فایر باکس یا جعبه آتش نشانی چیست؟

یکی از مهم ترین مواردی که در ساختمان ها و مناطق مسکونی باید رعایت کرد، حفظ ایمنی است. زیرا در هر لحظه ممکن است شرایطی پیش بیاید که جان و مال ساکنین آن ساختمان را تهدید کند. این شرایط می توانند شامل آتش سوزی، زلزله، سیل و … شوند. آتش سوزی یکی از حوادث های ناگوار است که می تواند آسیب های زیادی به فرد برساند. اما اگر تجهیزات مقابله با آن را داشته باشید و نحوه استفاده از آن ها را بلد باشید، می توانید از صدمات جبران نا پذیر این حادثه تا حد زیادی جلوگیری کنید. در ادامه می خواهیم به کپسول آتش نشانی یا فایرباکس بپردازیم.

فایر باکس یا جعبه آتش نشانی چیست؟

جعبه آتش نشانی که به آن فایرباکس نیز گفته می شود یک محفظه فلزی است که وسایل مورد نیاز اطفاء حریق در آن قرار دارند. لوله کشی آتش نشانی از ۲ طریق اسپرینکلر و جعبه تش نشانی به محل های اطفاء حریق می رسند. اسپرینکلر آتش نشانی معمولا در سقف خانه ها یا ساختمان نصب می شوند که هنگام آتش سوزی به صورت خودکار و با شکستن کپسول محل آتش نشانی آب را به محل آتش سوزی پخش می کند.

در فیر باکس ها انواغ مختلفی از شلنگ و قرقره وجود دارد.

انواغ جعبه آتش نشانی از لحاظ موقعیت

جعب آتش نشانی از لحاظ موقعیت به دو نوع روکار و توکار تقسیم می شود که جزئیات آن ها به شرح زیر است:

جعبه آتش نشانی توکار

این نوع جعبه های آتش نشانی همانطور که از نامشان پیداست، داخل دیوار نصب می شوند. بدین صورت که برای نصب این جعبه ها حفره هایی در دیوار ساختمان طراحی می شود و تنه اصلی جعبه داخل دیوار بوده و درب آن در بیرون است. این نوع جعبه ها بسیار زیباتر و کاربردی تر از جعبه های آتش نشانی دیگر هستند زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کنند.

اما ممکن است بعضی از ساختمان ها امکان نصب جعبه های آتش نشانی را نداشته باشند و ناچار به استفاده از فایرباکس های روکار باشند.

جعبه آتش نشانی روکار

نوع بعدی یعنی روکار مانند یک تابلو برق ساده به دیوار و بیرون از آن نصب می شوند. جعبه های آتش نشانی روکار به دلیل عبور پل ها و ستون ها یا عدم وجود فضایی کافی نصب می شوند. همچنین ساختمان های نو ساز به علت نبود ساختار مورد نیاز از این فایرباکس ها استفاده می کنند.

انواع جعبه های آتش نشانی از لحاظ نوع کاربرد

این نوع جعبه ها از لحاظ نوع کاربرد دارای ۲ نوغ فایرباکس و فایر هوزریل هستند:

فایرباکس

این جعبه ها در مناطق مختلف نصب می شوند که معمولا نوع شلنگ آن ها با انواع دیگر جعبه های آتش نشانی متفاوت است. داخل این نوع جعبه ها شیلنگ های سیز بزرگ و پارچه ای وجود دارد. همچنین این جعبه ها دارای یک قرقره و ۱۷ الی ۲۰ متر شیلنگ برزنتی سایز ۵ آتش نشانی و یک شیر فلکه ۴۵ درجه با سایز ۵ است. شیر  فلکه ۴۵ درجه با سایز ۵ است. این قطعه با هیدرانت به شیلنگ وصل می شود.

فایر باکس یا جعبه آتش نشانی

جعبه هوزریل

بر اساس تصور برخی از افراد این نوع جعبه به اشتباه فایرباکس شناخته می شود با این وجود که تجهیزات موجود در آن با جعبه های دیگر متفاوت است. این جعبه نوعی جعبه آتش نشانی است که برای استفاده افراد غیر متخصص ساخته شده است. جعبه هوزریل یک شلنگ ساده تری دارد که در مواقغ اطفاء حریق ساکنین ساختمان ممکن است تخصصی نداشته باشند و می تواند به صورت ساده تری از آن استفاده کنند.

این نوع وسیله ها دارای یک قرقره، شلنگ دو و نیم لاستیکی دارد. این شیلنگ شباهت زیادی با شیلنگی که در باغچه و حیاط ها استفاده می شوند. طول این شینگ ها اغلب ۱۷ الی ۲۰ متر بوده و با یک شیر ربغ گرد غیر گازی به شبکه لوله کشی متصل می شوند. در واقع لوله کشی آتش نشانی با یک لوله ۴/۳ وارد باکس شده و با یک شیلنگ دو سر مهره به شیر ربع گازی و به قرقره شیلنگ وصل می شود. این نوع جعبه یک شیلنگ لاستیکی نخ دار معمولی بوده که جلوی واخد ها نصب می شود.

انواع جعبه های آتش نشانی بر اساس نیاز مصرف کننده

این جعبه های آتش نشانی بر اساس نیاز مصرف کنندگان طراحی شده اند که به شرح زیر هستند:

بیشتر بدانید: جعبه آتش نشانی استیل

جعبه آتش نشانی تک کابین

محفظه نگهداری تک کابین تجهیزات شامل ۱ عدد قرقره با ۲۰، ۲۵ یا ۳۰ مترشلنگ لاستیکی یا برزنتی با اتصالات مختلف مانند نازل پاشنده آّب، کوپلینگ، اتصال شیلنگ به نازل و … ساخته شده اند.

جعبه آتش نشانی دو کابین

این نوع محفظه ها دارای دو درب و دو محفظه هستند که یک محفظه مانند باکس های تک کابین و محفظه دیگر برای نگهداری و قرار دادن کپسول های آتش نشانی ساخته شده اند.

جعبه آتش نشانی ایستاده دو طبقه

همانطور که از نام این جعبه ها می توان متوجه شد، این جعبه ها دارای دو طبقه هستند که یکی از طبقه ها برای قرار دادن شیلنگ و اتصالات آبی همچون باکس های تک کابین بوده و دیگری برای پیشگیری از سرقت و تاثیر در زیبایی ساختمان بری نگهداری و قرار دادن دو الی سه عدد خاموش کنند از نوع پودر و گاز و دی اکسید کربن در نظر گرفته شده است.

جعبه آتش نشانی جای کپسول

این محفظه برای پیشگیری از سرقت و آسیب دیدگی ناشی از صدمات و حفاظت از شرایط جوی ساخته می شود.

تجهیزات داخل جعبه های آتش نشانی

تجهیزات داخل این جعبه ها به رایزر های تر و خشک مربوط می شود که آن ها بر اساس شرایط ساختمان ها از طرف سازمان آتش نشانی تولید می شوند. این تجهیزات شامل موارد زیر هستند:

-شیلنگ آتش نشانی

-قرقره آتش نشانی

-شیر و کوپلینگ آتش نشانی

-کپسول آتش نشانی

جمع بندی

جعبه های آتش نشانی یک محفظه فولادی هستند که داخل آن ها انواع تجهیزات اطفاء حریق وجود دارد که هنگام بروز آتش سوزی برای جلوگیری از حوادث های مختلف می توان از آن ها استفاده کرد. جعبه های آتش نشانی دارای چند نوع روکار، توکار، تک کابین، دو کابین، دو طبقه و … هستند.

 

 

خواندنی

شناسه : 390785
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا