مصر و قطر در تلاش برای تمدید ۲ روزه آتش بس هستند

سرویس اطلاع‌رسانی دولت مصر امروز پنجشنبه اعلام کرده مذاکره‌کنندگان مصر و قطر در حال تلاش برای تمدید آتش‌بس در غزه به مدت دو روز بیشتر هستند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «دیا رشوان»، رئیس سازمان اطلاع رسانی دولت مصر یادآوری کرد. آتش‌بس موقت بین اسرائیل و حماس «به لطف تلاش‌های فشرده مصر و قطر» تمدید شده. اکنون وارد هفتمین روز خود شده است.

رشوان گفت در توافق گذشته مقرر شد ۱۰ اسیر اسرائیلی و ۳۰ زندانی فلسطینی آزاد شده. کمک‌های انسانی طبق توافقات قبلی وارد منطقه شمال و جنوب غزه شوند. این مقام مصری تصریح کرد قاهره به دقت اجرای توافق آتش‌بس را رصد می‌کند.

قبل از برقراری نخستین آتش‌بس موقت در روز ۲۴ نوامبر (سوم آذرماه) حملات ۷ هفته‌ای اسرائیل در غزه به شهادت بیش از ۱۵۰۰۰ نفر منجر شده بود. بیش از ۵۵۰۰ نفر آنها کودک بودند.

علی‌رغم آتش‌بس شکننده در غزه رژیم اسرائیل حملات یورش‌های مرگبار خود در کرانه باختری را ادامه داده. تقریباً به اندازه زندانیانی که به عنوان بخشی از آتش‌بس آزاد کرده زندانیان جدید فلسطینی دستگیر کرده است.

نابودی حماس هدف اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل نیز تأکید کرده. آتش‌بس‌های کنونی به معنی قصد تل‌آویو برای پایان جنگ نیست. رژیم اسرائیل هدف جنگی‌اش از عملیات در غزه را «نابودی حماس» قرار داده است. بسیاری از تحلیلگران حتی در داخل فلسطین اشغلی در تحقق‌پذیری آن تردید دارند.

بسیاری از شخصیت‌های غربی و اروپایی در روزهای گذشته تصریح کرده‌اند. حماس یک تفکر است و امکان نابود کردن آن وجود ندارد. به عنوان مثال جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا چند روز پیش در نشستی در بارسلونا گفت. حماس یک تفکر و ایدئولوژی است و امکان از بین بردن آن وجود ندارد.

جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس در روز هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه) در پاسخ به بیش از هفت دهه اشغال فلسطین. و نزدیک به دو دهه محاصره غزه و زندان و شکنجه هزاران فلسطینی عملیات موسوم به «طوفان الاقصی» را آغاز کرد.

این عملیات یکی از مرگبارترین حملات علیه این رژیم بود. مبارزان حماس در چند نقطه از حصارهای مرزی به داخل اراضی اشغالی نفوذ کردند. به روستاها یورش بردندو علاوه به هلاکت رساندن شمار زیادی از اسرائیلی‌ها، شماری از آن‌ها را به اسارت گرفتند.

حملات سنگین را علیه غزه

رژیم صهیونیستی در پاسخ به این عملیات، حملات سنگینی را علیه غزه آغاز کرد. این منطقه را تحت محاصره کامل قرار داد. با وجود این، آن‌طورکه تحلیلگران می‌گویند. عملیات طوفان‌الاقصی شکست امنیتی-سیاسی بزرگی را به اسرائیل تحمیل کرده است.

جنگ غزه همچنین باعث خسارت‌های سنگین به اقتصاد اسرائیل شده است. وبگاه شبکه خبری بلومبرگ چندی پیش با جمع‌آوری آمارهای جدید خبر داد. بیش از یک سوم شرکت‌های رژیم صهیونیستی از شوک جنگ غزه هنوز کسب و کار خود را از سر نگرفتند.

بلومبرگ تاکید کرد که کسب و کارهای کوچک در اسرائیل بیشترین آسیب را از جنگ غزه متحمل شده‌اند. علائم آن کاهش ۲۱ درصدی خرید هفتگی با استفاده از کارت‌های اعتباری نسبت به میانگین قبل از جنگ در سال ۲۰۲۳ و همچنین کمبود نیروی انسانی. به دلیل فراخوان بی سابقه ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان سرزمین‌های اشغالی به جمع نیروهای ذخیره ارتش رژیم صهیونیستی است. هشت درصد نیروی کار در اسرائیل را تشکیل می‌دهند.

منبع: فارس

سیاسی
شناسه : 391735
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا