کوچک‌های بی‌پول

یکی از عمده مشکلات تولید در ایران به تامین مالی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی به ویژه واحدهای تولیدی کوچک و متوسط باز می‌گردد.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  گزارش شامخ اتاق ایران از رصد ۳ هزار بنگاه نشان می‌دهد که حدود ۴۱ درصد از ظرفیت بالقوه تولید فعال است و ۵۹ درصد ظرفیت مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرد که یکی از دلایل عمده آن مشکل تامین مالی بنگاه‌هاست. بر اساس آمارها رسمی، کل منابع تامین‌شده از طریق وام‌های بانکی و بازار سرمایه در نیمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱.۳ درصد افزایش داشته که با توجه به تورم حدود ۴۰ درصدی در این بازه زمانی، در واقع رشد حقیقی آن منفی است.

در این شرایط طبق گفته فعالان اقتصادی، هر شرکت کوچک و متوسطی قادر به دریافت تسهیلات بانکی نیست و موهبت اعتبارات بانکی اغلب به سوی شرکت‌های بزرگ تولیدکننده سرازیر می‌شود و واحدهای کوچک معمولا توانی برای ارائه وثیقه جهت دریافت تسهیلات و تامین مالی ندارند.

آنگونه که مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک به جهان صنعت گفته حدود ۵۰ هزار واحد صنعتی کوچک فعال هستند که بخش قابل توجهی از آنها نیاز به تامین مالی دارند و مشکلات مربوط به تامین مالی در سنوات گذشته منجر به تعطیلی واحدهای زیادی شده است. از سوی دیگر، ۹۰ درصد تسهیلات مربوط به سرمایه در گردش است. این یک معنای ثانویه‌ای دارد که سرمایه‌گذاری ثابت در کشور رونق چندانی ندارد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو
شناسه : 390060
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا