در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

تجارت برای ایران دشوار و غیرقابل دسترس است

یک تحلیلگر مسائل اقتصادی با بیان اینکه آمارهای رسمی نشان می‌دهد تجارت تاثیرگذار برای ایران امری دشوار و غیرقابل دسترس است،‌ گفت: قرار نیست مانع‌های حضور جدی در بازار تجارت جهانی به این زودی برچیده شوند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، صادرات و واردات یک از الزامات اصلی رشد و توسعه اقتصادی است. در واقع کشور‌ها برای رسیدن به نظم اقتصادی باید مقدمات تعامل تجاری با کشور‌های دیگر را جدی بگیرند که مشخصاً ایران به دلیل تحریم و در نتیجه تحدید‌های بین المللی، برای داد و ستد تجاری مانع‌های عدیده‌ای را تحمل می‌کند و به همین دلیل اقتصاد در ایران گره‌های کوری را پیش روی خود می‌بیند که باید گفت، آمار نازل ۳۲ میلیارد دلار صادرات و ۴۲ میلیارد دلار واردات در هشت ماهِ ۱۴۰۲ مویدِ اقتصادِ بسته ایران است.

مرتضی عزتی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: آماری که از میزان مبادله تجاری تا پایان آبان ماه به طور رسمی منتشر شده است، به طور ملموسی این پیام را صادر می‌کند که تجارتی تاثیرگذار برای ایران امری دشوار و غیرقابل دسترس است. در واقع اقتصاد در ایران به نوعی تحت تاًثیر رویکرد ایدئولوژیک نظام سیاسی است. در واقع نمی‌توان به این موضوع توجه نداشت که تجارت کشور‌ها ارتباط مستقیمی با نوع سیاست ورزی در سیاست خارجی نظام سیاسی حاکم دارد. بر همین اساس باید اذعان داشت که قرار نیست مانع‌های حضور جدی در بازار تجارت جهانی به این زودی برچیده شوند.

خرید نفت ایران با چاشنی سوء استفاده

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: در حالی آمار صادرات و واردات اقلام غیر نفتی به استاندارد‌های بین المللی فاصله زیادی دارد که میزان نفتی که ایران در سال جاری میلادی فروخته است، حدود ۱.۴۲ میلیون بشکه در روز است که با وجود کم بودن آمار مناسبی برای دوران تحریم به نظر می‌رسد. اما باید این را هم در نظر داشت، به دلیل تحریم ایران کشور‌هایی که از ما نفت می‌خرند، به نوعی با سوءاستفاده در کنار اینکه تخفیف‌هایی آنچنانی طلب می‌کنند؛ «تهاتر» را هم تحمیل می‌کنند تا بتوانیم اینطور بگوییم که سیاست خارجی هزینه‌های گزاف را به اقتصاد ایران وارد می‌کند.

سیاست‌ها با رشد اقتصاد در تضاد است

او افزود: موضوع دیگری که اقتصاد را مغفول کرده است، چیزی جز اینکه سیاست‌های کلی نظام تصمیم گیری در ایران اساساً با آنچه نیاز رشد و توسعه اقتصادی است، تضاد دارد. در واقع وقتی ایدوئولوژی نسبت به منافع ملی و آرامش مردم اولویت پیدا می‌کند، نمی‌توانیم توقع تزریق آرامش اقتصادی داشته باشیم که نتیجه چنین روندی افزایش روز به روز نارضایتی در سطوح مختلف جامعه می‌شود.

وی توضیح داد: در حالی ۲ سال دیگر به موعد چشم انداز ۲۰ ساله مانده است که نه تنها نتوانستیم به اقتصاد اول خاورمیانه تبدیل شویم که نسبت به همسایه‌ها هر سال عقب‌تر می‌افتیم. به طوریکه رسیدن به وضعیتی که هم اکنون عربستان، امارات، قطر و … از آن‌ها برخودار هستند، برای ما هدفی است که محال به نظر می‌رسد.

عزتی در پایان گفت: نظام حکمرانی اگر واقعاً رشد اقتصادی را مهم و لازم می‌داند، چاره‌ای جز این ندارد که تجدیدنظری اساسی در سیاست‌های کلی را جدی بگیرد. چرا که به هم ریختگی و بی نظمی اقتصادی دلیلی جز اصرار به تقابل با نظام بین الملل، مخصوصاً غرب ندارد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 393451
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا