روایت کتابگردی «احمد مسجدجامعی» در سی‌ویکمین هفته کتاب؛

کتابگردی ۱۰ ساله شد

به گزارش جهان صنعت نیوز، «یک کتاب خوب معرفی کنید؟!» این شعار امسال سی‌ویکمین دوره هفته کتاب است که بنیانگذار آن یعنی «احمد مسجدجامعی» روی آن نهاده است. جنبش «کتابگردی» از سال ۱۳۹۳ به‌همت احمد مسجدجامعی، عضو سابق شورای اسلامی شهر تهران و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شده است. به همین دلیل مسجدجامعی را بنیانگذار آن می نامند و او از آن زمان تاکنون این سنت، ۱۰ ‌ساله خود را جشن می‌گیرد.

ساعت ۱۰ صبح روز پنجشنبه تیم همراه «احمد مسجدجامعی» در خیابان انقلاب حضور داشتند. این پویش از کتاب فروشی های خیابان انقلاب شروع و در خیابان کریمخان زند به اتمام می رسید. همگی با شور و شوق زیادی همراهی می کردند. هدف این برنامه‌ آن‌طور که مسجدجامعی عنوان می‌کند؛ «افزایش کتاب‌خوانی» و در پی آن، «گسترش فرهنگ و دانش و رواداری» بوده و هست. اهدافی که دستیابی به آن‌ها در شرایط دشوار کنونی با «تنگناهای مالی» و «فروبستگی اجتماعی»، اهمیتی دوچندان می‌یابد ضمن اینکه «توسعه امکانات دیجیتال»، فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی را دستخوش تغییراتی عمده کرده است.

ساعت ۱۱ صبح به کتابفروشی طهوری رسیدیم، که پیشتر نامش کتابخانه طهوری بود. صاحب این کتاب فروشی، مجموعه هشت کتاب اثر سهراب سپهری را به عنوان کتاب خوب معرفی کرد. همان لحظه مسجدجامعی شعری با عنوان «به باغ همسفران» را خواند که حال و هوای این روزهای غزه را به خوبی به تصویر می کشد. ایشان از کتابخانه طهوری به محل گفتگو و گسترش فرهنگ اشاره کرد نه خرید و فروش کتاب.

مسجدجامعی با گذر از خیابان انقلاب با دستفروشانی که کتاب یا نقاشی می فروختند نیز گپی زد و پای درد و دل آنها نشست. برخی از فروش پایین کتاب گلایه می کردند، برخی هم از گرانی کاغذ. همچنین به کتاب فروشی رفت که نسل چهارم آن کتاب فروشی را اداره می کردند.

فروشگاه «نشر ثالث» در خیابان کریمخان، آخرین ایستگاه کتاب‌‌گردی احمد مسجد‌جامعی و هیات همراه بود. در این ایستگاه آخر قرار شد با اتحادیه جلسه ای برگزار شود تا اینگونه انتشاراتی ها در خانواده ها جریان پیدا کنند و از تعطیلی آنها جلوگیری شود.

گفتنی است؛ در این سنت بیش از ۵۰ کتاب فروشی را بازدید کردند و پای درد و دل آنها نشستند. امید است که راهشان ادامه داشته باشد.

اجتماعی و فرهنگیویدئو

شناسه : 389198
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا