بازار گوشت پلیسی شد؛

گوشت فراری!

در حالی مسئولان بر واردات گوشت قرمز برای کنترل قیمت تاکید می‌کنند که واردات گوشت قرمز نیز با چالش‌های عجیبی همراه شده و کار را به پلیس امنیت اقتصادی کشانده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  در حالی که افزایش قیمت گوشت در بازار کماکان ادامه دارد، وعده مسوولان برای کاهش چشمگیر قیمت‌ها راه به جایی نبرده است. دست‌اندرکاران این صنعت بخش بزرگی از این گرانی را به کمبود عرضه در بازار نسبت می‌دهند. به طوری که طبق اعلام مرکز آمار ایران، در مهرماه امسال ۳۸۷۶۰ تن انواع گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور تولید و عرضه شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹ درصد کاهش یافته است.
در این شرایط رییس اتحادیه گوشت گوسفندی گفته، تنها در صورتی قیمت گوشت گوسفند پایین می‌آید که واردات آن افزایش یابد وگرنه جریان افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که واردات گوشت قرمز نیز با چالش‌های عجیبی همراه شده و کار را به پلیس امنیت اقتصادی کشانده است.

چرا قیمت گوشت افزایش پیدا کرد؟

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی دلیل افزایش ۲۵ هزار تومانی قیمت گوشت گوسفند را در هفته جاری کمبود گوشت در بازار عنوان و تصریح کرد تنها در صورتی جریان افزایش قیمت این کالا متوقف می‌شود که واردات افزایش یابد.

علی‌اصغر ملکی رییس اتحادیه گوشت گوسفندی دلیل این افزایش قیمت را توضیح داد و اظهار کرد: در هفته نخست آذرماه قیمت گوشت گوسفندی ۲۰ تا ۲۵ هزار تومان بالا رفت و این جریان افزایش قیمت همچنان ادامه خواهد یافت. وی در ادامه گفت: هر چند گوشت وارداتی به چرخه بازار وارد شده و تا اندازه‌ای بازار را تعدیل کرده است، اما پاسخگوی تقاضای بازار نیست. در ابتدای آذر تقاضا برای گوشت گوسفندی بالا رفت و همین افزایش تقاضا قیمت‌ها را رشد داد. ملکی تصریح کرد: دام در ایران به تعداد کافی وجود ندارد و این امر امکان ورود دامدارها به نرخ‌گذاری را فراهم کرده است.

رییس اتحادیه گوشت گوسفندی خاطرنشان کرد: دام زنده گران شده و هر ۱۰ هزار تومانی که بر قیمت دام زنده افزوده شود ۲۰ هزار تومان قیمت گوشت بالا می‌رود. در حال حاضر قیمت گوشت وارداتی گوسفند برای مصرف‌کننده ۲۸۵ هزار تومان در هر کیلو و گوشت گرم ۴۸۰ تومان در هر کیلو است.

به گفته ملکی، تنها در صورتی قیمت گوشت گوسفند پایین می‌آید که واردات آن افزایش یابد وگرنه جریان افزایش قیمت ادامه پیدا خواهد کرد. وی درباره دلایل کاهش گوسفند در ایران گفت: خشکسالی‌های سه سال گذشته سبب شده بسیاری از دامداران دام‌های مولد خود را راهی کشتارگاه کنند.

ملکی در پاسخ به این پرسش که پربارش بودن سال جاری می‌تواند به افزایش شمار دام در داخل کشور بینجامد، گفت: در صورتی که امسال پربارش باشد تاثیرات آن در سال آینده نمایان می‌شود و بر عرضه گوشت در سال جاری تاثیری نمی‌گذارد.

آمار نگران‌کننده تولید گوشت

نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مهر سال جاری از سوی مرکز آمار ایران منتشر شد. بر اساس نتایج این طرح، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مهر ۱۴۰۲، جمعا ۳۸۷۶۰ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۶۵۶ /۱۹ تن، ۷ /۵۰ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۷۳۱ /۱۴ تن، بز و بزغاله با ۳۲۱ /۳ تن و سایر انواع دام با ۱۰۵۲ تن، به‌ترتیب ٣٨ درصد، ۶ /۸ درصد و ۷ /۲ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.

ورود پلیس امنیت اقتصادی به ماجرای گوشت

قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو اتاق تهران از ورود پلیس امنیت اقتصادی به دفاتر واردکنندگان گوشت قرمز و ضبط برخی دستگاه‌های این واردکنندگان به دلیل عدم رعایت نرخ مصوب خبر داد.
فرهاد آگاهی عضو هیات نمایندگان اتاق تهران هم گفت: طبق مصوبه‌ای در سال گذشته، بخشی از واردات گوشت قرمز به کشور از محل ارز تالار دوم و بدون قیمت‌گذاری انجام شد. دولت نیز این درخواست را داد که ۳۰ درصد از گوشت وارداتی به نرخ ۲۶۰ هزار تومان در هر کیلوگرم و مابقی به نرخ حاشیه بازار عرضه شود.

آگاهی افزود: به‌رغم آنکه تامین کالاهایی که به تالار دوم رفته است، مشمول قیمت‌گذاری نیست، به تازگی با حکم قضایی و به دنبال مراجعه پلیس امنیت اقتصادی به دفاتر شرکت‌های واردکننده، بخشی از تجهیزات اداری این شرکت‌ها ضبط و منجر به بروز مشکلاتی برای فعالان اقتصادی شده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران یادآور شد که طی مذاکره با پلیس امنیت اقتصادی، بخشی از تجهیزات ضبط‌شده، بازگردانده شده است، اما بروز این مشکلات، در نهایت به اختلال در تامین گوشت بازار و مشکلات بعدی مانند کمبود و افزایش قیمت منجر خواهد شد.

در واکنش به این اظهارات سرهنگ مرادی معاون پلیس امنیت اقتصادی کشور، در توضیحاتی رویکرد این نهاد را حمایت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشور خواند و گفت که تخلف عده معدودی از صاحبان کسب‌وکار را نباید به پای صنف گذاشت و تلاش پلیس امنیت اقتصادی این است که از بروز آسیب به اقتصاد و بازار کشور جلوگیری شود. وی همچنین پیشنهاد برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک میان پلیس امنیت اقتصادی و اتاق بازرگانی برای آگاهی دوطرف از ظرفیت‌های هر دو نهاد را مطرح کرد.

جبرائیل برادری مدیرکل جهاد کشاورزی استان تهران نیز در توضیحاتی در این باره گفت که آنچه آقای آگاهی به آن اشاره کردند مربوط به گوشت منجمد است. اما نیاز روزانه گوشت گرم در تهران ۴۸۰ تن است که ۲۶۰ تن آن از تولید داخل و باقیمانده آن از محل واردات تامین می‌شود و تامین گوشت گرم برای استان وضعیت عادی دارد.

او در ادامه گفت: قیمت گوشت منجمد در ستاد تنظیم بازار مشمول اصلاحاتی شده که ظرف روزهای آینده ابلاغ می‌شود و واردکنندگان تا روز ابلاغ قیمت جدید، باید گوشت را به همان نرخ قبلی عرضه کنند.

استاندار تهران با بیان اینکه پرونده این شرکت‌ها حدود یک ماه است که جریان است، گفت: واردات کالا از جمله گوشت با مشقت‌های زیادی همراه است. اما استخراج قیمت تمام‌شده آن چندان دشوار نیست و با بررسی‌های میدانی قابل احصاست. متولیان قیمت‌گذاری بدون توجه به قیمت تمام‌شده کالا، فعال اقتصادی را مجبور به عرضه کالا با قیمتی کمتر از قیمت تمام‌شده می‌کنند.
او با بیان اینکه فعالان اقتصادی جور دولت در تامین کالا را می‌کشند، افزود: چنانچه برای تعدادی از این افراد پرونده درست و آنها را از گود خارج کنید، تامین کالا با مشکل مواجه می‌شود. مساله این است که ما دولتی‌ها از انعطاف کافی در مقابل این مسائل برخوردار نیستیم. کار کشور که در شرایط تحریم به سر می‌برد با این روند پیش نمی‌رود و برخورد با هر مساله‌ای باید با دقت و ظرافت باشد.

 

اخبار برگزیدهکشاورزیویدئو

شناسه : 391401
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا