دكتر حنفي‌زاده در همايش بانكداري الكترونيك سخنراني مي‌كند؛

مدل های کسب و کار مبتنی بر هوش مصنوعی و کاربرد آن در بانکداری

تحولات شگرفی را در سال‌های اخیر در کاربرد هوش مصنوعی مشاهده می‌کنیم. کلان‌داده‌ها و سرعت فزاینده محاسبات و پردازش داده‌ها، زمینه را برای این تحولات مساعد‌تر کرده است.

امروزه شاهد ظهور مدل‌های کسب‌و‌کاری هستیم که منطق آنها مبتنی بر هوش مصنوعی است و براساس هوش مصنوعی ارزش‌آفرینی می‌کنند. کاربرد مدل‌های کسب‌و‌کار مبتنی بر هوش مصنوعی با ظهور تکنولوژی‌های دیجیتالی مثل اینترنت اشیاء، پردازش‌های ابری، رمزارزها، بلاکچین و انواع روبات‌ها رونق بیشتری پیدا کرده است.

بانک‌ها با وجود کلان‌داده‌های مبادلات مالی می‌توانند هم در سمت فعالیت‌های بانکی و هم در سمت مشتریان از مدل‌های کسب‌و‌کار مبتنی بر هوش مصنوعی بهره‌برداری کرده و ارزش خلق کنند. بانک‌هایی که از ظرفیت بازیگران اکوسیستم بانکی استفاده می‌کنند، بهتر می‌توانند مدل‌های کسب‌و‌کار مبتنی بر هوش مصنوعی را پیاده کنند. زمینه‌های تحقق مدل‌های کسب‌و‌کار مبتنی بر هوش مصنوعی در بانک‌هایی که در تکنولوژی‌های متمرکز‌سازی داده‌ها، پردازش ابری و رابط برنامه‌های کاربردی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بیشتر است. بانک‌هایی که علاوه بر کلان‌داده‌های مالی، بستر‌ساز مالکیت داده‌های اجتماعی نیز هستند، استعداد بیشتری دارند تا بتوانند تجربه‌های متمایزی برای مشتریان‌شان از طریق هوش مصنوعی به وجود آورند. این بانک‌ها می‌توانند ارزشی خلق کنند که برهم‌زننده صنعت بانکی باشد.

بر همین اساس دکتر پیام حنفی‌زاده استاد دانشگاه علامه طباطبایی در دومین روز از همایش بانکداری الکترونیک و نظام پرداخت که ٣٠ آبان در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیما برگزار می شود،جزئیات بیشتری از کاربرد مدل‌های کسب‌و‌کار مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت بانکی ارائه خواهد کرد.

دکتر پیام حنفی‌زاده استاد (تمام) سیستم‌های اطلاعاتی و علوم تصمیم‌گیری در دانشگاه علامه طباطبایی سردبیر ژورنال Digital Business از انتشارات Elsevier و همچنین سردبیر بخش اقتصاد اطلاعات از ژورنال Telecommunication and Digital Economy هستند. طی سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ نیز سردبیر International Journal of E-Business Research بوده‌اند. حنفی‌زاده دوره فرصت مطالعاتی دکترا در سال ۲۰۰۴ را در گروه طراحی سیستم‌ها در دانشگاه واترلو در کانادا گذرانده‌اند. همچنین در سال ۲۰۱۰ دوره پژوهشی در بانکداری الکترونیک در دانشگاه کانبرا در استرالیا پشت‌سر گذاشتند و در سال ۲۰۱۵ دوره پژوهشی روی ارزشگذاری خدمات الکترونیک در دانشگاه مادرید در اسپانیا را گذرانده‌اند. همچنین طی سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹، دوره مستمر پژوهشی در دانشگاه تکنولوژی چالمرز در شهر گوتنبرگ سوئد را در حوزه بانکداری شبکه اجتماعی گذرانده‌اند.

تاکنون بیش از ۱۷۰ مقاله در بهترین مجلات معتبر و تراز اول بین‌المللی و علمی و پژوهشی از ایشان به چاپ رسیده است و بسیاری از مقالات این استادتمام دانشگاه به عنوان مقالات داغ و پر استناد شناخته شده است. دکتر حنفی‌زاده در سال ۱۳۹۸ پژوهشگر برتر کشور و در سال ۱۳۸۶ نیز به عنوان پژوهشگر برتر استان تهران شناخته شد و در سال ۱۴۰۰ به عنوان استاد نمونه آموزشی در دانشگاه علامه طباطبایی معرفی شد.

اقتصاد کلان

شناسه : 389139
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا