پیچ حقوقی انتخابات اتاق؛

اتاق تاریک

با گذشت بیش از ۹ ماه از انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران هنوز حواشی آن ادامه دارد و بزرگ‌ترین نهاد بخش خصوصی کشور در سردرگمی و بلاتکلیفی به سر می‌برد.

شرایطی که در نهایت به ضرر اقتصاد کشور تمام خواهد شد. پا در هوا ماندن پارلمان بخش خصوصی و کشمکش این نهاد بین دولت و تصمیمات خلق‌الساعه فعالان اقتصادی کشور را نیز دچار ابهام کرده است، از طرفی هر روز با اعلام تصمیمات جدید اتاق بازرگانی را وارد دور تازه‌ای از تنش می‌کنند.

به نظر می‌رسید با تصمیم شورای‌عالی نظارت مبنی بر ابطال اصلاح آیین‌نامه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران حجت بر همگان تمام شده باشد، اما فراخوان انتخابات دوباره در اول بهمن سال جاری، حکایت از طولانی شدن این روند و همچنان بلاتکلیفی بخش خصوصی دارد. آنچه به لحاظ حقوقی مورد سوال است اینکه برگزاری انتخابات دوباره برای انتخاب رییس اتاق ایران انجام می‌شود یا اینکه کل اعضای اتاق بازرگانی نیز دوباره باید انتخاب شوند!

از طرفی این انتخابات قانونی بوده و تخلفی نشده است و بارها اعضای اتاق نیز اعلام کرده‌اند که به مر قانون پایبند بوده‌اند، به طوری که به گفته سلاح‌ورزی قبل از انتخابات ۲۸ خرداد هرگز موضوع ردصلاحیت به او ابلاغ نشده و شب قبل از انتخابات هم جلسه انجمن نظارت برگزار شد و در آنجا نیز اظهارنظری صورت نگرفت و با رای اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران، انتخابات برگزار شد و پس از آن نیز به تایید اعضای انجمن نظارت هم رسید. به نظر می‌رسد دولت در تلاش است تا با خالص‌سازی و یکدست کردن اتاق بازرگانی راه را برای ورود افراد دولتی در پارلمان بخش خصوصی باز کند.

پس از جنجال‌های بسیار دولتی‌ها بر سر ریاست سلاح‌ورزی بر اتاق بازرگانی ایران، روز سه‌شنبه شعبه ۸۷ دادگاه تجدیدنظر تهران، مصوبه مورخ ۲۰ /۱۰ /۱۴۰۱ شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، درخصوص اصلاح آیین‌نامه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایراaن را باطل کرد. براساس این رای سلاح‌ورزی کماکان رییس اتاق ایران خواهد ماند. در حالی که شعبه ۸۷ دادگاه تجدیدنظر تهران رای بر ابطال این مصوبه شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی داد، دیروز فراخوان انتخابات اول بهمن اتاق بازرگانی ایران منتشر شد.

انجمن نظارت بر دهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با صدور فراخوانی، شرایط و تقویم برگزاری جلسه انتخابات رییس اتاق ایران را منتشر کرد. در این فراخوان آمده است: به اطلاع کلیه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌رساند مقرر است در اجرای مصوبه مورخ یک آبان شورای‌عالی نظارت و به استناد به بند ۲ /۷ آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و اتاق بازرگانی شهرستان‌ها نسبت به برگزاری انتخابات ریاست اتاق ایران در تاریخ۰۱ /۱۱ /۱۴۰۲ اقدام شود. کلیه اعضای هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران که واجد شرایط اعلام نامزدی در هیات‌رییسه اتاق ایران هستند لازم است تا پایان وقت اداری ۱۳ /۰۹ /۱۴۰۲ نسبت به اعلام نامزدی خود اقدام کنند.

گفتنی است پیش از برگزاری انتخابات هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در ۲۸ خرداد ۱۴۰۲، شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی که چهار عضو دولتی و سه عضو از بخش خصوصی دارد، آیین‌نامه «هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران» را اصلاح کرد؛ اصلاحیه‌ای که مورد نقد فعالان بخش خصوصی بود. برمبنای این آیین‌نامه باید اتاق پیش از انتخابات نظر نهادهای نظارتی و به طور مشخص نظر وزارت اطلاعات را درخصوص نامزدهای انتخابات دریافت می‌کرد. برهمین اساس هم اتاق ایران یک ماه قبل از برگزاری انتخابات لیست نامزدها را برای وزارت اطلاعات ارسال می‌کند، ولی این وزارتخانه نه در زمان تعیین‌شده و نه پس از آن اظهارنظری در مورد نامزدهای انتخابات هیات‌رییسه اتاق نمی‌کند.

البته چند روز قبل از برگزاری انتخابات حراست وزارت صمت اعلام می‌کند که حسین سلاح‌ورزی و دو نفر دیگر نباید در انتخابات شرکت کنند، اما سلاح‌ورزی به دلیل اینکه نامه‌ای از سوی وزارت اطلاعات مبنی بر عدم امکان حضور او ارسال نکرد، در انتخابات شرکت کرد و در نهایت با رای بالای هیات نمایندگان اتاق، رییس شد. پس از برگزاری انتخابات رسانه‌های حامی دولت شروع به تخریب اتاق کردند و انتخابات هیات نمایندگان را غیرقانونی خواندند. در نهایت پس از جدال‌های ناموفق رسانه‌های حامی دولت، مقامات دولتی در واقع ۴ عضو دولتی شورای‌عالی وارد گود شدند.

سردمدار معترضین در شورا احسان خاندوزی وزیر اقتصاد بود. در کنار او رییس سازمان استاندارد قرار داشت. در این میان وزیر جهاد کشاورزی سکوت اختیار کرده بود، وزیر صنعت، معدن و تجارت(صمت) هم همین وضعیت را داشت تا اینکه از اوایل ماه گذشته وزیر صمت هم وارد بازی شد. در واقع پس از چند نشست ناکام شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی، اعضای دولتی شورا تصمیم گرفتند که همگی رای به برکناری سلاح‌ورزی بدهند؛ موضوعی که از دید سلاح‌ورزی غیر‌قانونی بود؛ چون طبق قانون اتاق باید اعضا در حضور حاضرین نامه را امضا می‌کردند.

سلاح‌ورزی در آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران که چند روز پیش برگزار شد، اعلام کرد که مصوبه شورا که رای به برکناری او داده‌ است، به لحاظ شکلی و ماهوی ایراد دارد. اظهاراتی که صمت روز سه‌شنبه نسبت به آن واکنش نشان داد. در این میان جدال‌های رسمی و غیررسمی، اتاق بازرگانی ایران بارها نسبت به اتهامات وارده از سوی رسانه‌های دولتی و مصوبات ابلاغی به دادگاه شکایت کرد؛ شکایت‌هایی که یکی پس از دیگری به نفع اتاق صادر شد. یکی از این شکایت‌ها مربوط به «اصلاحیه آیین‌نامه انتخابات اتاق بازرگانی» از سوی شورای‌عالی نظارت بر اتاق بود؛ شکایتی که رای بدوی دادگاه به نفع بخش خصوصی صادر شد. حتی در رای تجدید هم که دیروز منتشر شد، شعبه ۸۷ رای داد، هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران نیازی به اخذ تاییدیه از سوی وزارت اطلاعات ندارند. طبق رای دادگاه تجدیدنظر تهران که سند آن را ابتدا «جهان‌صنعت» منتشر کرد، مصوبه مورخ ۲۰ /۱۰ /۱۴۰۱ شورای‌عالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی، درخصوص اصلاح آیین‌نامه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران باطل شد.

بر اساس مصوبه ۲۰ /۱۰ /۱۴۰۱ شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی «انجمن نظارت اسامی نامزدهای عضویت در انتخابات هیات‌رییسه اتاق ایران را طی نامه‌ای به وزارت اطلاعات اعلام و نظر کتبی این وزارتخانه را اخذ و ملاک اقدام قرار دهد. عدم اعلام نظر مکتوب وزارت اطلاعات ظرف مدت ۱۰ روز کاری از زمان استعلام به منزله موافقت تلقی می‌گردد.

بر این اساس و با رای دادگاه تجدیدنظر تهران، هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران نیازی به اخذ تاییدیه از وزارت اطلاعات ندارند. به بیان دیگر، حواشی پیش‌آمده درخصوص حسین سلاح‌ورزی رییس اتاق بازرگانی مبنی بر عدم تایید از سوی وزارت اطلاعات موضوعیت نخواهد داشت. البته هنوز مشخص نیست با رای شعبه ۸۷ دادگاه تجدیدنظر تهران بحث و جدل‌های چند ماه اخیر به پایان خواهد رسید یا نه!

تفسیر غلط از رای دادگاه

دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران با رد ادعای تایید انتخابات اتاق گفت: رای صادره دادگاه تجدیدنظر درباره آیین‌نامه اصلاحی مصوب شورای‌عالی نظارت ارتباطی با تمام بند‌‎های آیین‌نامه ندارد و کماکان وزارت اطلاعات مسوول تایید صلاحیت نامزدهاست.

جهانبخش‌سنجابی در مورد اخبار منتشر شده پیرامون حکم شعبه ۸۷ دادگاه تجدیدنظر تهران درخصوص ابطال آیین‌نامه اصلاحی مصوب شورای‌عالی نظارت به تسنیم توضیح داد: در تاریخ ۲۰ /۱۰ /۱۴۰۱، شورای‌عالی نظارت، آیین‌نامه نحوه تشکیل و فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق شهرستان‌ها را اصلاح می‌کند، اما یکی از اعضای محترم هیات نمایندگان ایران، با استناد بر اینکه این تغییرات انجام شده، موجب سلب حق خواهد شد، دادخواستی در مورد ابطال بعضی از بند‌های آیین‌نامه مذکور را به دادگاه حقوقی ارائه داده است. وی ادامه داد: شعبه ۱۵ دادگاه حقوقی در رای بدوی خود، حکم به ابطال بند‌های مورد اشاره در دادخواست داده است که مورد اعتراض دبیرخانه شورای‌عالی نظارت قرار گرفت، اما نهایتا توسط دادگاه تجدیدنظر، حکم بدوی تایید شد و ابطال بند‌های اشاره‌شده در دادخواست لازم‌الاجراست.

واجا کماکان مسوول تایید صلاحیت نامزد‌های هیات رئیسه اتاق بازرگانی است

سنجابی با اشاره به برداشت‌های اشتباه از ابطال بند‌هایی از آیین‌نامه نحوه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و شهرستان گفت: دادخواست فرد خواهان و رای صادره دادگاه فقط در مورد ۴ بند از ۵ بند مورد درخواست شاکی بوده و کل آیین‌نامه ابطال نشده است. عضو انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران افزود: به عبارتی بند‌های ۶-۵، ۱-۶-۵، ۷-۵ و تبصره ذیل بند ۶-۲ آیین‌نامه مذکور، به علت مغایرت مصوبه شورای‌عالی نظارت با مصوبه هیات نمایندگان اتاق ایران و شهرستان باطل شده است و ارتباطی با بند ۷ و تبصره‌های ذیل آن، مبنی بر ضرورت تایید اعضای هیات نمایندگان اتاق از سوی وزارت اطلاعات، ندارد.

سنجابی ادامه داد: دلیل ابطال‌نشدن بند ۷ آیین‌نامه «نحوه تشکیل و فعالیت هیات نمایندگان» آن است که اولا خواهان، دادخواستی در مورد این بند نداده است، دوما اصلا این بند مغایرتی با مصوبه هیات نمایندگان اتاق ایران ندارد، بنابراین تایید صلاحیت متقاضیان عضویت در اتاق ایران باید از سوی وزارت اطلاعات به شورای‌عالی نظارت بر انتخابات اعلام شود.

رییس جدید اتاق بازرگانی در بهمن‌ماه انتخاب می‌شود

سنجابی پیرامون آخرین وضعیت انتخاب رییس جدید اتاق بازرگانی ایران گفت: براساس فراخوان منتشرشده در رابطه‌ با انتخاب رییس و هیات‌رییسه جدید اتاق بازرگانی ایران، افرادی که خواهان عضویت در هیات‌رییسه اتاق ایران هستند تا روز سیزدهم آذرماه برای انجام فرآیند ثبت‌نام خود مهلت دارند. وی ادامه داد: از پایان وقت اداری روز سیزدهم آذرماه، دو روز فرصت بابت نهایی کردن لیست افراد طبق تبصره ذیل بند هفتم آیین‌نامه تشکیل و نحوه فعالیت هیات نمایندگان اتاق ایران و اتاق‌های شهرستان وجود دارد و پس از آن از وزارت اطلاعات استعلام نماینده‌ها گرفته می‌شود. این وزارتخانه به مدت ۱۰ روز کاری برای بررسی صلاحیت افراد زمان دارد و پس از آن تایید و احراز صلاحیت نمایندگان را به انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران اعلام می‌کند. دبیر انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی اتاق ایران بیان کرد: پس از اتمام فرآیند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخاباتی، لیست کاندیداهای واجد شرایط به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و در همین بازه زمانی نامزدان ذی‌صلاح بابت برنامه‌ریزی‌های انتخاباتی فرصت لازم را در اختیار دارند. براساس تقویم ابلاغیه هیات نمایندگان مقررشده اول بهمن‌ماه انتخابات هیات‌رییسه اتاق بازرگانی ایران انجام شود و رییس جدید اتاق بازرگانی انتخاب خواهد شد.

روند انتخابات جدید مانند گذشته خواهد بود

سنجابی درخصوص کاندید شدن اعضای هیات‌رییسه فعلی اتاق بازرگانی در انتخابات اتاق عنوان کرد: در این حالت، همزمان با انتخابات رییس اتاق بازرگانی ایران در بهمن‌ماه، سایر اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی نیز مشخص می‌شوند. وی تصریح کرد: دبیرخانه اتاق ایران به‌عنوان مجری و انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی ایران نیز ناظر اجرای آیین و مقررات انتخابات اتاق بازرگانی ایران است و تاکنون اتفاق جدیدی رخ نداده تا روند بیان‌شده را دچار خدشه و تزلزل کند.

اخبار برگزیدهصنعت و معدن
شناسه : 390210
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا