آیا بازار مسکن حباب دارد؟

در حال حاضر قیمت دلاری هر متر خانه در تهران 1514 دلار است. در ادوار گذشته نیز اغلب در محدوده 1200 تا 1700 دلار بوده است. اگر دلار 50 هزار تومان را مبنای محاسبه قرار دهیم هم‌اکنون بازار مسکن حباب ندارد. با پیش‌بینی دلار 62 هزار تومانی نیز قیمت هر متر خانه در تهران 1220 دلار است که در کف محدوده بلندمدت قرار دارد. بر این مبنا فرضیه حباب قیمت مسکن رد می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ، قیمت مسکن در ۱۶ منطقه از بین مناطق ۲۲ گانه شهر تهران طی یک ماه گذشته افزایش پیدا کرد؛ هرچند شاخص کل تحت تاثیر افت قیمت در شش منطقه از جمله مناطق ۱ و ۴ کاهش ناچیز ۰.۴ درصد را تجربه کرد تا جایی که متوسط قیمت مسکن در پایتخت از متری ۷۶ میلیون تومان در مهرماه به ۷۵.۷ میلیون تومان در آبان ماه رسید.

کاهش ۱۴ میلیون تومانی قیمت هر متر خانه در منطقه ۱ که البته جزو مناطق پرمعامله تهران نیست و افت شش میلیون تومانی در منطقه ۴ به عنوان چهارمین منطقه پرمعامله تهران تا حدودی شاخص کل را تحت تاثیر قرار داد. مناطق ۱۲، ۱۳، ۱۶ و ۲۰ نیز کاهش اندک قیمت را تجربه کردند که البته هیچ کدام جزو مناطق پرمعامله محسوب نمی‌شوند.

از طرف دیگر طی یک ماه اخیر مناطق ۲، ۳، ۵، ۶، ۷، ۸، ۹، ۱۰، ۱۱، ۱۴، ۱۵، ۱۷، ۱۸، ۱۹، ۲۱ و ۲۲ دچار رشد قیمت شدند. شاید اگر بانک مرکزی به جای میانگین حسابی از میانگین وزنی که متراژ واحدهای معامله شده را در شاخص کل لحاظ قرار می‌دهد و روشی منطقی‌تر به نظر می‌رسد استفاده می‌کرد شاخص کل افزایش می‌یافت.

به هر ترتیب بازار مسکن در ماههای اخیر در کانال ۳۰۰۰ معامله قرار گرفته است؛ البته در یک ماه گذشته معاملات با رشد ۱۵ درصد به ۳۵۹۳ فقره رسید. هرچند هنوز تعداد معاملات حدود یک چهارم شرایط نرمال است اما چه بسا در صورت رونق معاملات، قیمت‌ها نیز تحت تاثیر قرار گیرد. رونقی که می‌تواند در ماههای پایانی سال ایجاد شود.

دولت سیزدهم که تا یک ماه قبل از ارایه آمار بازار مسکن خودداری می‌کرد به نظر می‌رسد بجز سرکوب آمار برنامه مشخصی برای کنترل این بازار نداشت و اگر ثبات قیمت ارز ایجاد نمی‌شد رکود تورمی بازار مسکن نیز ادامه می‌یافت.

اگرچه دولت، ثبات بازار ملک از خرداد امسال به بعد را جزو دستاوردهای خود می‌داند و بعضا اجرای طرح نهضت ملی مسکن را به عنوان عامل ثبات دهنده بازار مسکن برای مردم فاکتور می‌کند، اما آمار نشان می‌دهد قیمت مسکن شهر تهران در یک سال گذشته ۶۲ درصد و از زمان روی کار آمدن دولت رئیسی تا کنون ۱۵۲ درصد افزایش یافته است. دولت سیزدهم بازار مسکن را با قیمت متری ۳۰ میلیون تومان مطابق آمار تیر ۱۴۰۰ تحویل گرفت و هم‌اکنون آن را به ۷۵.۷ میلیون تومان رسانده است.

بازار مسکن از اواخر سال گذشته تا کنون در رکود به سر می‌برد و آنطور که کیانوش گودرزی ـ رییس اتحادیه مشاوران املاک می‌گوید معمولا این بازار برای بازیابی خود یک سال زمان می‌خواهد. انتظار آن است که در شرایط رکود، قیمت‌ها دستخوش تغییر نشود اما در شش سال گذشته بخش مسکن در یک روند کلی دچار رکود تورمی بوده است؛ تورمی که بعید به نظر می‌رسد به طور کامل دست از سر این بازار برداشته باشد. چرا که نهاده‌های ساختمانی به عنوان عاملی اثرگذار بر بازار مسکن در یک سال اخیر بیش از ۱۶۰ درصد رشد قیمت را تجربه کرد.

قیمت مسکن در شش سال گذشته ۱۴۷۷ درصد و قیمت دلار در همین بازه زمانی ۱۱۵۰ درصد رشد کرد. کارشناسان معتقدند قیمت واقعی دلار بیش از ۵۰ هزار تومان کنونی است و دولت فعلا به شکل مصنوعی قیمت دلار را پایین نگه داشته و ارزش واقعی آن حدود ۶۲ هزار تومان است.

در حال حاضر قیمت دلاری مسکن در تهران ۱۵۱۴ دلار است. در ادوار گذشته نیز قیمت دلاری هر متر مربع مسکن اغلب در محدوده ۱۲۰۰ تا ۱۷۰۰ دلار بوده است. اگر دلار ۵۰ هزار تومان بر اساس نرخ روز را مبنای محاسبه قرار دهیم هم‌اکنون بازار مسکن حباب ندارد. با دلار ۶۲ هزار تومانی نیز قیمت هر متر خانه در تهران ۱۲۲۰ دلار است که در کف محدوده بلندمدت قرار دارد. بر این مبنا فرضیه حباب قیمت مسکن رد می‌شود. در واقع بازار مسکن همپای سایر کالاها و قیمت ارز در شش سال گذشته دچار التهاب شده و پا به پای آن پیش رفته است.

اخبار برگزیدهمسکن

شناسه : 392202
لینک کوتاه :

۵ دیدگاه

    1. من نمی‌دانم چه دست چه کسی پشت پرده مافیای مسکن هست ولی اگر کسی می‌داند و می‌ترسد پیگیری کنه مدارک را به من تحویل بده تا من پیگیری کنم بابا خسته ام خونه خریدن برای من جوان کارگر به یک آرزوی دست نیافتنی تبدیل شده است بر بی عدالتی شرم بد ننگ باد از خون شهدا خجالت بکشید

  1. ببخشید تورم پیش خور شده قیمت های مسکن باعث شده توان اقتصادی و قدرت خرید کاهش یافته ، با این وضعیت رکود معاملات خرید و فروش بیشتر می‌شود در صورتیکه قیمت‌ها حدود ۳۰ درصد کاهش یابد تا حدودی منطقی شده از رکود بازار مسکن کاسته و کم می گردد. با سپاس

  2. به نام خدا
    من احساس می کنم که یه سری از مسئولان یا از مافیای مسکن میترسند یا باهاشون همکاری دارن چون در غیر از این دو صورت محاله کسی بتونه اختلال ایجاد کنه .آیامی‌ترسید؟یا پای پول وسط هست بگید کیا هستن ما مردم پشتتونیم هیچکس هیچ غلطی نمی تواند بکند این دست ها باید از بیت المال کوتاه بشود باتوکل به خدا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا