ابعاد پنهان تجدید ارزیابی شرکت‌ها؛

بورس با شوک تجدید ارزیابی به صعود ادامه می‌دهد؟

در گزارش‌های پیش بینی بورس، از خبر تجدید ارزیابی شرکت‌ها به عنوان عامل اصلی صعود هفته گذشته بازار سهام یاد می‌شود. اما این صعود می‌تواند ادامه داشته باشد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، آنگونه که اکثر تحلیلگران در گزارش‌های پیش بینی بورس عنوان می‌کنند، آنچه در روزهای اخیر سبب ایجاد شوک مثبت به بازار سرمایه شد، موضوع تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بوده است. اتفاقی که خیلی‌ها آن را به عنوان گام مهمی در مسیر شفافیت مالی شرکت‌ها ارزیابی کرده‌اند. اما به غیر از برداشت‌های معمول این بحث وجوه ناپیدای دیگری هم دارد که برخی برای آن از اصطلاح تیغ دو‌لبه استفاده کرده‌اند.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گویی تفصیلی با یک تحلیلگر مالی به بررسی ابعاد این بحث مهم برای بازار سرمایه پرداخته که در ادامه می‌خوانید.

پیش بینی بورس با ترس!

هلن عصمت‌پناه مدرس دانشگاه و تحلیلگر مالی می‌گوید: یکی از مهم‌ترین عواملی که بازار سرمایه را بعد از مدت‌ها تکان داد خبر تجدید ارزیابی دارایی شرکت‌ها بود. اما آیا می‌توان پیش بینی بورس را بر رشد کوتاه‌مدت قرار داد یا بلندمدت، شکی است بین تحلیلگران بازار سرمایه که باید بیشتر بررسی شود.

او ادامه داد: هرچند سازمان بورس با خبر تجدید ارزیابی به قیمت‌سازی در بازار کمک کرد، اما از نظر عملیات محقق‌شده در شرکت‌ها، اگر بخواهیم تاثیر این موضوع را گسترده و باز کنیم باید اشاره‌ای به اصلاح ساختار حسابداری شرکت‌ها داشته باشیم. بهای تاریخی دارایی‌ها و اثر قیمت تاریخی دلار برای ارزشگذاری به‌روز شرکت‌ها مناسب نیست و این عدم‌شفافیت اثر منفی بر نسبت‌های ارزش بازار و نرخ بازده شرکت‌ها از محل دارایی و ثروت مالکان گذاشته و اطلاعات غیرقابل اتکا را برای تحلیلگران و سهامداران فراهم می‌کند، لذا با فرض تجدید ارزیابی فقط این اطلاعات به‌روز خواهد شد.

این تحلیلگر مالی افزود: اینجاست که ترس شرکت‌های بورس بعد از تجدید ارزیابی، از کاهش سود حسابداری آنهاست که باعث کاهش تقاضا و توجه سهامداران به آن شرکت خواهد شد. باید متذکر شد که تامین دارایی‌های ثابت شرکت‌ها به دلایل زیاد با مشکل مواجه است، شرکت‌ها با همان ماشین‌آلات مستهلک خود مشغول به کار هستند و بیشتر اقدام به جایگزین کردن قطعات می‌کنند. لذا تجدید ارزیابی در دارایی‌هایی چون ماشین‌آلات یا اثاثه یا‌… خیلی به کام شرکت‌های بورس نخواهد بود. آنچه اثر پررنگ‌تری در این مسیر دارد تجدید از منطقه ملک و املاک شرکت‌هاست که باعث کاهش نرخ بازده‌ها و منطقی‌ شدن آنها خواهد شد و ذخیره استهلاک شرکت‌ها را به‌روز می‌کند.

تجدید ارزیابی اولین گام صعود بورس بود اما …

عصمت‌پناه اضافه کرد: داستان تجدید ارزیابی در درآمد ‌و وجه‌نقد شرکت اثری ایجاد نخواهد کرد فقط اگر شرکت از محل این مازاد اقدام به افزایش سرمایه کند حق‌تقدمی به نفع سهامداران خود ایجاد خواهد کرد که تجربه نشان داده این نوع افزایش سرمایه اکثرا برای سهامداران آن شرکت جذاب بوده است. اما چون فنر بازار سرمایه مدت‌هاست کنترل شده و پیش بینی بورس را می‌توان بر پتانسیل رشد بازار قرار داد، این خبر به صورت روانی توانست ‌محرک ‌بازار باشد که می‌تواند به عنوان اولین گام صعود بازار محسوب شود.  از لحاظ بنیادی باید توجه داشت که در زیرساخت‌های بورس تغییر خاصی ایجاد نشده و آنچه این شک را در گزارش‌های پیش بینی بورس ایجاد کرده بحث روانی این اخبار است که ‌منجر به رشد بازار می‌شود نه مباحث بنیادی. این روزها مردم به ارزندگی بورس نگاه نمی‌کنند، آنچه برای آنها جذاب است قیمت سهام است که البته با شرایط سخت بازار که بر آنها گذشت،‌ حق ‌دارند.

چالش بزرگ بازار سهام

او تصریح کرد: چالش بزرگ اقتصاد کشور که اثر مستقیم آن بر بازار سرمایه است بحث کسری بودجه دولت است که نگرانی را بیشتر می‌کند. چرا که یکی از زیرساخت‌های مهم اقتصاد کشور محسوب می‌شود که باید چاره‌ای اساسی و صحیح برای آن اندیشیده شود. اما متاسفانه تا‌کنون این اقدام انجام نشده، لذا هر روز این نگرانی ایجاد می‌شود که قرار است به دلیل تامین این کسری کدام صنعت فعال در بازار سرمایه دچار لطمه و تصمیمات اشتباه برای آن گرفته شود. دولت اگر کسری بودجه دارد باید تامین‌ آن را در یک چهارچوب مشخص انجام‌ دهد، نه اینکه مدام به صنایع فشار بیاورد و ‌دست در جیب آنها کند که در راستای آن به جیب سهامداران آن شرکت هم ضرر وارد می‌کند. نهادهای مسوول کشور باید در این خصوص صداقت و‌ شفافیت ایجاد کنند.

عصمت‌پناه معتقد است: اگر تصمیمی به اشتباه برای صنایع به افزایش بی‌اساس در هزینه آنها بینجامد، به دنبال خود افزایش نرخ فروش را در پی دارد و این رفتار دولت به فروشندگان به خصوص تامین‌کنندگان کالاهای اساسی هم این اجازه را می‌دهد که راحت قیمت محصولات خود را بدون هیچ قانون و منطقی بالا ببرند و البته به دنبال این صدمات و رشد نرخ فروش‌ها، بهره‌وری شرکت‌ها روز‌به‌روز پایین می‌آید. تامین بخشی از کسری بودجه از افزایش اوراق است، اما درصد قابل‌توجهی از لطمه به صنایع دیگر تامین می‌شود. اگر دولت در مورد پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد و تثبیت متغیرهای اقتصادی برنامه‌ریزی کند، شرایط بهتری در اقتصاد ‌‌و بازارهای مالی به ویژه بورس ایجاد خواهد شد. چراکه شفافیت دولت باعث اعتماد مردم و اوضاع خوب بازار‌ها می‌شود. درمورد تاثیر دلار بر بازار سرمایه نیز باید متذکر شد اگر این رشد به حجم و نرخ فروش و رشد سود شرکت‌ها کمک کند، موثر بر رشد با‌ثبات‌تر شرکت‌ها و بازار خواهد شد، در غیر این صورت رشد دلار در کوتاه‌مدت فقط به دلیل روانی موثر بر بورس است. چراکه رشد دلار در گذر زمان باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش قدرت خرید مردم می‌شود که مجدد اثر منفی آن گریبان‌گیر چرخه شرکت‌ها خواهد شد.

عامل کلیدی این روزها برای پیش بینی بورس

او عنوان کرد: دلار هم این روزها نه گران است و نه ارزان و تقریبا در منطقه تعادلی تثبیت شده است. لذا روند رشد این متغیر شاید به این سرعت نباشد. به هرحال در فضای این روزهای بورس آنچه بیشتر از هرچیزی در پیش بینی بورس اثر‌گذار بوده اخبار و تاثیرات روانی آن بر بازار و قیمت سهام است، نه اینکه اساس و بنیادی تغییر کرده باشد. اما چون بازار سرمایه تشنه حرکت است از این اخبار هر چند کوتاه‌مدت به سرعت استقبال می‌کند.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 393454
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا