بیشترین حجم واردات کالا متعلق به کدام محصول است؟

«ذرت دامی» در صدر کالاهای وارداتی کشور در هشت ماه سال جاری قرار گرفت. داده‌های گمرک نشان می‌دهد در بازه زمانی مورد بررسی «تلفن هوشمند» و «دانه سویا» در رده بعدی محصولات وارداتی قرار گرفته‌اند

به گزارش جهان صنعت نیوز، داده‌های اعلام شده از سوی گمرک بیانگر آن است که در بازه زمانی مورد بررسی حجم واردت کالا به کشور برابر با ۲۴ میلیون و ۴۰۹ هزار تن به ارزش ۴۲ میلیارد و ۱۹۹ میلیون بوده. این رفم نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایشی ۴.۳۲ درصدی در وزن و ۱۲.۳۶ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته داشته است.

یراساس داده‌های اعلام شده از سوی گمرک در بازه زمانی مورد بررسی «ذرت دامی»، «سایر تلفن‌های هوشمند غیر مذکور»، «دانه سویا تراریخته»، «قطعات منفصله جهت تولید اتومومبیل سواری»، «روغن دانه آفتابگردان، گلرنگ‌ خام»، «طلا به اشکال خام (ازجمله طلای آبکاری شده باپلاتین) برای مصارف غیرپولی»، «برنج کامل سفید شده صیقلی»، ، «گندم معمولی»، «جو به استثنای بذر» و « تراکتور ها فقط با موتور پیستونی درونسوز» در میان ۱۰ محصول با بیشترین ارزش وارداتی قرار داشته‌اند. با نگاهی به جدول واردات کشور می‌توان گفت در بازه زمانی مورد بررسی شاهد اضافه شدن «تراکتور با موتور پیستونی درونسوز» به جمع کالاهای وارداتی بوده‌ایم.

ارزیابی از روند صادرات کشور در ۸ ماه سال جاری نخست سال جاری نشان دهنده آن است که ارزش «ذرت دامی» دامی در مدت زمان مورد بررسی۲ میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار بوده است.

از سوی دیگر روند واردات کالا به کشور نشان می‌دهد در مدت زمان مورد بررسی ارزش واردات «سایر تلفن های هوشمند غیر مذکور» برابر با یک میلیارد و ۷۲۰ میلیون دلار ارزیابی ثبت شده. در جایگاه سوم نیز «دانه سویا تراریخته» با ارزش یک میلیارد و ۴۱۰ میلیون دلار قرار دارد. این کد وارداتی شامل تلفن‌های هوشمندی که به صورت قطعه قطعه شده وارد شده و در ایران سرهم می‌شوند، نمی‌شود. این آمار نشان دهنده اهمیت واردات این کالا و تقاضای آن در داخل کشور است که باعث شده میزان واردات این محصول در رتبه دوم وارداتی کشور باشد.

ارزش واردات این محصول به خوبی نشان می‌دهد که «ذرت دامی» یکی از مهمترین نهاده‌های کشور است. واردات این محصول در ماه‌های پیش نیز بیشتر از سایر محصولات وارداتی کشور بوده است.

رتبه چهارم کالای وارداتی

براساس آمار گمرک در رتبه چهارم کالاهای وارداتی کشور هم «قطعات منفصله جهت تولید اتومبیل سواری بنزینی با حجم سیلندر ۲۰۰۰ سی‌سی» قرار دارد و ارزش واردات آن برابر با یک میلیارد و ۴۰ میلیون دلار ارزیابی شده و در جایگاه پنجم هم « روغن دانه آفتابگردان، روغن گلرنگ یا زعفران کاذب و…» به ارزش یک میلیارد دلار قرار دارد.

براساس آمار گمرک طی هشت ماهه سال جاری بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای «چین» با رقمی بالغ بر ۹ میلیارد و ۱۵۸ میلیون دلار با سهم ۲۸.۴۰ درصد از کل ارزش صادرات، «عراق» با میلیارد و ۲۳میلیون دلار و سهم ۱۸.۶۸ درصدی، «امارات متحده عربی» با ۴,۱۶۲ میلیارد و ۱۶۲ میلیون دلار و سهمی نزدیک به ۱۳ درصد، «ترکیه» با ۳,۰۲۸ میلیارد و ۲۸ میلیون دلار و سهم ۹.۳۹ درصد و «هند» با ۱,۴۶۶ یک میلیارد و ۴۶۶ میلیون دلار و سهم ۴.۵۵ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

اقتصاد کلان
شناسه : 393204
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا