منشا گرد و غبار اراضی کشاورزی است

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر اینکه تغییر اقلیم بهانه‌ ای برای سوء مدیریت برخی شده است، گفت: طبق آمارها پنج میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور منشاء گرد و غبار در کشور است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، «علی سلاجقه» امروز (سه شنبه) در آیین روز جهانی خاک که در محل وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد. افزود: از این میزان ۳.۷ میلیون هکتار اراضی آبی هستند که منشا گرد و غبارند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور اظهار داشت. امروز وضعیت منابع آب و خاک کشور و جهان به عنوان منشاء زندگی تحت تاثیر مسائل طبیعی و انسانی است. به‌طوری که ۲۵ درصد تنوع زیستی در خاک است و تغذیه بیش از ۹۰ درصد جانداران و ۹۵ درصد انسان‌ها با استفاده از خاک است.

وی اضافه‌کرد: وضعیت فعلی این سوال را پیش می آورد. آیا کشاورزی علمی بلدیم و با وجود دانش بومی دقیق، نیروی انسانی توانمند و قوانین متعدد، این شیوه حفظ آب و خاک شایسته کشور است؟

سلاجقه گفت: آنچه که در بُعد فرسایش آبی، از دست دادن منابع آب و خاک کشور، تولید در واحد سطح و مصرف کود و سم اتفاق می افتد. خارج از توان اکولوژی کشور است.

تغییر اقلیم بهانه ای برای سوء مدیریت‌ها

رییس سازمان محیط زیست تصریح‌کرد: قانون حفاظت از خاک سال ۱۳۹۸ ابلاغ شد. بندهای متعددی دارد. در این قانون به چگونگی آلوده شدن منابع آب و خاک و کمیت آن پرداخته شده است.

سلاجقه با بیان اینکه موضوع تغییر اقلیم بهانه‌ای شده تا برخی هر اتفاقی ناشی از سوء مدیریت را با آن توجیه کنند. افزود: در حالی مشغول مسموم کردن منابع آب و خاک کشور هستیم. مطابق قانون حفاظت از خاک «وقتی خاک تخریب می‌شود باید بازسازی شود».

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه بازسازی هر مترمکعب خاک از سه دلار تا ۳۹ هزار دلار هزینه در بردارد. اظهار داشت: در حال حاضر قوانین خوبی داریم اما به آن عمل نمی‌کنیم. البته در کشور کشاورزانی داریم. از منابع آب و خاک به بهترین نحو استفاده می کنند و تولید در واحد سطح بالایی دارند.

سلاجقه گفت: در ۶ ماهه نخست امسال سه‌هزار و ۷۰۰ خود اظهاری و ۲۵ هزار مورد پایش از صنایع و خدمات داشتیم. این فرایند در سامانه جامع سازمان محیط زیست کشور در حال انجام است. ما به تکالیف خود عمل می‌کنیم.

به وظایف قانونی خود عمل می‌کند

وی ادامه‌داد: سازمان حفاظت محیط زیست دستگاهی است. در کنار وزارت جهاد کشاورزی ایستاده و به وظایف قانونی خود عمل می‌کند. اما وزارت جهاد کشاورزی باید از همه ظرفیت‌ های علمی و نخبگان خود استفاده کند. تا چالش‌ های مربوط به آینده خاک کاهش یابد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه باید به‌جای افزایش سطح زیرکشت، تولید در واحد سطح افزایش یابد. گفت: همچنین برای حفاظت از خاک باید خاکورزی و کشاورزی حفاظتی را در دستور کار قرار و با استفاده از این ظرفیت ها کشور را نجات دهیم.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست در بحث هدر رفت منابع آب و خاک از لحاظ کمی و کیفی وظایف خود را طبق قانون و آیین نامه ها کار انجام می‌دهد. افزود: در نشست منطقه‌ ای وزرای حفاظت از محیط زیست کشورهای همسایه و اجلاس بین‌المللی مبارزه با گرد و غبار سازمان ملل متحد. وظایفی به ما تفویض شده است.

اراضی کشورهای همسایه

سلاجقه اضافه کرد: طبق آمارها ۲۷۰ میلیون هکتار از اراضی کشورهای همسایه مولد و منشا گرد و غبار است. برای حل این مسائل رایزنی‌ ها در حال انجام است. امیدواریم هیات عراقی هر چه سریعتر در کشور ما حضور یابد تا مسائل مربوط به گرد و غبار را به صورت عملیاتی برطرف کنیم.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود. البته در شرق و شمال شرق کشور با دیگر کشورها از جمله ترکمنستان. نیز باید رایزنی‌ هایی برای مهار کانون‌ های گرد و غبار انجام شود.

منبع: ایرنا

محیط زیست
شناسه : 392902
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا