عضو مجلس شورای اسلامی:

بند ناف ۸۰ درصد تجارت خارجی ما به دلار گره خورده است

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی گفت: باید در زمینه کاهش تاثیر دلار در فرآیندهای اقتصادی موجود و مساله تجارت خارجی، موضوع مبادلات ارزی یک الی چند جانبه را جایگزین مبادله با دلار کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ابوالفضل ابوترابی با اشاره به راهکارهای تثبیت نرخ ارز در کشور گفت: باید در زمینه تثبیت نرخ ارز ابتدا وابستگی خودمان را در تجارت خارجی به دلار کاهش و در نهایت قطع کنیم.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید در زمینه کاهش تاثیر دلار در فرآیندهای اقتصادی موجود، موضوع مبادلات ارزی یک الی چند جانبه را جایگزین مبادله با دلار کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر ۸۵ درصد گردش مالی و تجاری مان با ۶ کشور صورت می گیرد،تاکید کرد: امارات، عراق ،افغانستان و در راس آنها چین قرار دارد. در حال حاضر بیشترین مبادلات اقتصادی ما با کشور چین بوده و این جای سوال دارد که چرا باید مبادلات ما با این کشور با دلار صورت گیرد لذا ما باید با پول ملی انها خرید کرده و انها هم با ریال به تعهدات خود بپردازند.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همین شرایط را می توانیم در ارتباط با سایر کشورها مد نظر قرار دهیم، اظهار کرد: بند ناف ۸۰ درصد تجارت خارجی کشور به دلار گره خورده و باید این بند ناف بریده شود و این مسئله امری شدنی است.

این نماینده مجلس در ادامه با اشاره به برخی از راهکارهای داخلی در زمینه تثبیت نرخ دلار بیان کرد: ما در این بخش تا وقتی که به درستی نتوانیم واریز منابع دلاری به حساب اشخاص را رصد کنیم، نمی توانیم شرایط را بهبود ببخشیم.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا شرایط این طور نیست که نرخ دلار در کف خیابان تعیین شود،گفت:در این وضعیت صرافی ها باید به صورت الکترونیکی فعالیت کرده تا افراد با موبایل خودشان بتوانند هر میزان ارزی که می خواهند را تهیه کنند. این موضوع باعث می شود تا افراد دیگر به کف خیابان برای خرید ارز کشیده نشوند و مفاسد در این بخش جلوگیری شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به عدم سیاست واحد در زمینه نرخ دلار در کشور بیان کرد: متاسفانه هر فرد و دستگاهی در این بخش نظری می دهد و یک جمع بندی نهایی در این بخش وجود ندارد.

منبع: خانه ملت

اقتصاد کلانطلا و ارز
شناسه : 390571
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا