روش های تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد

چند روش برای تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد را بررسی می‌کنیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، با مصرف تخم مرغ مقدار زیادی پروتئین مفید به بدن خود می‌رسانید. ولی در صورتی که تخم مرغ فاسد مصرف کنید این داستان کاملا برعکس می‌شود. مصرف غذا‌های تاریخ گذشته می‌تواند باعث مسمومیت‌های شدیدی شود. مسمومیت سالمونلا یکی از انواع آن است؛ بنابراین باید بدانید که تخم مرغ فاسد چه ویژگی‌هایی دارد.

چند روش برای تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد را بررسی می‌کنیم. با ما همراه باشید.

۴ روش تشخیص تخم مرغ سالم از فاسد

روش اول) تخم مرغ را در آب بیاندازید

این روش ریشه در تاریخ دارد. احتمالا یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای تشخیص تازگی یا فاسد بودن تخم مرغ همین رویکرد است. برای استفاده از این روش، در ابتدا تخم مرغ‌ها را از یخچال خارج کنید و اجازه دهید دمای آن‌ها به دمای اتاق برسد. سپس درون یک ظرف به اندازه‌ای آب بریزید که وقتی تخم مرغ را درون آن ظرف می‌اندازید، آب تا بالای آن‌ها را بپوشاند. در ادامه ممکن است با سه حالت روبه رو شوید.

تخم مرغ کاملا ته نشین می‌شود. با دیدن این نشانه، می‌توانید مطمئن باشید که تخم مرغ سالم است و استفاده از آن مانعی ندارد.

تخم مرغ ته نشین می‌شود، ولی قسمت باریک‌تر آن به ته ظرف نزدیک‌تر است. به این معنا که قسمت تپل‌تر تخم مرغ کمی رو به بالا شناور می‌شود. در این شرایط باید بدانید که این تخم مرغ شاید کاملا فاسد نشده باشد، ولی کهنه شده است و دیگر قابل استفاده نیست. زیرا نباید این ریسک را متحمل شوید؛ بنابراین قید استفاده از آن را بزنید.

تخم مرغ روی آب شناور می‌شود. این مورد کاملا یک پرچم قرمز است. تخم مرغ فاسد را وقتی درون آب می‌اندازید، شناور می‌شود و ته نشین نمی‌شود. توصیه ما این است که فکر مصرف کردن این تخم مرغ را هم از سرتان بیرون کنید.

روش دوم) تخم مرغ را ببویید

استفاده از قوه بویایی همیشه برای تشخیص خراب بودن یک ماده خوراکی به کمک ما آمده است. از این رو است که حس بویایی ما با بوی غذای فاسد کاملا آشنا است و در غریزه ما نشسته است. پس برای تشخیص دادن تخم مرغ سالم از فاسد، آن را ببویید.

اگر بوی خاصی ندارد، مطمئن باشید که این تخم مرغ سالم است مگر آن که علایم دیگری را ببینید. ولی در صورتی که بوی زهم یا بوی گندیدگی بدهد، بدون آن که به تشخیص دیگر علایم آن فکر کنید، تخم مرغ‌ها را دور بیاندازید. زیرا دیگر قابل خوردن نیستند. محض سلامتی خودتان هم که شده است باید قید پختن آن‌ها را بزنید.

روش سوم) تخم مرغ را بشکنید

و، اما ساده‌ترین و امن‌ترین روش ممکن برای تشخیص فاسد بودن تخم مرغ: شکستن تخم مرغ! برای من که خیلی وقت‌ها پیش آمده که تخم مرغ را در ماهیتابه شکسته‌ام و ناگهان با لکه خونی رو به رو شده‌ام. در چنین شرایطی، از دستم هیچ کاری بر نمی‌آید جز آن که کل تخم مرغ و روغنی که در ماهیتابه ریخته‌ام را دور بریزم، ماهیتابه را بشورم و دوباره روز از نو، روزی از نو! خب کار سختی است؛ بنابراین تصمیم گرفتم قبل از آن که تخم مرغ را در ماهیتابه بشکنم، قبلش آن را در یک کاسه کوچک تست کنم. این روش کم زحمت‌تر است. خلاصه آن که می‌خواهم بگویم اگر به هیچ کدام از این روش‌ها اطمینان ندارید، ابتدا آن را بشکنید و ظاهرش را کاملا بررسی کنید. بعد از آن می‌توانید با خیال راحت، تخم مرغ‌ها را بپزید و نوش جان کنید.

علائم ظاهری فاسد بودن تخم مرغ

علائم ظاهری فاسد بودن تخم مرغ به شرح زیر است:

زرده تخم مرغ: در تخم مرغ سالم، زرده آن شفاف و مثل یک کره سالم و خوش رنگ است. هیچ علایمی از لکه‌های خون در آن مشاهده نمی‌شود.

سفیده تخم مرغ: در تخم مرغ سالم، سفیده تخم مرغ کاملا دور تا دور زرده را گرفته است و خط بین این دو، یعنی زرده و سفیده، مشخص است. اگر بخواهم واضح‌تر بگویم، سفیده‌ی تخم مرغ سالم پخش نشده است و از ریخت نیفتاده است؛ بنابراین وقتی تخم مرغ سالم را می‌شکنید، سفیده و زرده آن در هم تنیده نیستند و کاملا مرز بین آن‌ها مشخص و قابل مشاهده است. همچنین زرده آن تمام و کمال سر جای خود قرار دارد. بدون آن که لکه‌ی ننگی از فساد روی آن افتاده باشد!

روش چهارم) تخم مرغ را تکان دهید

عجیب، ولی واقعی! شما تا به حال تخم مرغ را تکان داده‌اید که ببینید چه صدایی می‌دهد؟ مثل تکان دادن یک لپ لپ تخم مرغی می‌ماند! به نظر من سری بعد حتما این کار را تکرار کنید. شاید قبلا توجه نکرده باشید، ولی تخم مرغ را وقتی تکان دهید نباید صدایی بدهد. به این معنا که همه محتویات تخم مرغ سر جای خودشان قرار گرفته باشند.

ولی اگر آن را تکان دادید و صدایی را شنیدید، بدانید که تخم مرغ شما قطع به یقین فاسد شده است و باید آن را دور بیاندازید. این صدا نشات گرفته از کیسه‌های هوایی است که در تخم مرغ فاسد به وجود می‌آید. این کیسه‌ها درون خود CO۲ دارند و این خود دلیل واضح و روشنی برای استفاده نکردن از تخم مرغ مذکور است.

البته که راه‌های تشخیص خراب یا سالم بودن تخم مرغ به این ۴ روش ختم نمی‌شود. شما از ظاهر تخم مرغ هم به خیلی از اسرار درونی آن می‌توانید پی ببرید. برای مثال تخم مرغی که ترک خورده است، اصلا و تحت هیچ شرایطی، قابل استفاده نیست. بنابراین خیلی لقمه را دور سر خود نپیچید. با دیدن اولین نشانه‌های خرابی در تخم مرغ‌ها، آن‌ها را دور بریزید.

مسمومیت حاصل از مصرف تخم مرغ فاسد طاقت فرسا و سمج است. این مسمومیت به راحتی دست از سرتان برنمی‌دارد. بنابراین اگر دوست ندارید سلامتی خود را به خطر بیندازید، این نکات را به خاطر بسپارید و در صورت مشاهده هر کدام از آن‌ها، احتیاط پیشه کنید.

منبع: فرارو

خواندنی
شناسه : 393690
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا