تورم پشت سد ۴۰ درصدی

تورم و اقتصاد ایران؛ دو واژه‌ای است که طی چند دهه گذشته همواره با یکدیگر عجین بوده و به جز سال‌های انگشت شماری، کشور با تورم‌های دو رقمی دست و پنجه نرم می‌کرده‌است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، میانگین تورم ۲۰ درصدی طی چند دهه گذشته نمودی از فضا تورم حاکم بر اقتصاد ایران است. با این وجود از سال ۱۳۹۷ شرایط تورمی در کشور دچار تحول شده است؛ تجربه حداقل سه شوک تورمی بیش از ۵۰ درصدی منجر شده که تورم در اقتصاد ایران به سطح جدیدی افزایش پیدا کند. آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد میانگین تورم در ۵ سال گذشته حدود ۴۰ درصد بوده‌ که دو برابر میانگین بلندمدت خود محسوب می‌شود.

توقف تورم در آبان هم ادامه داشت

مرکز آمار روز گذشته داده‌های مربوط به تورم آبان ماه را منتشر کرد که در مقایسه با چند ماه گذشته تغییری در روند تورمی اقتصاد ایران شکل نگرفته است؛ تورم نقطه‌به نقطه همچنان در محدوده ۴۰ درصدی قرار داد و تورم ماهانه نیز محدود ۲ درصدی خود را حفظ کرده است.

 نکته مهم این است که به نظر می‌رسد سطح ۴۰ درصدی، تعادل جدید تورم در فضای اقتصاد ایران باشد. کما اینکه نرخ تورم از تیر ماه امسال در محدود۳۹ درصد باقی مانده و عملا کاهش پیدا نکرده است. در این شرایط محدود۴۰ درصدی به هسته اصلی تورم اقتصاد ایران مبدل شده و در نتیجه کاهش پایدار سطح تورم از این نقطه کار به شدت دشواری به نظر می‌رسد.

چرا که خروج تورم از این محدوده نیاز به تشدید سیاست‌های انقباضی و کاهش محسوس رشد نقدینگی دارد. این موضوع نیز در شرایطی که اقتصاد ایران از یکسو در بخش‌های مختلف دچار ناترازی است و از سوی دیگر، سایه رکود بیش از گذشته سنگینی می‌کند چندان ممکن به نظر نمی‌رسد.

به بیان دیگر در شرایط کنونی افزایش تورم بیش از کاهش آن، محتمل به نظر می‌رسد. مگر آنکه یک شوک بیرونی همچون تغییر در فضای سیاسی منجر به فرو ریختن دیوار سنگین تورم در مرز ۴۰ درصدی شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 390977
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا