ماموریت غیرممکن ترامپ آرژانتینی

برخلاف انتظارها خاویر میلی که به عنوان ترامپ آرژانتین از آن یاد می‌شود، رئیس جمهور این کشور شد تا بتواند ماموریت غیرممکن نجات اقتصاد آرژانتین را به سرانجام برساند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تورم بیش‌ از ۱۴۰ درصدی، بدهی بیش از ۴۰ میلیارد دلاری به صندوق بین‌المللی پول، تراز منفی ذخایر ارزی بانک مرکزی و سقوط ۴۰ درصد جمعیت به زیر خط فقر، تنها بخشی از شاخص‌هایی است که نشان می‌دهد اقتصاد آرژانتین در آستانه فروپاشی است.

در این شرایط و در اتفاقی غیرمنتظره، خاویر میلی، اقتصاددان سوپرلیبرال توانست با اکثریت آرا به عنوان رییس‌جمهوری جدید آرژانتین انتخاب شود. او به واسطه ارتباط خوبی که با جمهوریخواهان آمریکایی دارد و همچنین اندیشه‌های راستگرایانه‌اش، به ترامپ آرژانتین مشهور شده و وعده پایان انحطاط و بازسازی اقتصاد این کشور را داده است.

از مهم‌ترین وعده‌های اقتصادی میلی می‌توان به تعطیلی بانک مرکزی و دلاریزه کردن اقتصاد آرژانتین اشاره کرد. در حقیقت میلی معتقد است که بانک مرکزی چیزی جز ماشین چاپ پول برای سیاستمداران فاسد نیست.

‌ کاهش مخارج عمومی از سطح ۳۸ درصد تولید ناخالص داخلی به ۱۵ درصد، کاهش مالیات ها و مقررات صادرات، خصوصی‌سازی گسترده شرکت‌های دولتی،‌ کاهش وزارتخانه‌های دولتی از ۱۸ به ۸ از دیگر وعده‌های اقتصادی خاویر میلی محسوب می‌شود.

با این وجود به نظر می‌رسد که تحقق وعده‌های رئیس جمهور جدید آرژانتین یک ماموریت غیرممکن است و او با چالش‌های بیشماری روبرو است.

اولین نکته این است که تنها دو سال از عمر ائتلاف خاویر میلی می‌گذرد و حزب او از حمایت هیچ یک از سیاستمداران قدرتمند آرژانتین برخوردار نیست. نداشتن پشتوانه سیاسی و شرایط بحرانی اجتماعی،‌ انجام هرگونه اصلاحات اقتصادی را برای میلی سخت می‌کند.

همچنین در شرایطی که حقوق بازنشستگان آرژانتین معادل ۱۲ درصد تولید ناخالص این کشور است، کاهش هزینه‌های عمومی معنایی جز اصلاح نظام بازنشستگی و یارانه‌ای این کشور ندارد. موضوعی که یک چالش جدی در جامعه به شدت ملتهب آرژانتین محسوب می‌شود.

همچنین دلاریزه کردن اقتصاد در شرایطی که تراز ذخایر ارزی بانک مرکزی منفی است به معنای یک شوک تورمی جدید خواهد بود.

 

 

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 389711
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا