ترس از قطعی گاز قیمت آهن اسفنجی را بالا برد

کاهش میزان تولید آهن‌اسفنجی در کشور به دلیل محدودیت تامین گاز واحدهای احیا باعث شد تا این محصول ظرف سومین هفته از آذر ماه در کانال قیمتی 13 هزار تومان تثبیت شود و آهن‌اسفنجی برای واحدهای تولیدی در کانال قیمتی 14 هزار تومان معامله شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ظرف سومین هفته از آذر ماه امسال بالغ بر ۱۰۲ هزار تن آهن‌اسفنجی در رینگ صنعتی بازار فیزیکی بورس کالای ایران عرضه شد. این در حالی بود که ظرف هفته‌های قبل و در شرایط نرمال، معمولا میزان عرضه آهن‌اسفنجی در این بازار حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار تن بیش از این رقم بود. به این ترتیب کاهش عرضه و واهمه واحدهای فولادی از شدت گرفتن کسری عرضه در هفته‌های آینده باعث شد. تا متقاضیان آهن‌اسفنجی به رقابت قیمتی برای کسب سهم از عرضه این محصول روی آورند.

آهن‌اسفنجی با قیمت پایه‌ای برابر ۱۱ هزار و ۱۹۵ تومان به ازای هر کیلوگرم از این محصول در رینگ صنعتی بورس کالای ایران عرضه شد. برای ۱۰۲ هزار تن محصول عرضه شده در این بازار، تقاضای ۱۸۴ هزار و ۸۵۰ تومانی به ثبت رسید.

برتری محسوس تقاضا نسبت به عرضه و پیش‌بینی استمرار کاهش عرضه در میان مدت به دلیل کمبود گاز در کشور و مصرف قابل توجه انرژی گاز در واحدهای احیا باعث شد. تا میانگین نرخ معامله این محصول به ۱۳ هزار و ۵۷۳ تومان برسد. به این ترتیب میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی در رینگ هفته جاری جهشی ۲۱.۲ درصدی نسبت به قیمت پایه داشت.

میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی

افزایش ۲۱ درصدی میانگین نرخ فروش آهن‌اسفنجی نسبت به قیمت پایه، سیگنال افزایشی موثری برای قیمت سایر محصولات زنجیره آهن‌ و فولاد از جمله شمش و محصولات فولادی به همراه دارد. درواقع افزایش ۲۱ درصدی هزینه مواد اولیه به شکل مستقیم بر نرخ محصولات نهایی در این بازار اثرگذار می‌شود. اما با توجه به رکود سنگین حاکم بر معاملات شمش و مقاطع طویل فولادی باید دید چه میزان از این رشد قیمتی، قابل انتقال به حلقه‌های بعدی زنجیره آهن و فولاد است.

درحالی میانگین بهای فروش آهن‌اسفنجی از رینگ صنعتی بورس کالا به ۱۳ هزار و ۵۷۳ تومان رسید. محصول برخی واحدها در کانال قیمتی ۱۴ هزار تومان نیز معامله شد. قیمت پایانی میانگین موزون آهن‌اسفنجی پارس فولاد سبزوار به ۱۴ هزار ۲۳۳ تومان نیز رسید. فروش این محصول در این کانال قیمتی از پتانسیل این بازار برای تثبیت در این محدوده حکایت دارد.

منبع: اکوایران

بورس
شناسه : 393904
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا