معرفی معتبرترین صرافی غیرمتمرکز | در کدام صرافی خرید و فروش کنیم؟

کریپتوکارنسی یا بازار ارزهای دیجیتال یکی از بزرگترین بازار‌های مالی دنیا به شمار می‌رود که فعالان این حوزه می‌توانند از روش‌های مختلف در آن فعالیت کنند. صرافی‌های ارز دیجیتال به عنوان پلتفرم‌های معاملاتی هستند که کاربران از طریق آن‌ها می‌توانند به بازار ارزهای دیجیتال متصل شده و به خرید و فروش رمز ارزهای مختلف و یا دیگر دارایی‌های دیجیتال بپردازند. به طور کلی دو نوع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز وجود دارد که هر یک ویژگی‌های مربوط به خود را داشته و ما در این نوشته سعی داریم اطلاعاتی را درباره بهترین صرافی ارز دیجیتال ارائه کنیم. 

تفاوت صرافی‌های متمرکز و غیر متمرکز

همانطور که از نام این دو صرافی مشخص است صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز صرافی‌هایی هستند که تحت‌نظر یک نهاد مشخص و متمرکز هستند و رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارند؛ به طوری که کاربران آن می‌توانند به راحتی و با کمترین تجربه معامله‌گری از آن‌ها جهت انجام فعالیت‌های مالی خود استفاده کنند. در اصل صرافی‌های ابتدایی ارز دیجیتال از همین نوع بوده و در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند کارمزد دریافت می‌کنند.

در واقع صرافی‌های متمرکز واسطه‌ی بین خریدار و فروشنده محسوب شده و نقش نظارتی بر انجام معاملات دارند.

در طرف مقابل، صرافی‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز وجود دارند که بر خلاف صرافی‌های متمرکز هیچگونه واسطه‌ای بین خریدار و فروشنده در آن‌ها وجود نداشته و معامله گران مستقیما به مبادله با یکدیگر می‌پردازند. نام دیگر صرافی‌های غیر متمرکز DEX یا Decentralized Exchange بوده و سیستم همتا به همتا جهت انجام معاملات بدون واسطه در آن‌ها اعمال شده است.

در این نوع از صرافی‌ها برخلاف صرافی‌های متمرکز نیازی به ساخت حساب و مراحل ثبت نام نبوده و تنها با اتصال کیف پول شخصی به صرافی امکان انجام معامله وجود خواهد داشت. این صرافی‌ها دارای یک نهاد یا سازمان مرکزی نبوده و کاربران می‌توانند از طریق کلید‌های خصوصی‌ که در اختیار دارند اقدام به انجام تراکنش کنند.

نحوه عملکرد صرافی‌های غیرمتمرکز بر اساس قرارداد‌های هوشمند است که به صورت اتوماتیک تراکنش‌ها را پیگیری و بر شبکه بلاک چین مخصوص به هر دارایی ثبت می‌کنند. 

انواع صرافی‌های غیر متمرکز ارز دیجیتال

به طور کلی صرافی‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز در سه دسته قرار می‌گیرند که به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت. 

بازارساز خودکار (AMM) 

برخی از صرافی‌های غیر متمرکز از سیستم بازارساز خودکار با به کارگیری از قراردادهای هوشمند جهت حل مشکلات نقدینگی استفاده می‌کنند. در این سیستم قیمت دارایی‌های دیجیتال از طریق اوراکل بلاک چین (Blockchain Oracle) با جمع آوری داده‌ها از دیگر صرافی‌های یا پلتفرم‌های معاملاتی تنظیم می‌شوند. از این طریق با سپرده‌گذاری توکن‌های در دست مبادله به وسیله معامله گران درون یک استخر نقدینگی عمل استخراج نقدینگی به عنوان پاداش انجام می‌شود. 

صرافی‌های غیرمتمرکز با دفتر سفارش کل

دفتر سفارش کل در واقع سوابق تمامی تراکنش‌های خرید و فروش بوده که از شکاف موجود میان قیمت خرید و فروش، عمق بازار و در نتیجه قیمت جفت ارزها به دست می‌آیند. دو نوع دفتر سفارش کل وجود دارد که در نوع اول اطلاعات به دست آمده از هر سفارش بر روی زنجیره ثبت و ذخیره می‌شود که اصطلاحا به آن درون زنجیره‌ای می‌گویند.

نوع دوم هم برون زنجیره‌ای بوده و و تنها سفارشات منجر به تراکنش بر روی بلاک چین ثبت می‌شوند و از این طریق سرعت و هزینه تراکنش‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش می‌یابند. 

تجمیع‌کننده صرافی‌های غیرمتمرکز (Dex Aggregator) 

سومین نوع از صرافی‌های غیر متمرکز نیز صرافی‌های تجمیع کننده هستند که برای رفع مشکل نقدینگی مکانیسم‌ها و پروتکل‌های مختلف را با یکدیگر تجمیع کرده و از طریق جمع آوری نقدینگی از تعدادی صرافی غیر متمرکز احتمال لغزش قیمت در حجم‌های سنگین را به کمترین میزان ممکن رسانده و کارمزد و قیمت را به حالت بهینه در می‌آورند. 

انتخاب صرافی چه اهمیتی دارد؟ 

به‌طورکلی سرمایه‌گذاران و معامله‌گران در بازار ارزهای دیجیتال با هدف کسب سود و درآمد از این بازار گسترده وارد آن می‌شوند و مهم‌ترین مسئله موجود در این حوزه حفظ امنیت سرمایه است. بنابراین با وجود پیدایش تعداد زیادی صرافی ارز دیجیتال اعم از متمرکز و غیر متمرکز احتمال بروز کلاهبرداری در این بازار به شدت افزایش پیدا کرده و چنانچه پیش از سرمایه‌گذاری تحقیقات لازم را جهت شناخت ویژگی‌های بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال نداشته باشید، ممکن است سرمایه خود را از دست بدهید.

از طرف دیگر علاوه بر امنیت، صرافی‌ها دارای ویژگی‌های متفاوت دیگری نیز هستند که می‌تواند در میزان موفقیت هر فرد تاثیر چشمگیری داشته باشد. بنابراین با کسب اطلاعات بیشتر و بالا بردن سطح دانش می‌توان مناسب‌ترین گزینه را به عنوان پلتفرم معاملاتی انتخاب کرد و معاملات خود را بهینه ساخت. 

ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال غیر متمرکز 

صرافی‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم. 

کاهش هزینه‌های معاملاتی

میزان کارمزد معاملاتی دریافت شده در صرافی‌های غیرمتمرکز نسبت به صرافی‌های متمرکز بسیار پایین‌تر بوده و معامله در آن‌ها بسیار مقرون به صرفه است. 

امنیت 

برخلاف صرافی‌های متمرکز که کاربران امکان استفاده از کیف پول اختصاصی صرافی را دارند، کاربران صرافی‌های غیر‌متمرکز دارایی‌های دیجیتال خود را درون کیف پول شخصی نگهداری می‌کنند که با این کار امکان هک یا پولشویی تا حد بسیار زیادی کاهش یافته و یا حتی می‌توان گفت غیرممکن می‌شود. 

قابلیت دسترسی

در صرافی‌های غیرمتمرکز بدون نیاز به ثبت‌نام و احراز هویت و به‌راحتی می‌توان از طریق اتصال کیف پول شخصی به اکانت خود وارد بازار شد و اقدام به خرید و فروش کرد. 

میزان نقدینگی

به دلیل‌عدم وجود نظارت هیچ ارگان یا نهاد دولتی بر فعالیت صرافی‌های غیرمتمرکز، بسیاری از سرمایه گذاران بزرگ تمایل به سرمایه‌گذاری در این نوع صرافی‌ها ندارند و بنابراین میزان نقدینگی در آن‌ها بسیار پایین‌تر از صرافی‌های متمرکز است. 

ویژگی‌های بهترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز

برای شناخت یک صرافی ارز دیجیتال متمرکز خوب، نیاز است تا برخی از ویژگی‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

رابط کاربری ساده

صرافی‌های متمرکز به دلیل داشتن محیط کاربری ساده و مناسب برای کاربران، محیطی جذاب را برای تمامی معامله‌گران فراهم کرده‌اند و افراد می‌توانند با کمترین میزان مشکل، فعالیت‌های مالی خود را انجام دهند.

میزان نقدینگی

حجم معاملات در بهترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز بسیار بالا بوده و در نتیجه میزان نقدینگی آن در سطح بالایی قرار دارد. 

آسیب‌پذیر بودن سرور‌ها

یکی از معایب صرافی‌های متمرکز احتمال مورد حمله قرار گرفتن آن‌ها به دلیل حجم بالای نقدینگی است. 

کارمزد بالای معاملاتی

در صرافی‌های ارز دیجیتال متمرکز، کارمزد معاملاتی بر اساس حجم معاملات برآورد شده و معمولا نسبت به صرافی‌های غیر متمرکز بسیار بالاتر است. 

معرفی صرافی ارز دیجیتال بینگ ایکس

BingX را می‌توان به عنوان نامزد بهترین صرافی ارز دیجیتال متمرکز مورد بررسی قرار داد. این صرافی در سال ۲۰۱۸ پا در عرصه بازار مالی ارزهای دیجیتال گذاشت. دفتر مرکزی بینگ ایکس در سنگاپور قرار دارد و کاربران آن می‌توانند به خرید و فروش بیش از ۵۳۰ توکن درآن بپردازند.

بینگ ایکس را می‌توان مشهورترین صرافی ارز دیجیتال در زمینه سوشیال تریدینگ دانست و خدمات گسترده‌ی آن در بیش از ۱۰۰ کشور جهان قابل دسترس است. امنیت این صرافی کاملا مورد تایید است و تیم پشتیبانی آن ۲۴ساعته از روش‌هایی مانند ثبت تیکت، چت آنلاین و تلگرام آماده پاسخگویی به مشتریان هستند.

حجم معاملات ۱۰ میلیارد دلاری در هر روز نشان دهنده میزان نقدینگی بالای آن بوده و معامله گران امکان انجام معامله بدون احراز هویت در آن را دارند. پشتیبانی از زبان فارسی از ویژگی‌های بارز این صرافی است و ایرانیان نیز امکان احراز هویت در آن را دارند. 

بینگ ایکس چه خدمات و امکاناتی ارائه می‌کند؟

در ادامه مطلب به معرفی برخی از امکانات و خدمات معاملاتی بینگ ایکس خواهیم پرداخت. 

معاملات اسپات

کاربران بینگ ایکس این امکان را دارند که بیش از ۳۰۰ رمز ارز را در آن به صورت جفت ارز و یا تک ارز معامله کرده و برای نگهداری دارایی‌های خود از کیف پول اختصاصی صرافی استفاده کنند. 

معاملات فیوچرز

قراداد‌های آتی یکی از امکاناتی است که معامله‌گران در آن می‌توانند از اهرم استفاده کرده و معاملاتی با چند برابر حجم دارایی خود را انجام دهند.

اتصال حساب به تریدینگ ویو

کاربران بینگ ایکس از معدود افرادی هستند که می‌توانند حساب معاملاتی خود را به سایت تریدینگ ویو وصل کرده و مدیریت بهتری بر روی معاملات خود داشته باشند. 

کپی تریدینگ

قابلیت کپی تریدینگ از امکانات دیگری است که بینگ ایکس در اختیار کاربران خود قرار داده تا مشتریان بتوانند بدون نیاز به حضور فعال در بازار کسب درآمد کنند.

پشتیبانی از ارز فیات ریال

کاربران ایرانی بینگ ایکس تنها مشتریان یک صرافی خارجی هستند که امکان این را دارند که قیمت رمز ارزهای مختلف را در بازار اسپات بر اساس ریال مشاهده کنند.

سخن آخر معتبر‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال

پیدا کردن بهترین صرافی ارز دیجیتال یکی از مهمترین موضوعاتی است که هر معامله‌گر در بازار ارزهای دیجیتال با آن روبرو است. به طور کلی دو نوع صرافی ارز دیجیتال متمرکز و غیر متمرکز وجود داشته که در این نوشته مزایا و معایب هر یک را بررسی کرده و صرافی بینگ ایکس را به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال موجود معرفی کردیم. امیدواریم که مطالب فوق مفید بوده و با استفاده از آن توانسته باشیم سهم کوچکی در موفقیت شما عزیزان داشته باشیم.

*** محتوای حاضر توسط جهان صنعت نیوز تولید نشده است و انتشار این مطلب به منزله تایید نیست.

خواندنی

شناسه : 394355
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا