املای ننوشته غلط ندارد؛

بودجه رویایی!

به گزارش جهان صنعت نیوز، دولت روحانی میراث اقتصادی تلخ و فاجعه‌باری بر جای گذاشته که مدیریت کشور را بسیار سخت و پیچیده کرده است. این گزاره‌ای است که طی دو سال گذشته همچنان از مقامات دولت سیزدهم می‌شنویم. افرادی که همین چند سال پیش در قامت منتقدان اقتصادی، کسری بودجه را ناشی از اهمال دولتمردان و درآمدهای موهومی می‌دانستند که با تدبیر می‌شد از آن جلوگیری کرد.

اما در حالی که دولت سیزدهم سومین بودجه سالانه خود را تقدیم مجلس کرده است مشخص شد که املای ننوشته غلط ندارد!

در حقیقت منتقدان دیروز که امروز هر کدام بخشی از تیم اقتصادی دولت سیزدهم هستند، همان مسیری را می‌روند که دولت‌های گذشته رفته‌اند و نتیجه آن شرایط کنونی اقتصاد ایران است
به عنوان مثال سیدعلی روحانی، معاون وزیر اقتصاد در ابتدای دولت سیزدهم گفته بود که ناکارآمدی‌هایی در اقتصاد شاهد آن هستیم، ناشی از تحریم نیست. کسی که بانک و بودجه و… را خوب بفهمد، هیچ وقت این حرف را نمی‌زند! دولت قبل می‌دانست نمی‌تواند نفت بفروشد، اما قیمت و میزان فروش نفت را بالا بست و کشور را دچار کسری بودجه شدید کرد.

اما همین چند وقت پیش بود که داوود منظور، رئیس سازمان برنامه دولت سیزدهم گفته بود درآمدهای نفتی در بودجه ۶۲۰ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است، فرض بر این بوده که نفت را با قیمت ۸۰ دلار و به میزان ۱.۵ میلیون بشکه بفروشیم اما در بسیاری ماه‌های سال قیمت فروش و میزان صادرات کم بوده است.

حالا هم خاندوزی، وزیر اقتصاد روز گذشته و در سومین بودجه سالانه دولت سیزدهم گفته: به جای عدد ۸۵ دلار به ازای هر بشکه صادرات نفت که در قانون سال ۱۴۰۲ مدنظر بود و در عمل هم به آن اندازه محقق نشد، عدد واقع بینانه تر و کمتری را در این بخش پیش بینی کرده‌ایم.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 394218
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا