه : 388264
لینک کوتاه :

۱۰ دیدگاه

  1. انتخاب نمایندگان بی سواد و اشباع شدن خانه ی ملت از این افراد که حتی نمی توانند در خانواده ی خود مدیریت صحیح داشته باشند باعث بحران در کشور شده، من یک بازنشسته ام سال قبل با اصرار مسولین همکاری کردم ولی حقوق درستی به ما ندادند حتی بعد از ماه‌ها تاخیر، امسال دوباره تقاضا کردند و در دهانشان زدم تا الان با شغل آزاد که انجام می دهم چند برابر چندر قاز حق التدریس در آمد پیدا کردم حالا فهمیدم که ۳۱ سال عمرم را در آموزش و پرورش در کنار مسولین نا کار آمد و اختلاسگر بیهوده گذراندم و الان که آزاد شده ام معنای زندگی را فهمیدم.

  2. وقتی با دو ساعت کار آزاد اونم نقدی در ده روز میتونم اندازه حقوق ماهیانه تدریس رو در بیارم مگه مغزم تاب برداشته برم التماس کنم برا واریز اضافه کاری اونم با وجود این بچه ها که باید با ۳۵الی ۴۰نفر دانش آموز که هرکدوم ویژگی هایی دارن باید باهاشون راه بیای اگه نیای …..

  3. با سلام
    زمانی که معلمان به علت استخدام بدون برنامه به عنوان مازاد در دفتر مدرسه بی کار می نشستند معلوم بود کی بازنشست خواهند شد از ۳۰ سال که بیشتر نمی شد قانون و برنامه اینست دولت های اون زمان به خودشون زحمت ندادن حساب و کتاب کنند تا به تدریج استخدام کنند تا معلم یا در دانشگاه فرهنگیان یا ماده ۲۸ با برگزاری دوره های تدریس وفنون معلمی آماده سر کلاس درس حاضر شوند اینها هم فرهگ کُشی کردند با این شرایط سعی شده فقط کلاس خالی نباش پرورش و تربیت و آموزش ان شاءالله سال های بعد . یک مسئول باید گذشته و آینده و حال در در نظر بگیرد و کار کند

  4. الان باید فقط بایک روش دانشاه فرهنگیان و ماده ۲۸ گزینش و انتخاب معلم انجام شود نه سلیقه ای و هر روز یک روش باید به سواد و توانایی علاقه و خصوصا تعهد ملی و مذهبی در نظر گرفته شود تا جبران کوتاهیها گردد

  5. طرح محمودزاده الان پنج ساله روی میز دولت و مجلسه
    لطفا فکری به حال سرباز معلمان و خرید خدمات کنید
    بین نیروها شاید تنها نیرویی که زیر نظر دانشگاه فرهنگیان دوره دیده و آزمون داده ماییم
    دو بار گزینش شده،دارای کد پرسنلی دوره بدو خدمت ضمن خدمت ltms

  6. لطفا همکاری مجدد نکنید تا به ریشتان نخندند و احمق فرض نکنند و دیگر به دانش آموزان و جوانان میدان دهید و تاکنون کاری که تاحال انجام ندادید تجربه کنید .ولی پول نیست و افزایش ها را بموقع و کامل پرداخت نمی کنند ولی باز هم می شود رفت و انجام داد بصورت گروهی .تمام مشکلات ما از وجود نمایندگان دزد و رشوه گیر است .آن نماینده ی گاو .ببخشید به گاو توهین کردم .آیا آن معلمان را مثل ایام تبلیغات انتخاباتی به رستوران ببرد چه زیبا می شد و از الان شروع کردند به تبلیغات در روستاها اگر آن دو نماینده ی گرگان رادببینم می دانم چه بگویم مظفری و سنگدوینی را .۹۰ درصد را چرا در سه سال اجرا کنند مگر قانون را چطور تصویب می کنند وقتی به قانونی بند و الحاقیه اضافه کنند از اجرای صحیح آن امیدی نداشته باشید .خجالت هم مدیران نمی کشند و حاضر به استعفا نیستند وشجاعت آن را ندارند آفرین به کافران چقدر راحت کنار می روند اینها مثل توالت ایرانی و خارجی هستند بقول مصدق .

  7. بنام خدا، با سلام، ما تعداد معدودی از جا مانده گان نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱هستیم. طرح تعیین تکلیف نیروهای حق التدریسی و سرباز معلمان قبل از سال ۹۱،در مجلس شورای اسلامی نیز تصویب شده است. ما نیز به خواسته و با موافقت اداره کل آموزش و پرورش استان محل سکونت خود به مدت یک سال هست. تکمیل پرونده نموده و بلاتکلیف مانده ایم. هر موقع مراجعه میکنیم. اعلام می کنند که منتظر مجوز وزارتخانه در این خصوص هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا