اقتصاد صادراتی

براساس آمار منتشرشده توسط گمرک در هشت ماهه سال‌جاری تراز تجاری اقتصاد ایران به منفی ۱۰.۱‌میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  هر چند احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد،‌ سعی دارد با وارد کردن میزان صادرات نفت، شرایط نابسامان تجارت خارجی را تعدیل کند اما واقعیت این است که تراز تجاری ایران در منفی‌ترین حالت ممکن طی ۵ سال گذشته قرار دارد. آنگونه که داده‌های گمرک نشان می‌دهد مجموع واردات به کشور در هشت ماه ابتدایی سال جاری ارزشی معادل ۴۲.۱‌میلیارد دلار داشته است. مجموع صادرات غیرنفتی کشور در این مدت نیز رقمی معادل ۳۲‌میلیارد دلار ثبت شده است.

هر چند تحلیل دقیق تجارت خارجی نیار به اطلاعات جامع تری دارد که در دسترس نیست، اما می‌توان دو موضوع را از داده‌های منتشر شده تا حدودی تفسیر کرد.

اولا بر مبنای آمار گمرک میانگین ارزش هر‌تن کالای وارداتی در ۸ ماهه سال‌ معادل یک‌هزار و ۷۰۴ دلار بوده است؛ درحالی‌که کالای صادراتی ایران هر‌تن ۳۵۵.۵دلار ارزش دارد. آنگونه که به نظر می‌رسد صادرات ایران همچنان نسبت به کالاهای وارداتی از ارزش افزوده پایین تری برخوردار است و نمای دیگری از خام فروشی کشور را نشان می‌دهد.

موضوع دیگری که شاید دلیل شدت یافتن کسری تراز تجاری اقتصاد ایران باشد، سیاست واردات برای کنترل تورم در دولت سیزدهم است. به بیان دیگر از یکسو با توجه به گشایش‌های نسبی سیاسی و دسترسی به دلارهای بلوکه شده و از سوی دیگر،‌ شرایط نابسمان تولید به دلیل سیاست‌های اقتصادی اشتباه، دولت برای جبران عرضه دست به واردات گسترده کالا زده‌است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 390790
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا