هواشناسی امروز یکشنبه ۲۸ آبان؛

پیش‌بینی برف و کولاک هواشناسی در این ۲۰ استان 

سازمان هواشناسی با صدور هشدار سطح نارنجی برای ۲۰ استان از بارش باران، برف و کولاک و احتمال طغیان رودخانه‌ها،‌ آب‌گرفتگی و خسارت به کشاورزان خبر داد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و‌ آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز سامانه بارشی از غرب وارد کشور شده و در نوار غربی باعث بارندگی می‌شود.

سامانه بارشی فردا دوشنبه در نیمه غربی کشور و سه‌شنبه در نوار شمالی،‌غرب و برخی استان‌های واقع در جنوب غرب و جنوب کشور باعث بارش باران،‌رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی، برخی مناطق گردوخاک، مناطق مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف می‌شود.

سامانه بارشی چهارشنبه در شمال شرق فعال بوده و سپس از کشور خارج می‌شود. طی روزهای پنجشنبه و جمعه در اکثر مناطق کشور جو آرام خواهد بود. شدت فعالیت سامانه بارشی طی روز دوشنبه برای استان‌های واقع در غرب و جنوب غرب و سه‌شنبه برای شرق دریای خزر است.

 طی ۳ روز آینده در اکثر مناطق کشور وزش باد نسبتاً شدید و کاهش محسوس دما پیش‌بینی می شود. خلیج‌فارس تا سه‌شنبه و دریای خزر روزهای دوشنبه و سه‌شنبه مواج هستند.

توصیف هواشناسی از فعالیت سامانه بارشی جدید

زمان شروع: بعدازظهر یکشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در ارتفاعات و مناطق سردسیر بارش برف و احتمال کولاک

منطقه اثر:

یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸: آذربایجان غربی، غرب کردستان، کرمانشاه، ایلام، نیمه غربی لرستان، خوزستان، بوشهر، غرب فارس،

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، قزوین، البرز، تهران، سمنان، قم، اصفهان، کرمان، هرمزگان، یزد و ارتفاعات و دامنه در گلستان، مازندران و گیلان،

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰: گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، کرمان، هرمزگان، فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، ایلام، شمال و شرق خوزستان، لرستان و ارتفاعات استانهای قزوین، البرز، تهران و سمنان

اثر مخاطره: احتمال لغزندگی جاده‌ها، احتمال آبگرفتگی معابر، احتمال جاری شدن روان‌آب، وزش باد شدید موقت، احتمال خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و احتمال شکستن درختان کهن‌سال و احتمال تاخیر در پرواز، احتمال لغزندگی در جاده های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف

توصیه هواشناسی: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از جاده‌های کوهستانی، حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره، آمادگی راهداری جهت برف روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر.

تشدید فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

زمان پایان: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹

نوع مخاطره: رگبار شدید باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش محسوس دما، در نقاط سردسیر و ارتفاعات بارش برف و کولاک

منطقه اثر: نیمه جنوبی و غرب آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، خوزستان، همدان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، فارس، مرکزی، غرب و جنوب اصفهان، ارتفاعات در استانهای قزوین، البرز و تهران و نیمه غربی استان‌های هرمزگان و کرمان.

اثر مخاطره: اختلال در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، لغزندگی گردنه‌های کوهستانی و نقاط سردسیر به سبب بارش برف، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌ها، آب‌گرفتگی معابر، وزش باد شدید موقت، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها، تابلوهای تبلیغاتی و شکستن درختان کهن‌سال و خسارت به محصولات باغی و زراعی

توصیه: عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابجایی عشایر، محدودیت در فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، اجتناب از پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره و انتقال محصولات کشاورزی به انبارهای استاندارد، آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه ها و نقاط سردسیر، پرهیز از سفرهای غیرضروری.

 افزایش سرعت باد و ارتفاع امواج دریا

زمان شروع: عصر یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸

زمان پایان: پیش از ظهر سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰

نوع مخاطره: افزایش سرعت وزش باد جنوب شرقی (بیشینه سرعت وزش باد تا ۳۲ نات) و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۲.۵ متر در سواحل و بیش از ۲.۵ متر در فراسواحل و رخداد رگبار و رعد وبرق

منطقه اثر: یک‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۸: دوشنبه ۱۴۰۲/۰۸/۲۹: و سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۸/۳۰: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های خوزستان و بوشهر، در شمال خلیج ‌فارس.

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران و پاره‌شدن تورهای صیادی، اختلال در ترددها و فعالیت‌های دریایی ، خطر غرق‌شدگی شناورها به‌ویژه شناورهای سبک و نیمه‌ سنگین، خطر خسارت به تأسیسات ساحلی و فراساحلی و اختلال در فعالیت های سکوهای نفتی.

توصیه هواشناسی : منع شنا و غواصی و تردد قایق‌های سبک و تفریحی، منع فعالیت‌های شیلاتی، ممانعت از ورود و خروج کشتی ها به بندر، منع فعالیت‌‌های پشتیبانی صنایع فراساحلی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی توسط فعالان دریایی.

تسنیم

عمومی
شناسه : 389293
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا