تحولات ارزی زیر سایه سیاست اقتصادی؛

سوخت دلاری

آنگونه که داده‌های اخیر بانک مرکزی نشان می‌دهد، دارایی‌های خارجی این بانک در پایان تابستان با کاهش قابل توجهی همراه بوده است؛ موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در سیاست‌های اقتصادی دولت دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس آخرین داده‌های رسمی منتشر شده، دارایی‌های خارجی بانک مرکزی در نیمه اول سال با کاهش حدود ۲۸ درصدی معادل ۱۹۰ هزار میلیارد تومان همراه شده است. موضوعی که به نظر می‌رسد ریشه در دو سیاست اقتصادی داشته باشد.

اولین سناریو این است که بانک مرکزی، عرضه ارز در بازار را برای ثبات قیمت دلار در این بازه زمانی افزایش داده است. از سوی دیگر، برای کنترل تورم، تخصیص ارز به ویژه برای کالاهای اساسی به نرخ ترجیحی افزایش یافته است.

با این حال سیاست تخصیص مضاعف ارز، دولت را در آستانه دو بحران خطرناک قرار داده است:

نخست بیماری هلندی است که به شکل رکود تورمی خود را به زودی به دلیل کسری شدید تراز تجاری کشور به نمایش خواهد گذاشت. مطابق با آمار گمرک ایران میزان صادرات ایران در ۸ ماهه ابتدای سال جاری، ۳۴ میلیارد دلار بوده و این در شرایطی است که میزان واردات ایران در همین بازه زمانی، ۴۴ میلیارد دلار بوده است. تراز تجاری منفی ۱۰ میلیارد دلاری در حالی است که میانگین تاریخی تراز منفی تجاری کشور در پایان هر سال، به طور تقریبی معادل ۵.۵ میلیارد دلار بوده است

بحران دومی که از این رهگذر فراروی دولت قرار دارد، از جنس شوک‌های ارزی در سال‌های اخیر خواهد بود. این گزاره در شرایطی که نیمی از درآمدهای نفتی پیش‌بینی‌شده در بودجه ۱۴۰۲ تحقق پیدا نکرده بیش از گذشته محتمل می‌رسد. مطابق با آمار دولتی‌ها، برای ثبت سفارش‌های واردات ۶۵ میلیارد دلار ارز، تاکنون توسط بانک مرکزی تامین شده و این حجم از واردات و مصارف ارزی، در شرایط تحریمی و منابع ارزی کشور، امکان حفظ وضعیت نسبتا با ثبات کنونی را برهم خواهد زد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 393770
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا