بلاتکلیفی قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه ادامه دارد؛

ترس با طعم بنزین

قیمت بنزین به خط قرمز دولت و مجلس تبدیل شده‌است؛ در حقیقت هیچ کدام جرات تصمیم‌گیری در خصوص قیمت بنزین را ندارند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تابستان امسال و همزمان با اوج مصرف بنزین هر روز خبری مبنی بر افزایش قیمت بنزین منتشر می‌شد. موضوعی که هر بار از سوی دولت و مجلس تکذیب می‌شد. دولتی‌ها می‌گفتند که برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارند و مجلس باید در این خصوص تصمیم بگیرد. در آن سوی میدان، مجلسی‌ها بیان می‌کردند که هیچ تصمیمی مبنی بر افزایش قیمت بنزین گرفته نشده و این موضوع در اختیار دولت است.

در نهایت علیرغم شایعات، قیمت بنزین تغییر نکرد و دولت سعی کرد با اجرای سیاست‌های غیرقیمتی همچون جمع‌آوری کارت‌ سوخت جایگاه‌های بنزین، محدود کردن میزان بنزین در هر بار سوخت گیری و اجبار به استفاده از کارت سوخت شخصی، افزایش مصرف بنزین را کنترل کند. سیاست‌هایی که در عمل بی فایده بود.

در حقیقت موضوع کاملا مشخص است و به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین اجتناب ناپذیر باشد، اما کسی جرات اجرای آن را ندارد. در حقیقت پس از اتفاقات سال ۱۳۹۸ و همچنین شرایط کشور طی این مدت،‌ بنزین از یک کالای اقتصادی به یک کالای سیاسی تبدیل شده و نه دولت و نه مجلس، نمی‌خواهد دست به این ریسک بزرگ بزند.

حالا هم آنگونه که محسن زنگنه، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه گفته ، مجلس برای حل ناترازی انرژی، دولت را مکلف به ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور کرده، اما اصلاً بحث افزایش قیمت بنزین مطرح نیست.

در این شرایط به نظر می‌رسد بلاتکلیفی قیمت بنزین ادامه خواهد داشت و باید دید مقاومت دولت و مجلس یا به بیان دیگر، فرار از اصلاح قیمت بنزین و سایر حامل‌های انرژی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاننفت و پتروشیمی
شناسه : 388480
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا