یک تحلیلگر مسائل اقتصادی پاسخ داد؛

تثبیت قیمت دلار شدنی است؟

رئیس کل بانک مرکزی بر ادامه سیاست تثبیت اقتصادی و کنترل قیمت دلار تاکید کرده است. اما آیا ادامه این سیاست شدنی است؟

به گزارش جهان صنعت نیوز،  محمدرضا فرزین، رئیس کل بانک مرکزی دوباره بر ثبات بازار ارز تاکید کرده و این اطمینان را داده که سیاست‌های تثبیت اقتصادی ادامه خواهد داشت.

چند روز پیش بود که فرزین درباره گمانه زنی ها در خصوص افزایش قیمت دلار تا پایان سال، گفت: این ارقام را از شما می شنوم ولی باید به حرفهای ما گوش دهید نه این نرخ های اعلامی.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اینکه سیاست‌های ارزی این بانک در بلند مدت خطرآفرین نیست و احتمال بروز اتفاقات مشابه در دولت های قبل وجود ندارد؟ نیز اعلام کرد: سیاستی که ما اجرا می کنیم، سیاستی است که منجر به تثبیت شده است.اطمینان داریم ادامه این سیاست‌ها تثبیت است.

ثبات قیمت دلار خوب است اما …

هادی حق شناس در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: اینکه قیمت دلار ثبات داشته باشد یا بالا و پایین شود، به شرایط عدیده‌ای بستگی دارد. اما اگر «ثبات» دلار تداوم داشته باشد، طبیعتاً اثر بسیار مثبتی در راستای کاهش تورم می‌تواند داشته باشد و همچنین موجب فروکش تلاطم اقتصادی در فضا‌های مختلف اقتصادی خواهد شد. چرا که قیمت دلار نمایانگر شرایط بازار‌های مختلف در ایران است. به همین دلیل تغییر نرخ دلار موجب به هم ریختگی فضای اقتصادی می‌شود. یعنی روی بازار خودرو و سایر کالا‌ها و همچنین مسکن هم اثرات سوئی می‌گذارد. در واقع نرخ ارز در ایران لنگر ثبات اقتصادی به شمار می‌رود. با این توضیح که بی ثباتی بازار ارز بی ثباتی بازار‌های دیگر را هم به دنبال خواهد داشت.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: در این بین نکته ملموس چیزی جز این نیست که بانک مرکزی با چه شیوه و چه راه کار‌هایی دنبال تداوم ثبات قیمت دلار است. برای رسیدن به این مهم لازم است، سیاست‌های پولی، برداشت‌ها و البته کسری بودجه کنترل شود که چنین حالتی می‌تواند ثبات دلار را محقق کند. اما اگر ثبات ناشی از سرکوب قیمت‌ها باشد، خب! با هر بی ثباتی بازار دوباره با شرایط تلاطم مواجه خواهد شد.

الزامات ثبات قیمت دلار چیست؟

او افزود: تاًکید می‌کنم، الزام‌های اصلی برای تحقق ثبات این است که بودجه بدون کسری تنظیم شود و سیاست‌های پولی هم در چارچوب قوائد علمی و با در نظر گرفتن واقعیت‌های موجود باشد و تراز بانک‌ها هم با تیزبینی کنترل شود. یعنی مجموع شرایط را باید کنار هم بگذاریم تا ثبات ارز به هدفی محقق شده تبدیل شود. البته نکته مهم صادرات و واردات را نباید از یاد ببریم. در پایان ۸ ماهه سال جاری بالاترین تراز منفی داشتیم. در واقع حدود ۱۰ میلیاد دلار در بازرگانی غیرنفتی با تراز منفی روبرو شدیم که این به طور طبیعی اثرات منفی بر جای خواهد گذاشت.

نماینده ادوار مجلس تصریح کرد: همچنین باید متذکر شد، هر نوع بی ثباتی در نرخ ارز موجب شلختگی فضای اقتصادی شده و بالطبع برنامه‌های پیش بینی شده را هم مغفول خواهد کرد. پس لازم است، با برنامه ریزی‌ بر اساس داشته‌های اقتصادی و همچنین مدیریتی بر اساس باید‌ها و نباید‌ها و البته پرهیز از تصمیم‌های غیر کارشناسی و هیجانی شرایط را به گونه‌ای در بیاورم که مقدمات ثبات نرخ ارز و در نتیجه شکوفایی اقتصادی فراهم شوند. به ویژه که شرایط تحریم به خودیِ خود مانع‌های بلندی را پیش روی اهداف قرار داده است تا مشخص شود، نسبت به کشور‌هایی که تحریم نیستند، به مدیریت علمی و اصولی بیشتر نیاز داریم.

حق شناس در پایان گفت: لازم به اشاره است که مدیریت نرخ ارز ماًموریتی دشوار، اما ممکن برای دولت به شمار می‌رود. این کار مثل این می‌ماند که به شما بگویند، ۱۰ کیلو وزن کم کنید. معلوم است که کار بسیار مشکلی است. با این حال این هدف، هدفی ممکن است. کافی است دولت به استقبال تصمیم‌های سخت و پرداختن هزینه‌ای گزاف باشد. اینکه دولت می‌تواند یا نمی‌تواند بستگی به پتانسیل‌های موجود و درایت و نوع مدیریت دولت ربط پیدا می‌کند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 392821
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا