گزارش مرکز آمار از شاخص قیمت مصرف‌کننده؛

دیوار تورم ۴۰ درصدی پابرجاست

آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد همچنان دیوار ۴۰ درصدی تورم پابرجا است و شاید باید بپذیریم که مختصات تورمی اقتصاد ایران تغییر کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  مرکز آمار داده‌های مربوط به تورم آبان ماه را منتشر کرد. آنگونه که این داده‌ها نشان می‌دهد تغییر محسوسی در روند تورم اقتصاد ایران ایجاد نشده است. به بیان دیگر،‌ ایست کاهش تورم که از تیر ماه آغاز شده، همچنان ادامه داد.

تورم ماهانه زیر ۲ درصد نمی‌آید

بر اساس داده‌های مرکز آمار، در آبان تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ۲.۲ درصد بود که نسبت به مهر کاهش ۰.۱ واحد درصدی را نشان می‌دهد. نکته مهم ماندگاری تورم ماهانه در سطح بالای ۲ درصدی است؛ این در حالی است که برای دستیابی به تورم هدف ۳۰ درصدی بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲ باید تورم ماهانه به سطح زیر ۲ درصد کاهش پیدا می‌کرد.

آموزش همچنان در آبان رکورددار با ۴.۳ درصد رکورددار تورم ماهانه در آبان محسوب می‌شود.

اجاره خانه نیز همچنان در میان کالاها و خدماتی محسوب می‌شود که بالاترین تورم ماهانه را ثبت می‌کند. آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، میانگین اجاره خانه در آبان ماه افزایش ۴.۱ درصدی را تجربه کرده است.

تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، یک درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٧ درصد بوده است.

تورم نقطه به نقطه همچنان در مرز ۴۰ درصدی

آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد، تورم نقطه به نقطه آبان ماه برابر با ۳۹.۲ درصد بوده‌ که نسبت به مهر ماه بدون تغییر بوده است.

منظور از تورم نقطه به نقطه، درصد تغییر عدد شاخص قیمت نسبت به ماه مشابه سال قبل است. یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین، ٣٩.٢ درصد بیشتر از آبان ماه ۱۴۰۱، برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان، هزینه کرده‌‌اند.

نگاهی به داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد که تورم نقطه به نقطه از تیر ماه امسال در محدود ۳۹ درصد باقی مانده است. این در حالی است که بانک مرکزی تورم هدف ۳۰ درصدی را برای امسال هدف گذاری کرده است.

نکته نگران کننده این است که میانگین تورم بلندمدت اقتصاد ایران پیش از سال ۱۳۹۷ در محدوده ۲۰ درصد قرار داشت. اما طی چند سال گذشته این رقم به بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است. موضوعی که نشان می‌دهد احتمالا فضای تورمی اقتصاد ایران تغییر کرده و شاید باید به تورم ۴۰ درصدی عادت کنیم.

تورم سالانه کاهش پیدا کرد

در میان شاخص‌های تورمی، تورم سالانه تنها معیاری بود که در آبان ماه کاهش محسوس‌تری را ثبت کرد.

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن است. در آبان ماه، نرخ تورم سالانه برای خانوارهای کشور به ۴۴.۹ درصد رسیده که نسبت به مهرماه ، ۰.۶ واحد درصد کاهش یافته است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژه
شناسه : 390776
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا