شورای نگهبان یا نیروهای مسلح؛ یک ساله شدن سربازی نهایی می‌شود؟

رئیس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با تاکید بر اینکه موضوع سربازی باید با هماهنگی مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح تعیین تکلیف نهایی شود، اظهار کرد: قطعاً برابر قانون در رابطه با نیروهای مسلح مجلس باید با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ باشد و نمی‌تواند غیابی درباره موضوعات مرتبط با این نهاد تصمیمی بگیرد و بدون هماهنگی با ستاد کل مصوبه‌ای داشته باشد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، علی آقازاده دافساری درباره سرنوشت مصوبه مجلس در خصوص کاهش مدت وظیفه عمومی به ۱۲ ماه گفت. مصوبه‌ی صحن مجلس درباره ۱۲ ماهه شدن سربازی، نظر نمایندگان مجلس است. بر اساس قانون نمایندگان مجلس می‌توانند پیشنهاد دهند و اظهار نظر کنند. ولی به هر حال برابر قانون باید این نظر به تائید شورای نگهبان برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا پیش بینی‌هایی درباره رد این مصوبه از سوی شورای نگهبان وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعاً برابر قانون در رابطه با نیروهای مسلح مجلس باید با ستاد کل نیروهای مسلح هماهنگ باشد. نمی‌تواند غیابی درباره موضوعات مرتبط با این نهاد تصمیمی بگیرد و بدون هماهنگی با ستاد کل مصوبه‌ای داشته باشد.

رئیس کمیته دفاع کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به اینکه آیا در جلسات کمیسیون تلفیق هماهنگی با ستاد کل درباره مدت سربازی انجام شده است؟ عنوان کرد: در جریان هستم که هماهنگی اجرایی با ستاد کل نشده است. حال ممکن است صرفاً به ستاد کل اطلاع داده باشند. ستاد کل درباره مسائل جاری مجلس ورود نمی‌کند و مثل سایر قوانین، مصوبات مجلس در شورای نگهبان بررسی می‌شود. ستاد کل نیروهای مسلح نیز کار خود را انجام می‌دهد. حال ممکن است این ستاد توصیه‌ای به مجلس داشته باشد یا اینکه جلسات مشترکی بین ستاد کل، شورای نگهبان و مجلس برگزار شود.

سربازی باید با هماهنگی مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح تعیین تکلیف نهایی شود

آقازاده با تاکید بر اینکه به هر حال موضوع سربازی باید با هماهنگی مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح تعیین تکلیف نهایی شود. گفت: باید ببینیم نظر ستاد کل در نهایت چه خواهد بود. بر اساس قوانین بالادستی در صورت تائید شورای نگهبان نیز ستاد کل نیروهای مسلح در این زمینه اظهار نظر کند.

وی ادامه داد: ستاد کل نیروهای مسلح درباره نظام وظیفه تصمیماتی را در گذشته اتخاذ و اعلام کرده بود. بر اساس آن دوران وظیفه عمومی را از ۱۴ تا ۲۱ ماه تعیین کرده بودند. همچنین درباره معافیت سربازان غایب دارای چند فرزند تصمیاتی اتخاذ کرده بود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا موافق ۱۲ ماهه شدن هستید؟ تاکید کرد: مجلس این را تصویب کرده است. خروجی مجلس این است. من صرفاً سازوکار نهایی اجرایی شدن مصوبه مجلس را گفتم که حتماً باید بین مجلس، ستاد کل و شورای نگهبان هماهنگی وجود داشته باشد.

منبع: ایسنا

سیاسی
شناسه : 389405
لینک کوتاه :

۳ دیدگاه

  1. سلام‌ باید یه جلسه ای بین مجلس وشورای نگهبان وستاد کل گرفته شود ومشکل سربازان غایب وفراری مشخص شود باید مشکل حل شود نباید صورت مسله پاک شود مشکلی که دامن گیر اقتصاد هم شده نه امید واهی به جوانان داد بااین کارها فقط سلب اعتماد می کنید من به عنوان یه سرباز غایب متاهل وزن وفرزند دار ایا با شرایط سنی بالا ومشکلات معیشتی وزیستی زن وفرزندان خود رابه کی بسپارم بیام خدمت ایا نهادی هست که سرپرستی این همه زن وفرزندراقبول کند ویا سن بالا‌به خدمت برویم وخیالمان از طرف زن وفرزند راحت باشد خدا شاهده من کارگری می‌کنم وزنم هم کارگری می کنه باز نمی توانیم زندگیمان را بچر خانیم چون از روز اول خانواده من نداشتند وخانواده همسرم هم‌نداشتند تازه باید کمک انها هم‌ بکنیم برای مسولین خجالت نداره که این جور ما را عذاب می دهند به خدا من هنوز یک بار به زیارت مشهد نرفتم چون نمیتوانم از لحاظ مالی صفرم تکلیفمان هم روشن نیست این میگه معاف هستید ان میگه نه اشتباه شده هر سال می گذرد من ۴۰ ساله می شوم !؟۴۱ ساله! باز هم همین طور ۴۲ ساله میشوم!؟ ۴۳ ساله! کاش مسولین شرایط کنونی ما رو درک می کردند کاش مشکل ما میشود مشکل فرزندان خودشان کاش فقط وحده ووید نمیدادند وعملی در کارشان بود کاش کمپی هم مثل اوارگان برای ما می ساختندکاش روح‌وروان ما را سوهان نمی زدند

  2. با سلام و عرض ادب .
    این چندمین بار هست که مجلس موضوع سربازان غایب یا حالا همون فراری رو مطرح کرده .
    ولی ستاد کُل ” شورای نگهبان اصلآ توجهی نمیکنه .
    بعد میگن کشور رو به پیری هست فرزندآوری باید انجام بشه .
    به عنوان مثال سربازی که ۱۲ سال هست فراری هست از خدمت .
    الان هم متآهل هست با دو فرزند .
    چطور برگردن سر خدمت دوباره .
    کجای قانون نوشته سِن بالای ۳۰ سال متآهل با دو فرزند .
    بره بالای برجک ؟؟
    خوب فکر امنیت کشور باشه یا امنیت خانواده خودش .
    که الان دارین مشاهده میکنید همه شُدن گُرگ چطور خانواده اش رو رها کنه .
    خوااااهش و تمنا داریم فکری بحال سربازان متآهل دارای دو فرزند باشین خوااااااهش میکنیم .

  3. الان هرچی برا خودش یه سازی میزنه از بس مسخره کردن خودشونو اخه تویی که قانون می‌ذاری برا خودت مگه درک و فهم و شعور ندارید شما من وامسال من با سه تا بچه و این وضعیت معیشتی که شما بی سواد برا ما درس کردین چطور زن و فرزند خودمون و ول کنیم بیام خدمت بخدا شعور هم چیز خوبیه که متأسفانه بعضی از شماها ندارید آقایان متاهل هرکی بره خدمت واقعا خیانت به زن و بچش کرده بسه دیگه بابا پدرمون دراوردید خدا داغ عزیزتون رو دلتو بذاره ایشا الله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا