تحریم‌ها،عامل کاهش صادرات ایران به سوریه

جهان صنعت نیوز:  سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران بیان کرد: یش از نیم میلیارد دلار صادرات به کشور سوریه داشتیم که متاسفانه با تحریم­‌های ظالمانه این عدد کاهش چشمگیری پیدا کرد.

«محمدرضا مودودی» امروز یکشنبه در همایش آشنایی با فرصت‌­های سرمایه‌­گذاری و تجارت در سوریه گفت: با توجه به فراهم‌ شدن فضای مثبت جهت فعالیت در بازار سوریه و امنیت قابل قبول در این کشور، حضور تجار و سرمایه‌گذاران ایرانی در بازار سوریه و استفاده از فرصت‌های موجود از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی با اشاره به قدمت تاریخی روابط ایران و سوریه خاطرنشان کرد: طی سال‌­های گذشته اتفاقات مثبتی در زمینه تجارت میان دو کشور رخ داده است.

مودودی ادامه داد: سوریه تلخی‌­ها و ناکامی‌­های زیادی را در این سال­‌ها تجربه کرد اما کشور ایران در کنار ملت بزرگ سوریه ماند و با تمام وجود کمک کرد، به طوری که یکی از افتخارات ما ایستادگی در مقابل توطئه­‌ها علیه این کشور بود.

سرپرست سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه امروز کشور سوریه می‌تواند منشا تجارت با کشور ایران باشد، گفت: ما از این فرصت و فضای به وجود آمده نهایت استقبال را می­‌کنیم.

مودودی با اشاره به موضوع بازسازی در کشور سوریه اظهار کرد: ایران نیازهای سوریه را تامین می‌کند که یکی از آن­‌ها بازسازی این کشور است. با همکاری در زمینه تجارت میان دو کشور زمینه رشد و شکوفایی میان ایران و سوریه فراهم می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بیش از نیم میلیارد دلار صادرات به کشور سوریه داشتیم که متاسفانه با تحریم­‌های ظالمانه این عدد کاهش چشمگیری پیدا کرد، اما آمارهای تجارت خارجی ما شاخصهای موثری را نشان داده که توانسته‌­ایم در بخش صادرات حرف برای گفتن داشته باشیم.

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران گفت: سوریه به هر حال نیازمند بسیاری از توجهات به خصوص از سوی کشورمان است و این فرصت تجارت و سرمایه­‌گذاری می‌تواند نقش خوبی را میان دو کشور فراهم کند.

ایران، شریک سوریه در مرحله بازسازی

سفیر سوریه در ایران  نیز در همایش آشنایی با فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تجارت در سوریه این همایش را فرصتی برای شناسایی امکانات موجود در سوریه برای بخش خصوصی ایران دانست و گفت: در سوریه همواره به مشارکت استراتژیک جمهوری اسلامی ایران تاکید داریم و همان‌طور که در بیرون راندن تروریست‌ها، ایران شریک ما بود، این کشور در مرحله بازسازی هم شریک ما خواهد بود.

«عدنان محمود» اضافه کرد: دولت سوریه در رأس برنامه‌های خود به شرکت‌های دولتی ایران توجه دارد و به ارائه تسهیلات به شرکت‌های دولتی و خصوصی ایران تأکید می‌کند تا این شرکت‌ها شرایط مساعدی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در پروژه‌های سرمایه‌گذاری در سوریه داشته باشند.

وی با اشاره به برگزاری شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی دمشق تصریح کرد: این نمایشگاه فرصتی برای حضور شرکت‌های ایرانی و سرمایه‌گذاران ایرانی در سوریه و آشنایی آن‌ها با شرایط سرمایه‌گذاری در سوریه است.

محمود حضور در این نمایشگاه‌ها را باعث مستحکم‌تر شدن روابط و مناسبات اقتصادی بین دو کشور دانست و افزود: گفت: در چهاردهمین اجلاس کمیسیون عالی دو کشور که به ریاست معاون اول رئیس جمهور ایران و نخست‌وزیر سوریه برگزار شد، شاهد برداشتن گام‌های موفقیت‌آمیزی در توسعه روابط تجاری دو کشور بودیم و سپس موافقت‌نامه استراتژی مشترک بین دو کشور به امضا رسید.

وی ادامه داد: بر اساس این توافق‌نامه بخش خصوصی دو کشور ایران و سوریه به عنوان شریک اساسی در پروژه‌های سرمایه‌گذاری سوریه شناخته می‌شوند.

سفیر سوریه نسبت به حضور شرکت‌های در همه بخش‌های سرمایه‌گذاری در سوریه تاکید کرد.

وی ادامه داد: به منظور مشارکت فعال در روند بازسازی سوریه و توانمند کردن واحدهای تولیدی، فرصت‌های گسترده‌ای برای ایران و حضور شرکت‌های مختلف ایرانی وجود دارد.

این مقام مسئول تاکید کرد که در شرایط جنگ اقتصادی باید برنامه‌ریزی دقیقی داشت تا با اثرات این جنگ مقابله کنیم.

وی از آمادگی سفارت سوریه برای ارائه هر گونه خدمت‌رسانی و ارائه اطلاعات به سرمایه‌گذاران ایرانی برای شرکت در پروژه‌های سوریه خبر داد و گفت: اطلاعات ناقص آسیب‌رسان است. بر اساس اطلاعات واصله ۶۰۰ شرکت ایرانی تاکنون برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی سوریه در دمشق اعلام آمادگی کرده‌اند و امیدواریم امسال نتایج مثبتی از برگزاری این نمایشگاه حاصل شود.

اقتصاد کلان
شناسه : 39228
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا