مصرف خودروی برقی در ایران بیش‌تر از خودروی بنزینی است!

به گزارش جهان صنعت نیوز، با گسترش خودروی برقی،‌ مصرف بنزین در کشور به شدت کاهش پیدا می‌کند؛ این استدلالی است که سیاسگذاران را بر آن داشته که  صنعت خودروسازی را هر چه سریعتر و به هر نحوی به سمت خودروهای برقی سوق دهند. با این وجود، آنگونه که  بهروز مشهدی، استاد دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت در گفتگو با جهان صنعت عنوان کرده،‌ در شرایط کنونی تولید برق در کشور، نه تنها مصرف معادل خودروهای برقی کم‌تر از خودروهای بنزینی نیست بلکه بیش‌تر نیز هست.

بر اساس فرمول دپارتمان انرژی آمریکا برای شرایط سال ۲۰۲۹، میانگین مصرف سوخت -معادل بنزین- خودروهای برقی در آمریکا معادل ۳.۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر محاسبه می‌شود. این عدد با فرمول سال ۲۰۰۰ معادل ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر حاصل می‌شود.

در فرمول سال ۲۰۲۹ تولید برق از انرژی‌های پاک از جمله خورشیدی، بادی و هسته‌ای، حدود ۵۰ درصد از سبد تولید برق آمریکا پیش‌بینی شده است و بازده کل تولید برق ۶۰ درصد حاصل می‌شود.

با توجه به شرایط تولید برق در ایران، مقادیر بازده کلی آن را با مقادیر سال ۲۰۰۰ آمریکا می‌توان نزدیک فرض کرد. از سوی دیگر براساس اطلاعات غیر‌موثق، در انتقال و توزیع برق ۱۵ تا ۱۷ درصد تلفات داریم در حالی که این عدد در آمریکا ۷ درصد است. البته مصارف داخلی نیروگاه‌ها هم را باید در نظر گرفت که وقتی این مصارف را کم کنیم تلفات تقریبا به ۲۰ درصد می‌رسد. راندمان تلفات شارژ خانگی هم ممکن است به حدود ۳۰ درصد برسد.

میانگین مصرف سوخت معادل بنزین خودروهای برقی در ایران برای ۱۰۰ کیلومتر ممکن است معادل ۹ تا ۱۰ لیتر باشد. هر چند برای تعیین دقیق این مقادیر، داده‌های معتبر لازم است.

اخبار برگزیدهخودرونفت و پتروشیمیویدئو

شناسه : 389879
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا