مالیات تورمی

یکی از نکات مهم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ترکیب منابع درآمدی دولت است که نشان می‌دهد دولت سال آینده کمربند مالیاتی را سفت‌تر خواهد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که دولت در لایحه بودجه در نظر گرفته، درآمدهای مالیاتی با افزایش حدود ۵۰ درصد نسبت به امسال به بیش از ۱۱۲۲ هزار میلیاد تومان می‌رسد که سهم بیش از ۴۵ درصدی را از منابع عمومی خواهد داشت. این در حالی است که درآمدهای مالیاتی دولت در بودجه امسال حدود ۷۴۹ هزار میلیارد تومان بود و حدود ۳۶ درصد از منابع عمومی بودجه را شامل می‌شد. نگاهی به منابع درآمدهای مالیاتی نشان می‌دهد که دولت حساب ویژه‌ای بر روی مالیات از تورم باز کرده است!

بر اساس لایحه بودجه سال آینده، انواع خودروهای سواری که قیمت روز خودروی آنها بیش از ۳ میلیارد تومان است مشمول سالانه یک درصد مالیات می‌شوند. این بند نسبت به سال گذشته تغییر نکرده است؛ به بیان دیگر طی یک سال گذشته با جهش قیمت‌ها بسیاری از خودروهایی که امسال معاف از مالیات بودند احتمالا باید سال آینده مالیات پرداخت کنند. بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار میانگین قیمت خودروهای سواری طی یک سال منتهی به مهر ماه امسال بیش از ۵۰ درصد افزایش یافته است.

همچنین براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳، زمین، ویلا، باغ و منازلی که ارزش آنان بالای ۲۵میلیارد تومان باشد، مشمول مالیات می‌شوند. سال گذشته کف ارزش در نظر گرفته شده برابر با ۲۰ میلیارد تومان بود. در حقیقت در حالی حد ارزش برای مشمول شدن مالیات ۲۵ درصد افزایش یافته که بر اساس آمارهای بانک مرکزی طی یک سال منتهی به مهر ماه امسال قیمت مسکن در شهر تهران حدود ۷۵ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر براساس لایحه بودجه ۱۴۰۳ نرخ مالیات بر مجموع درآمد اشخاص حقیقی از ۱۰ تا ۳۰ درصد متفاوت است. هر چند نرخ مالیات در لایحه بودجه سال آینده نسبت به بودجه امسال تغییر نکرده اما دامنه حقوق مشمول مالیات نیز بدون تغییر بوده است؛ به بیان دیگر با توجه به افزایش حقوق سال آینده، بسیاری از افرادی که امسال معاف از مالیات بودند باید سال آینده مالیات پرداخت کنند.

اقتصاد کلانویدئو

شناسه : 390217
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا