جوابیه وزارت نفت به یک گزارش

وزارت نفت در پاسخ به گزارش «بی‌خبری رییسی از سفر کاری اوجی» منتشر شده در روزنامه جهان صنعت و همچنین گزارش «اوج تاریکی» منتشر شده در پایگاه خبری جهان صنعت نیوز جوابیه را در اختیار گروه رسانه ای جهان صنعت قرار داد.

رسانه‌ها وظیفه ذاتی دارند بر تاریکخانه نابسامانی‌ها و هرزروی مدیران ارشد کشور به‌ویژه در حوزه‌هایی که سرنوشت و کسب‌وکار و معیشت شهروندان و آینده سرزمین، در گرو فعالیت‌های کارآمد آنها است، نور انداخته و با وسواس و پیگیری‌های کنجکاوانه بازی‌ها را در روز روشن به شهروندان نشان دهند.

انجام این وظیفه ذاتی برای رسانه‌ها البته دردسرهای پرشمار دارد و گردانندگان رسانه‌ها نیز با آگاهی از این هزینه‌ها و سبک و سنگین کردن هزینه‌ها با منافع سرزمینی و شهروندان، کار خود را دنبال می‌کنند. در این چم و خم است که برخی روزها و در برخی رخدادها احتمال اشتباه پیش می‌آید و گریزی از آن نیست که هر رسانه اگر در طول ۲۰ سال فعالیت راستگویانه و در جاده شهامت نشان دادن هرازگاهی اشتباهی کرد از خوانندگان خود و نهادی که اشتباه درباره آنها رخ داده، پوزش بخواهد.

روزنامه «جهان‌صنعت» به گواه ۲۰ سال فعالیت سخت‌کوشانه و راستگویانه خود و با لحاظ کردن همه سویه‌های فعالیت رسانه‌ای در سرزمینی که نهادهای دولتی انحصار خالص خبرهای درجه یک را در اختیار دارند، بدون چون و چرا احتمال دارد در بازتاب دادن برخی رخدادها به‌دلیل شتاب کار و پیچیدگی‌های خبررسانی و خبرگیری به‌صورت سهوی برخی خطاها را انجام دهد که به گواه هزاران شماره منتشر شده – به تعداد انگشتان دو دست هم نبوده- از این دایره بیرون نیست.

یکی از این رخدادها درباره خبری است که «جهان‌صنعت» با استناد به برخی گزارش‌های پیشین درباره مناسبات دولت با وزیر نفت منتشر شده و هرگز هم از سوی وزارت نفت ردیه‌ای درباره آنها منتشر نشده ‌است و درباره بودن یا نبودن وزیر در روز دیدار سرزده رییس دولت که رسانه‌های گوناگون آن را منتشر کرده بودند، تحلیلی را منتشر کرد که وزارت نفت ادعا می‌کند این تحلیل اشتباه بوده است. این ادعا در حالی است که تا امروز روزنامه «جهان‌صنعت» باور دارد تحلیل یادشده در این باره که در روزنامه منتشر شده، با واقعیت‌های بیرونی سازگار است و این وزارتخانه است که خود بریده و می‌دوزد و اصرار دارد این تحلیل برای تخریب وزیر و عامدانه منتشر شده که ادعایی بعید است. با این همه پاسخی که روابط عمومی وزارت نفت به این روزنامه ارسال کرده و در زیر می‌خوانید، نکاتی است که نشان می‌دهد این وزارتخانه آداب و ادب جوابیه‌نویسی را نادیده گرفته و فرصتی برای پاسخگویی به انتقادهای اصولی روزنامه پیدا کرده است. در این‌باره چند نکته را در کوتاه‌ترین عبارات یادآور می‌شویم:

۱- نیت‌خوانی از رفتار و گفتار مدیران روزنامه «جهان‌صنعت» که امروز شماره ۵۴۰۰ آن منتشر می‌شود، تنها از سوی مدیران یک بخش از وزارتخانه صورت پذیرفته که سابقه و کارنامه‌شان در این منصب تنها به همین سال‌های تازه‌سپری‌شده برمی‌گردد. روزنامه «جهان‌صنعت» پاسخ غیرعرفی و خارج از آداب جوابیه‌نویسی را در همین تازه‌کار بودن نویسندگان جوابیه می‌بینند. کارنامه روزنامه «جهان‌صنعت» در دفاع از منافع سرزمینی بر بیشتر علاقمندان به اقتصاد سیاسی مثل روز روشن است. نیت‌خوانی و آگراندیسمان کردن و شانتاژ در جوابیه‌نویسی و نسبت خلاف دادن به روزنامه و مدیران ما را از دنبال کردن خبر و تحلیل درباره تصمیم‌های اشتباه و هرزروی‌های مدیریتی یکی از بزرگترین نهادهای اقتصادی و سیاسی دور نخواهد کرد.
۲- روزنامه «جهان‌صنعت» همانند ۲۰ سال سپری‌شده انتظار دارد وزارتخانه بزرگ و پراهمیت نفت آگاه باشد در این دو سال چه میزان هزینه با هدردهی فرصت‌های کمیاب برای این سرزمین و مردم پدیدار کرده و تا چه اندازه در عمل به وعده‌های وزیر در روز گرفتن رای‌ اعتماد درست و بهنگام انجام وظیفه کرده ‌است. واقعیت این است روزنامه «جهان‌صنعت» در انجام وظیفه ذاتی خود بارها از رفتارها و تصمیم‌های این وزارتخانه انتقادهای کارشناسانه داشته و از این پس نیز در این راه از پیگیری و بازتاب دادن خطاهای ملی دوری نخواهد کرد.

واکنش وزارت نفت به یک گزارش

در پی انتشار گزارشی با عنوان «بی‌خبری رییسی از سفر کاری اوجی»، وزارت نفت توضیحاتی را در این رابطه ارائه کرد. در بند نخست این جوابیه که با ادبیاتی نامتعارف تدوین شده و «جهان‌صنعت» ضمن پوزش از خوانندگان محترم، به‌ حکم قانون مطبوعات و بنابر ماده ۲۳ این قانون، متن کامل آن ‌را منتشر می‌کند، آمده: «در ابتدا باعث تاسف می‌دانیم که روزنامه جهان‌صنعت برای تیترهای درشت خود متوسل به فیک‌نیوزها می‌شود و بدون کمترین بررسی و تحقیق، گاف خبری در مورد عدم حضور وزیر نفت در جلسه روز گذشته نظارت ستادی رییس‌جمهور در وزارت نفت را که به‌صورت گسترده تکذیب شد، با آب و تاب و تفسیر در گزارش خود آورده است؛ درحالی‌که عکس و فیلم خبری این دیدار در تمامی خبرگزاری‌ها و بخش‌های مختلف خبری صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش شده است.»

این وزارتخانه دولت انقلابی همچنین نوشته «روزنامه جهان‌صنعت به صرف تکرار شایعه استعفای وزیر نفت در فضای مجازی و در حالی که خبرگزاری و روزنامه رسمی دولت آن ‌را تکذیب کردند و حتی شخص وزیر نفت در حاشیه جلسه هیات دولت مورخ ۲۴ /۸ /۱۴۰۲ نیز به صراحت این موضوع را تکذیب کرد، باز هم در گزارش خود اصرار دارد که موضوع موهوم «اختلافات میان دولت» را مطرح و به آن دامن بزند».

همچنین در ادامه جوابیه وزارت نفت آمده «در گزارش سراسر کذب محض روزنامه جهان‌صنعت که به نظر می‌رسد عامدانه به انتشار اخبار دروغ مبادرت می‌ورزد، درحالی عنوان شده که وزیر نفت در هنگام حضور رییس‌جمهور در ساختمان وزارت نفت حضور نداشته که مهندس اوجی و مدیران ارشد این وزارتخانه در بدو ورود رییس‌جمهور به‌صورت رسمی از ایشان استقبال و ایشان را تا محل برگزاری جلسه نظارت ستادی مشایعت کرده و گزارش تصویری آن در تمامی خبرگزاری‌های رسمی انعکاس یافت. حال یک روزنامه چگونه به‌دور از چارچوب‌های حرفه‌ای و اخلاقی یک موضوع خبری روشن‌تر از روز را این‌گونه وارونه مخابره می‌کند و حتی آن ‌را تفسیر و تحلیل می‌کند باعث شگفتی و بهت است. ساده‌اندیشی و خام‌انگاری نویسنده گزارش جهان‌صنعت آنجا بیشتر توی ذوق می‌زند که او روایت دیدار سرزده رییس‌جمهور از وزارت نفت را در تاریخ ۹ آبان ۱۴۰۰ و یک روز پس از حمله سایبری به سامانه سوخت کشور بازگو می‌کند. در آن دیدار که به‌معنای دقیق کلمه «سرزده» بود، وزیر نفت بلافاصله آخرین گزارش فعالیت‌های صورت گرفته برای احیای سامانه سوخت را ارائه و در ادامه رییس‌جمهور در ستاد بحران وزارت نفت حاضر شد و از نزدیک در جریان مراحل مقابله با بحران به‌وجود آمده، قرار گرفت. حال تفسیر کودکانه نویسنده گزارش از «آقای دکتر» و «حاج آقا» مخاطب قرار دادن رییس‌جمهور از سوی وزیر نفت به عدم ارتباط مناسب کاری او به‌قدری مضحک است که این پرسش را در ذهن ایجاد می‌کند که آیا مطالب و گزارش‌های روزنامه جهان‌صنعت پیش از انتشار از سوی مدیران این روزنامه حتی برای یک‌بار بازخوانی نمی‌شود؟! البته ما می‌دانیم مساله مدیران این روزنامه چیست ولی مشفقانه عرض می‌کنیم راهی که برای دستیابی به اهداف‌شان در پیش گرفته‌اند، قطعا به چیزی نخواهد رسید».

در بند پایانی این جوابیه نیز آمده «بار دیگر قضاوت را به خوانندگان فهیم روزنامه وا می‌گذاریم و امیدواریم گردانندگان روزنامه جهان‌صنعت نیز حداقلی از سواد رسانه‌ای را در بازنشر محتوای موجود در فضای مجازی به خرج داده و اینگونه چوب حراج به آبروی رسانه خود نزنند، آن ‌هم وقتی حتی به‌صورت شفاهی درباره انتشار این خبر کذب در شبکه‌های اجتماعی به اولیای روزنامه اطلاع‌رسانی شده است. قطعا انتشار دروغ، آن ‌هم به‌صورت عامدانه و آگاهانه نسبتی با روزنامه‌نگاری ندارد و اگر کسی اصرار به چنین رفتاری داشته باشد، طبعا رسانه را برای اهداف دیگری جز اطلاع‌رسانی به خدمت گرفته ‌است».

سیاسی

شناسه : 390599
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *