گذرنامه ۱۰ ساله می شود؟

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا گفت: لایحه دولت برای افزایش مدت اعتبار گذرنامه به ۱۰ سال برای طی مراحل قانونگذاری به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است که در صورت تصویب نهایی، اجرایی می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، سردار علی ذوالقدری با اشاره به لایحه ارسالی دولت به مجلس مبنی بر افزایش دوره اعتبار گذرنامه‌ها. از پنج به ۱۰ سال توضیح داد: پیش نویس این لایحه ابتدا در کمیسیون گذرنامه وزارت کشور تصویب شد. سپس در هیات دولت نیز به تصویب رسید.

وی با اشاره به اینکه این لایحه در کمیسیون های مجلس در دست بررسی است. افزود: تاکنون هیچ مانعی در مسیر تصویب این لایحه وجود نداشته. انتظار می رود به سرعت در مجلس تصویب و اجرایی شود.

سردار ذوالقدری درباره مزیت افزایش مدت اعتبار گذرنامه‌ها توضیح داد. این اقدام برای تجار و فعالان اقتصادی و همچنین افرادی که برای کار و به صورت ماموریتی در کشورهای دیگر اقامت دارند. راهگشاست ضمن آنکه طولانی شدن مدت اعتبار گذرنامه‌ها از هزینه افراد برای تمدید گذرنامه می کاهد. با کاهش مصرف کاغذ گامی در مسیر حفظ محیط زیست است.

تمدید و تعویض گذرنامه به صورت الکترونیک

رئیس پلیس مهاجرت و گذرنامه فراجا همچنین درباره شیوه تمدید گذرنامه نیز اشاره کرد. توضیح داد: تمامی عملیات برای تعویض گذرنامه همانند صدور آن به صورت الکترونیک است. از طریق نرم افزارهای تلفن همراه نیز قابل اجراست.

سردار ذوالقدری گفت: مردم می توانند از طریق سامانه «پلیس من» که روی انواع تلفن همراه قابل نصب است. نسبت به ثبت درخواست تعویض گذرنامه خود اقدام کنند. در این فرآیند نیازی به تحویل گذرنامه قدیمی نیست. گذرنامه های باطله می‌تواند نزد شخص باقی بماند زیرا هیچ ارزش قانونی ندارد.

دولت با هدف تسهیل صدور گذرنامه و کاهش هزینه های عمومی و پرداختی شهروندان بالاخص ایرانیان مقیم خارج از کشور. برای دریافت گذرنامه و با لحاظ اینکه متوسط مدت اعتبار گذرنامه های صادره در اغلب کشورهای دنیا ۱۰ ساله است. لایحه اصلاح ماده ۲۵ قانون گذرنامه را به مجلس ارسال کرده است.

بر اساس این لایحه که یک ماده واحده دارد، مدت اعتبار گذرنامه جدید برای افراد بالای پانزده سال سن. از تاریخ صدور، ۱۰ سال و قابل تمدید به مدت پنج سال دیگر و برای افراد با سن کمتر از پانزده سال. پنج سال از تاریخ صدور و قابل تمدید برای مدت پنج سال دیگر می باشد. این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب شود و به تایید شورای نگهبان برسد.

منبع: ایرنا

عمومی
شناسه : 392114
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا