لیست کامل بیماری های قلبی که موجب معافیت می شود

شرایط لازم برای گرفتن معافیت پزشکی قلب 1) داشتن یکی از بیماری های فوق 2) 18 سال تمام 3) در صورت داشتن غیبت هم می توانید برای معافیت پزشکی قلب اقدام نمایید.

افراد ذکوری که به سن ۱۸ سال می رسند به عنوان مشمول سربازی معرفی می شوند و بسیاری از مشمولین به دنبال راهی برای معافیت سربازی هستند. معافیت پزشکی از جمله معافیت هایی است که مشمولان نظام وظیفه در صورت داشتن برخی بیماری های جسمانی و روانی می تواند از طریق مراکز پلیس+ ۱۰ برای دریافت معافیت سربازی اقدام نماید. از این رو در این مقاله سعی بر آن داریم که در مورد یکی از مهمترین معافیت های پزشکی یعنی معافیت پزشکی قلب مطالبی را برای شما بیان کنیم. در ادامه با مشاورین مرکز مشاوره آویژه همراه باشید.

معافیت پزشکی قلب از جمله معافیت های پزشکی می باشد که مشمولین می توانند برای دریافت آن اقدام نمایند. معافیت قلب  انواع مختلفی دارد که در ادامه به صورت تفصیلی به آن می پردازیم.

۱) عوارض عضوی دریچه ای قلب عمل شده و عمل نشده:

معافیت در نظر گرفته شده برای این بیماری معاف دائم از خپمت سربازی می باشد.

نکته: برای دارندگان مدارک کارشناسی و بالاتر در صورت نداشتن اختلال وخیم قلبی، برای مشمولین معاف از خدمات رزمی صادر می شود.

۲) بیماری مادرزادی قلبی و عروقی که باعث عارضه و اختلال در عملکرد فرد مشمول شود: در این شرایط برای سرباز بیمار معاف دائم از خدمت صادر می شود.

نکته: در صورتی که مشمول خدمت سربازی دارای مدرک کارشناسی و یا بالاتر باشد در صورتی که عملکرد قلبش عادی باشد: سازمان نظام وظیف او را از خدمات رزمی معاف می کند.

۳) بیماری عروق کرونر :

برای این بیماری قوانین سازمان نظام وظیفه معافیت دائم صادر کرده است.

۴) نارسایی مزمن قلب با EF کمتر از ۵۰:

در این شرایط معافیت قلب سرباز مشمول به صورت دائم می باشد.

اگر قلب بیمار دارای نارسایی مزمن با EF مساوی یا بیشتر از ۵۰ و کمتر از ۵۵ باشد، او شش ماه از خدمت سربازی به صورت موقت معاف می شود.

۵)  اگر شما دارای بیماری های قلبی شامل مزمن پریکارد، آندوکارد، میوکارد اعم از التهابی، تومورال، مادرزادی و اکتسابی باشید. حتما از خدمت سربازی به صورت دائم معاف می شوید.

۶) در شرایطی که قلب تومورال و التهابی آئورت و سرخرگ های بزرگ از جمله: کوارکتاسیون، آنوریسم ها، آنژیوم ها و اتساع سرخرگ های ریوی، کانال شریانی باز، تنگی شریان ریوی اصلی و فیستول های شریانی وریدی عمل شده یا نشده باشد. قطعا معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم است.

۷) در شرایطی که فشار خون بازسیستولیک از ۱۶۰ میلی متر جیوه و یا دیاستولیک از ۱۰۰ میلی متر جیوه بالاتر باشد: قطعا معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم است.

اما در صورتی که فشار خون بازسیستولیک بین ۱۶۰-۱۴۰ میلی متر جیوه و یا دیاستولیک بین ۱۰۰-۹۰ میلی متر جیوه باشد: معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت موقت است.

۸) در شرایطی که بیماری قلبی سرباز به صورت ترومبوفلبیت هایی که سه بار یا بیشتر عود کنند، باشد: قطعا معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم است.

در شرایطی که بیماری قلبی سرباز به صورت ترومبوفلبیت هایی باشد که درمان شده یا در حالت عود کننده نباشد. معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت موقت است.

۹) در شرایطی که بیماری قلبی سرباز به صورت اکستراسیستول های فوق بطنی با تعداد بیشتر از ۱۰ ضربان در دقیقه باشد: قطعا معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم است.

زمانی که اختلالات ریتم به صورت اکستراسیستول های فوق بطنی بین ۵ تا ۱۰ ضربان در دقیقه باشد: معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت موقت است.

۱۰) در شرایطی که بیماری قلبی مشمول به صورت اکستراسیستول های بطنی به تعداد بیشتر از ۵۰ عدد در دقیقه یا چند کانونی یا چند شکلی، دو تا یا بیشتر پشت سر هم آمده باشد : قطعا معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم است.

زمانی که اختلالات ریتم به صورت اکستراسیستول های بطنی از ۵ عدد در دقیقه کمتر باشد: فقط معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت موقت است.

۱۱)  در شرابط معافیت قلبی به صورت تاکیکاردی دهلیزی که بیشتر از ۱۴۰ ضربان در دقیقه باشد در صورتی که بعد از سه ساعت استراحت بهبود پیدا نکند و یا بیشتر از دوبار اتفاق بیفتد: معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت دائم خواهد بود.

اما در شرایطی که بیماری قلبی مشمول تاکی آریتمی که بین ۱۴۰-۱۱۰ باشد: معافیت پزشکی قلب مشمول به صورت موقت است.

۱۲) بیماری قلبی اگر شامل اختلال هدایت داخل دهلیزی، بلوک سینوس دهلیزی، وقفه سینوس دهلیزی و سندرم تاکیکاردی و برادیکاردی، سندرم اس. اس. اس و برادیکاردی سینوزال که کمتر از ۵۰ ضربان در دقیقه باشد که با فعلیت تعداد ضربان فرد به حد لازم افزایش نیابد: فرد مشمول از خدمت نظام وظیفه به صورت دائم معاف می شود.

۱۳) بیماری قلبی اگر شامل اختلالات هدایتی دهلیزی بطنی که منجر به استفاده از پیس دائم یا موقت شود: معافیت به صورت دائم صادر می شود.

  اختلالات هدایتی دهلیز بطنی :
  • در صورتی که منجر به استفاده از پیس دائم یا موقت شود: معاف دائم صادر می شود.
  • سندرم W.P.W و سایر اختلالات هدایتی : معاف از خدمات رزمی صادر می شود.
  • سندرم w.p.s  و سایر اختلالات هدایتی : معاف از رزم صادر می شود.

۱۴) اگر بیماری قلبی مشمول تب روماتیسمی حاد به شرط این که عوارض قلبی باشد معاف دائم می شود.

۱۵) اگر بیماری قلبی مشمول شوک وازوواگال با سابقه سنکوپ های مکرر باشد : معافیت به صورت دائم صادر می شود.

شرایط لازم برای گرفتن معافیت پزشکی قلب

شرایط لازم برای گرفتن معافیت پزشکی قلب

۱) داشتن یکی از بیماری های فوق

۲) ۱۸ سال تمام

۳) در صورت داشتن غیبت هم می توانید برای معافیت پزشکی قلب اقدام نمایید.

مدارک لازم برای معافیت پزشکی قلب

۱) اصل و کپی اخرین مدرک تحصیلی یا گواهی فراغت از تحصیل

۲) اصل و کپی کارت ملی

۳) اصل و کپی شناسنامه

۴) سه قطعه عکس ۴* ۳

مراحل گرفتن معافیت پزشکی قلب و عروق

۱) آماده کردن مدارک فوق و تحویل به پلیس + ۱۰

۲) پر کردن فرم وضعیت مشمول: مشخصات خود را داخل فرم پر نمایید

۳) واکسیناسیون مننژیت، کزاز و کرونا: (در صورتی که سه دوز کرونا را تزریق کرده اید نیاز به واکسیناسیون کرونا نخواهید داشت)

۴) پر کردن فرم خود اظهاری: فرمی است که مشمولین باید سابقه بیماری های خود را در آن ذکر نمایند

۵) معاینه اولیه: با مراجعه به درمانگاه های نظام وظیفه برای معاینه اولیه اقدام نمایید

۶) ثبت معافیت پزشکی توسط کارشناس: معافیت پزشکی قلب را توسط کارشناس پلیس + ۱۰ ثبت نمایید

۷) معاینه تخصصی توسط پزشک قلب و عروق: پزشک متخصص قلب و عروق مدارک بیماری شما را بررسی می کند شما را با نوار قلب، اکو و … مورد بررسی تخصصی قرار می دهد

۸) ارسال نتیجه به صورت نامه محرمانه برای کمیسیون نظام وظیفه: پس از بررسی پزشک متخصص، نتیجه بررسی به صورت نامه محرمانه به کمیسون ارسال خواهد شد.

مراحل گرفتن معافیت پزشکی قلب و عروق

کمیسیون پزشکی نظام وظیفه بیماری های قلبی

زمانی که تمام مراحل فوق را با موفقیت پشت سر گذاشتید برای نتیجه نهایی شما باید در کمیسیون پزشکی حاضر شوید.

در کمیسیون پزشکی به طور معمول سه پزشک حضور دارند که رای نهایی را با توجه به وضعیت پزشکی شما، مدارک پزشکی و نامه بیمارستان صادر می کنند. در این جلسه آرای مختلفی صادر می شود که از جمله موارد ذیل می باشد:

۱) معافیت دائم:

مشمولی که رای نهایی کمیسیون را مبنی بر معافیت دائم که منزله نرفتن به سربازی است را دریافت کرده است و کارت معافیت طی ۱ ماه تا نهایتا ۲ ماه برای ایشان پست می شود

۲) معافیت از خدمات رزم:

مشمولینی که با این رای از انجام فعالیت های سنگین حین خدمت سربازی معاف می شوند

۳) معاف موقت:

مشمولینی که بیماریشان ابهام داشته است و معمولا طول درمان ۶ ماه برایشان صادر می شود و بعد از این مدت مجدد کمیسون پزشکی برای ایشان تشکیل می گردد

۴) اعزام به خدمت سربازی:

رای کمیسیون مبنی بر سلامت مشمول بوده و مشمول باید برای اعزام به سربازی اقدام نمایند

کمیسیون ها:

۱) اولین کمیسیون، کمیسیون شهرستان می باشد که در صورتی که رای کمیسیون مبنی بر معاف از خدمات رزم یا سرباز بوده باشد؛ مشمول می تواند اعتراض به رای کمیسیون را ثبت نماید تا کمیسیون بعدی یعنی کمیسیون استان برای ایشان جهت بررسی بیشتر تشکیل شود

۲) دومین کمیسیون، کمیسیون استان می باشد. در صورتی که فرد اعتراض کند این کمیسیون تشکیل خواهد شد و در صورتی که مشمول دوره ۶ ماهه معافیت موقت را دریافت کرده باشد این کمیسیون جهت بررسی نهایی تشکیل خواهد شد

۳) سومین کمیسیون، کمیسیون شورای عالی پزشکی می باشد. که آخرین کمیسیون می باشد و در صورت اعتراض به کمیسیون دوم تشکیل خواهد شد و هر رایی در این کمیسیون صادر شود؛ رای نهایی خواهد بود و غیر قابل تغییر است

در این مقاله سعی بر آن شد تا با توضیحات تفصیلی در زمینه معافیت پزشکی قلب به شما عزیزانی که در برهه حساس سربازی هستید کمک شود که در صورتی که این معافیت شامل حالتان می شود با مشاورین ما در مرکز مشاوره آویژه تماس حاصل فرمایید تا شما عزیزان را جهت گرفتن معافیتی بی دغدغه و راحت یاری رسانند.

منبع: https://avije.org/ https://vazifeh.police.ir

خواندنی

شناسه : 392828
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا