چرا طالبان بنزین ایران را برگشت می زند؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی گفت: فضاسازی طالبان برای بازگشت محموله‌های بنزین غیرواقعی و شیطنت است و مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، احمد معروف‌خانی رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه تصمیم اخیر بانک مرکزی اتحادیه را مشمول تعهد ارزی و ارائه در سامانه نیما کرده است. اظهار داشت: این تصمیم با اقتضای گروه کالایی صادرکنندگان عضو اتحادیه همخوانی ندارد و کارشناسی نیست و آسیب فراوانی را به بخش صنعت منجر خواهد شد و همچنین موجب عدم انتفاع و تعطیلی واحدها می شود. البته وزارت نفت و صمت نیز دیدگاه ما را قبول دارند. اما بانک مرکزی هیچ توجهی به این موضوع ندارد.

وی با بیان اینکه تصمیم بانک مرکزی موجب کاهش آمار صادرات فرآورده ها خواهد شد. گفت: پارسال ما ۴.۶ میلیارد دلار صادرات داشتیم که قطعا تا پایان امسال شاهد کاهش این رقم خواهیم بود. این بزرگترین خیانت به تولید و صادرات است.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد. سامانه نیما ۶ میلیارد دلار کسری دارد و این رقم امسال به ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

وی در ادامه به موضوع انتشار اخبار مربوط به بازگشت محموله های بنزین از افغانستان اشاره کرد و گفت. هرچند وقت یکبار، اخباری از افغانستان پخش می‌ شود که تانکرهای حاوی بنزین صادراتی ایران بازگشت داده شده است. این اخبار، ناشی از شیطنت‌ها و فضاسازی‌های نادرست علیه ایران است.

پرداخت هزینه اضافه در مرز

رئیس هیئت مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآوردهای نفت، گاز و پتروشیمی بیان داشت. به‌هیچ وجه مرز افغانستان، ملاک سنجش استاندارد فرآورده‌های نفتی نیست و هیچ مکانیزم استانداردی در مرزهای افغانستان حاکم نیست.

وی تاکید کرد: مکانیزم‌هایی را در مرز افغانستان تعبیه کرده‌ اند. با هیچ معیار و استاندارد مشخصی، همخوانی ندارد و براساس تعابیر و تعاریف خودشان، برخی محموله‌ها را برگشت می‌زنند. این‌درحالی است که اگر کسی حاضر به پرداخت هزینه اضافه در مرز شود و با آنها تعامل کند. اجازه عبور داده خواهد شد.

معروفخانی گفت: یکی از شواهد یهانه‌تراشی و بر اساس معیارهای استاندارد نبودن ادعاهای صورت گرفته. برای بازگشت برخی محموله‌ها، این است که بعضا شاهد این بوده‌ایم که مقادیری از فرآورده‌های نفتی که در داخل کشور در بخش سمی تقسیم‌بندی می شوند. به برخی واحدهای پتروشیمی ارسال می‌شوند. را به عنوان بنزین در افغانستان خریداری کرده و به‌مصرف می‌ رسانند.

در ادامه حمید حسینی عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده های نفتی گفت. در ۷ ماهه امسال ۲ میلیون و ۱۵۵ تن به ارزش یک میلیارد و ۸۹ میلیون دلار صادرات روغن داشتیم. این در حالی است که در همین مدت در سال گذشته این رقم ۳ میلیون ۵۳۰ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۸۰۵ میلیون دلار بوده. یعنی ۳۵ درصد کاهش یافته است.

صادرات قیر امسال روند افزایشی داشته

وی افزود: همچنین در این مدت، صادرات پارافین به‌میزان ۱۶۰هزار تن و به‌ارزش ۱۲۲ میلیون دلار بوده. نسبت به صادرات ۱۴۱هزار تنی به ارزش ۱۴۵ میلیون دلار در مدت مشابه سال قبل. ارز نظر تناژ افزایش اما از نظر ارزش صادراتی با کاهش مواجه بوده است.

حسینی افزود: صادرات قیر امسال روند افزایشی داشته. یعنی از ۲ میلیون و ۵۵۲ هزار تن به ۳ میلیون و ۳۳۹ هزار تن رسیده. به لحاظ ارزشی نیز از رقم یک میلیارد و ۱۴ میلیون دلار به یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار رسیده. یعنی ۳۶ درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه ما در حال حاضر ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید گاز مایع در کشور داریم، گفت. میزان مصرف داخل این فراورده ۲ میلیون تن است زیرا ۹۷ درصد کشور به گاز شهری متصل است. میزان صادرات آن نسبت به پارسال ۱۴ درصد رشد داشته است.

حسینی با ابراز نگرانی از آینده تولید متانول در کشور گفت: ظرفیت فعلی تولید متانول ۱۴ میلیون تن در سال است. این ظرفیت با بهره‌برداری از طرح‌های جدید به ۲۴ میلیون تن در سال می‌رسد. این درحالی است که کل بازار جهانی متانول، ۸۰ میلیون تن در سال است. به‌شدت این وضعیت نگران کننده است.

صادرات متانول

وی ادامه داد: در ۷ماهه ابتدایی سال جاری یک میلیارد و ۵۳۶ میلیون دلار صادرات متانول داشتیم. در حالی که میزان صادرات متنول کشور در ۷ماهه ابتدایی سال گذشته یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون دلار بود.

عضو هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فراورده های نفت، گاز و پتروشیمی همچنین بیان داشت. صادرات پلیمرها در ۷ ماهه امسال یک میلیون و ۷۷ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۷۱۳ میلیون دلار بوده. در حالی که در مدت مشابه پارسال این رقم ۲ میلیون و ۲۴۵ تن به ارزش ۲ میلیارد و ۶۷۵ میلیون دلار بوده. به این معنا که همین موانع یاد شده منجر به کاهش ۳۵ درصدی صادرات شده است.

حسینی ادامه داد: در مورد صاردات اوره، در سال جاری در آمار ۷ماهه، صادراتی ۳ میلیون و ۱۱۱ هزار تنی به ارزش یک میلیارد و ۴۸ میلیون دلار داشته‌ایم. این رقم برای مدت شمابه سال قبل، ۳ میلیون و ۳۵۱ هزار تنی به ارزش یک میلیارد و ۸۵۵ میلیون دلار بود.

وی با بیان اینکه کل ارزش صادرات اوره،متانول، آمونیاک و پلیمر امسال به ۱۲ میلیارد دلار می رسد. تاکید کرد: پیمان ارزی، بازگشت ارز و لغو عوارض اثر منفی خود را در صادرات نشان می دهد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

نفت و پتروشیمی
شناسه : 393890
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا