آشنایی با روغن مناسب قالب وافل

قالب های وافل باید با استفاده از روش های درست و اصولی در محل مورد نظر اجرا شده و سپس جداسازی شوند. در این زمینه استفاده از روغن نیز کارایی دارد. امروز در این باره صحبت می کنیم.

فرایند اجرای سقف وافل با استفاده از قالب های مخصوص این سازه ها انجام می شود. این قالب ها باید با استفاده از روش های درست و اصولی در محل مورد نظر اجرا شده و سپس جداسازی شوند. در این زمینه استفاده از روغن نیز کارایی دارد. روغن های مخصوص سقف وافل به نام واکس وافل نیز شناخته می شوند. این روغن ها دسته بندی های گوناگونی دارند و به عنوان عامل آزاد کننده قالب وافلی مورد استفاده قرار می گیرند. این ماده آزاد کننده پیش از ریختن بتن بر روی قالب ها به کار می رود. 

استفاده از روغن بر روی قالب وافل 

جایگذاری و جداسازی قالب وافل یکی از مهمترین بخش های ساخت و اجرای این سازه ها به شمار می رود. به همین خاطر در این زمینه باید از متریال و تجهیزات مناسب استفاده شود. با استفاده از روغن های آزاد کننده مخصوص قالب های وافل، فرایند قالب برداری بسیار ساده تر می شود و سازه مورد نظر با کیفیت بیشتری اجرا خواهد شد. در این خصوص از انواع روغن های سوخته، گازوئیل و… استفاده می کنند. هر یک از این روغن ها بر اساس نوع قالب مورد استفاده انتخاب خواهند شد. 

سهولت در جداسازی قالب وافل یکی از مهمترین دلایل استفاده از روغن های مخصوص است. سهولت در تمیز کاری قالب های وافل نیز بر مزایای استفاده از این متریال در سقف های وافل امروزی می افزاید. در صورتی که از روغن استفاده کنید، از زنگ زدگی سطح قالب ها نیز پیشگیری خواهد شد. به این ترتیب عمر و دوام قالب های مورد استفاده نیز افزایش پیدا می کند. 

روغن مناسب قالب وافل

نکات استفاده از روغن در قالب وافل 

برای استفاده از روغن مخصوص در مراحل استفاده از قالب وافل باید به نوع روغن مصرفی دقت داشته باشید. در صورتی که از روغن های سوخته یا آلوده استفاده کنید، سطح بتن مورد استفاده آلوده می شود. این مسئله در خصوص بتن هایی که به صورت اکسپوز اجرا می شوند، اهمیت بیشتری دارد. این روغن های غیر استاندارد سطح بتن را کمی لکه می کنند. به همین خاطر باید به انتخاب روغن مورد استفاده در این سازه ها دقت داشته باشید. 

در مرحله بعدی باید به نحوه اجرای این روغن ها بر روی قالب های وافل دقت داشته باشید. در این زمینه باید یک لایه نازک از روغن بین سطح قالب و بتن مصرف شود. این لایه در ساختار سازه های وافل، خاصیت ضد آب ایجاد می کند. به این ترتیب رطوبت نیز به سطوح سقف وافل آسیبی وارد نمی کند. با این روش قالب مورد استفاده به سادگی از روی سطوح جداسازی می شود. 

مزایای استفاده از روغن برای قالب وافل 

قالب وافل در مدل های مختلف تولید و طراحی می شود. این قالب ها اغلب به صورت چند بار مصرف به کار می روند. به همین خاطر توجه به سلامت و استحکام هر یک از این قالب ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در صورتی که جنس قالب ها استاندارد باشد، جداسازی آن ها در دفعه اول استفاده بسیار ساده خواهد بود و گاها نیازی به روغن کاری نیز وجود ندارد. 

اما در دفعات بعدی استفاده از قالب وافل در پروژه های ساختمانی، جداسازی این تجهیزات کمی دشوار خواهد شد. به همین خاطر به کار بردن روغن در این خصوص ضرورت دارد. در این زمینه از روغن های مخصوص استفاده می شود که مورد تایید کارشناسان این حوزه قرار دارند. در دفعات اولیه استفاده از قالب وافل، به دلیل تمیز بودن سطح قالب ها، بتن به متریال پلاستیکی نمی چسبد. اما در دفعات بعدی استفاده، سطح قالب ها کمی آلوده شده و به همین خاطر به سختی از متریال بتنی جداسازی خواهند شد. 

روغن مناسب قالب وافل

تاثیر شکل قالب در میزان روغن کاری 

میزان روغن مورد استفاده بر روی قالب وافل، بسته به عوامل مختلفی تعیین می شود. تعداد دفعات استفاده از این قالب ها میزان روغن مصرفی را مشخص می کند. به طور کلی بر روی سطح قالب ها از یک لایه نازک چربی استفاده می شود. با این وجود توجه به مشخصه های ظاهری قالب نیز برای مشخص شدن میزان روغن مورد نیاز اهمیت دارد. 

در این خصوص شیب و انحنای قالب مورد استفاده مورد توجه قرار می گیرد. هر چه شیب قالب کمتر باشد، بتن بیشتر به سطح قالب می چسبد و جداسازی از سطح بتن پس از گیرش آن دشوار خواهد شد. اما در صورتی که میزان شیب بیشتر باشد، بتن به سادگی از متریال پلاستیکی جداسازی خواهد شد. به این ترتیب نیاز به روغن کاری سطح قالب ها نیز کاهش می یابد. 

در این خصوص باید به استاندارد قالب های مورد استفاده در این حوزه دقت داشته باشید. انواع دسته بندی های قالب وافل با متریال گوناگون و شکل ظاهری متفاوتی تولید و ارائه می شوند. هر چه کیفیت قالب های وافل بیشتر باشد، بی شک نیاز به استفاده از روغن کاری نیز کاهش می یابد. هر یک از این قالب ها برای ۴ الی ۵ دفعه در ساختمان های امروزی به کار می روند. 

بهترین روغن قالب وافل 

برای اجرای بهتر قالب وافل باید به نوع روغن مصرفی نیز دقت داشته باشید. روغن های پایه آب با فرمولاسیونی مناسب برای استفاده در این زمینه تولید می شوند. با استفاده از روغن های پایه آب دیگر نیازی به ضربه زدن به سطح قالب ها برای جداسازی آن ها نخواهید داشت. با این روغن ها عمر قالب ها بسیار افزایش می یابد. 

با استفاده از روغن پایه آب پاکسازی قالب پس از هر نوبت استفاده نیز به سهولت انجام می شود. با وجود این روغن ها، هر گونه حباب در سطح قالب ها از بین رفته و اجرای سقف وافل نیز ساده تر انجام می گیرد. 

روغن مناسب قالب وافل

جمع بندی

روغن های مخصوص سقف وافل از مهمترین متریال مصرفی در ساختار این سازه های مدرن به شمار می روند. کارشناسان شرکت فنی مهندسی نوسا به پیمانکاران کمک می کنند تا هر یک از متریال روغنی را برای اجرای بهتر سقف وافل مورد استفاده قرار گیرند. روغن های مخصوص وافل در مدل های متنوعی تولید و ارائه می شوند. هر یک از این روغن ها برای جداسازی ساده تر قالب ها، پاکسازی ساده بتن از سطح قالب و… به کار می روند. برای کسب اطلاعات بیشتر با آنها تماس حاصل فرمایید.

خواندنی

شناسه : 391252
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا