آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودروهای فرسوده اعلام شد
رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست با اشاره به ادغام دو آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو، آخرین تغییرات گواهی اسقاط خودروهای فرسوده را اعلام کرد.
به گزارش جهان صنعت نیوز، یکی از عوامل اصلی آلودگی هوای تهران و کلانشهرها، تردد خودروهای آلاینده و فرسوده هستند که علاوه بر مصرف بالای بنزین، موجب ترافیک و افزایش آلایندههای میشود. از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و جایگزین کردن خودروهای استاندارد و برقی، مهمی است که باید به صورت جدی در دستور کار قرار بگیرد.
وی اعلام کرد: سن فرسودگی تاکسیها ۱۰ سال شد. او افزود: در گذشته یک تاکسی دو گواهی اسقاط دریافت میکرد. این گواهیها عددی حدود ۷۰ میلیون نصیب دارنده تاکسی فرسوده میکرد. اما اکنون با تغییرات جدید این عدد نزدیک به ۲۱۰ میلیون نصیب تاکسی فرسوده میکند. با یک آورنده اندک شرایط برای نوسازی خودرو مهیا میشود.
به گفته گل علیزاده، برای کشندهها نیز این عدد به ۱۲۲۰ تومان رسید. به علاوه قیمت لاشه خودرو که نصیب صاحب خودرو فرسوه میشود. سواریها هم ۷۰ میلیون بابت گواهی اسقاط دریافت خواهندکرد. به علاوه ۲۰ میلیون ارزش لاشه خودرو.
بحث اسقاط و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده برای نخستین بار در دهه ۸۰ مطرح شد. براساس آن قرار شد به ازای واردات خودرو، تعدادی خودرو فرسوده از رده خارج شود. طرحی که با اختصاص اعتبارات در چند سال اول امیدوارکننده شروع شد. اما به مرور زمان بخاطر مشکلات اعتباری، ممنوعیت واردات خودرو و… در دهه ۹۰ متوقف شد. در دولت سیزدهم این مهم در دستور کار قرار گرفت و چرخه اسقاط خودروها مجدد به کار افتاد.
از رده خارج کردن خودروهای فرسوده
داریوش گل علیزاده، رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست با بیان اینکه سازمان حفاظت از محیط زیست، دو موضوع مهم و جدی، پیرامون آلودگی هوا را پیگیر است. نخست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و دیگری استاندارد آلایندههای خودرو. او گفت: آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک(تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلفند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند) را با آیین نامه ماده ۱۰ صنعت خودرو ادغام کردیم. چرا که متاسفانه موضوع اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ تا ۷ سال گذشته متوقف شده بود. تلاش بسیار کردیم از طریق منابع خود اسقاط خودرو، این چرخه را به گردش در آوریم.
رئیس مرکز هوا و اقلیم سازمان حفاظت از محیطزیست که در رادیوایران سخن میگفت، این را هم گفت: این هدفگذاری با تمرکز بر خودروهای پر پیمایش و اثربخشی آنها بر آلودگی هوا صورت گرفته است. بنا به برنامهریزیهای انجام شده چشمانداز ما از این اقدامات خارج کردن سالانه ۵۰۰ هزار دستگاه فرسوه از چرخه است.
گل علیزاده به مردم شهرهای اهواز و بوشهر و عسلویه این خبر امید بخش را هم داد که با توجه به اقدامات انجام شده و توافقات صورت گرفته تا سال آینده خروجی گاز فلر در این شهرها نصف خواهد شد.
ایسنا
خودرولینک کوتاه :