در گفت و گو با جهان صنعت نیوز مطرح شد؛

قیمت ها مهاجرت را توجیه می کند

شرایط اقتصاد ایران به مرحله‌ای رسیده که حالا علاوه بر نخبگان و سرمایه، کارگران ایرانی نیز تصمیم به مهاجرت حتی به کشورهایی همانند عراق گرفته‌اند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، تیتر «اربیل عراق مقصد جدید کارگران ایرانی» نشان می دهد، تنگناهای اقتصادی به جایی رسیده که در کنار مهاجرت نخبگان و سرمایه داران و البته پزشکان، قشر کارگر هم به امید زندگی ای که دغدغه معیشتی نداشته باشد، قرار را بر رفتن و فعالیت در جایی به جز ایران گذاشته اند.

در این میان اربیلِ عراق مقصد جدید کارگران ایرانی است تا مشخص شود، وضعیت معیشت در ایران به حدی غیرقابل تحمل شده که کارگران ایرانی تصمیم به رفتن به عراق گرفته اند.

علیرضا حیدری در گفت و گو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: بحث درباره مهاجرت نیروی انسانی است. این در حالی است که گازوئیل، نفت، بنزین، آب، دارو و … هم مهاجرت می کنند که انسان هم مثل همان کالاها قرار را بر مهاجرت گذاشته است. در واقع وقتی کارگر ایرانی درآمد و هزینه های اربیل را با شهرهای ایران قیاس می کند، طبیعی است که تصمیم به رفتن بگیرد تا از این طریق آرامش روانی بیشتری داشته باشد.

نایب‌ رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری در ادامه گفت: تاکید چیزی جز این نمی تواند باشد که اراده رفتن از جانب کارگران خیلی پیچیده و نامفهوم نیست. یعنی به همان دلیل که سرمایه دارن برای سرمایه گذاری با امنیت بیشتری به خارج می روند، کارگران هم برای اینکه بتوانند حساب و کتاب زندگی شان را به نظم لازم برسانند، چمدان های شان را می بندند و با آگاهی از مشکلات و هزینه های ترک وطن، به عراق یا کشورهای دیگر می روند تا بتوان اینطور گفت، شدت و حدت مهاجرت افزایش چشمگیری داشته است تا مهر تاییدی بر به هم ریختگی فضای اقتصادی و در نتیجه بحرانی شدن فضای کشور برای زندگی ای عادی بزند.

معیشت کارگران در ایران و عراق

او افزود: وقتی کارگر ایرانی می بیند، در ایران باید ۷۰ درصد دستمزدش را برای اجاره خانه اختصاص بدهد و این رقم در عراق به کمتر از ۳۰ درصد می رود، معلوم است که تصمیم می گیرد برای مدتی در خارج از کشور کار کند و برای خود اندوخته ای جمع کند. البته عده ای هم در این میان به کل قید وطن را زده و برای همیشه به خارج از کشور می روند تا از شرِ بحران های ریز و درشت داخل کشور خلاص شوند. البته برخی از کارگران معذوریت ها و محدودیت هایی دارند که این امکان برایشان وجود ندارد، اما هر کسی که شرایط اش را دارد، به دلیل رهایی از مشکلات ریز و درشت رفتن را به ماندن ترجیح می دهند. به هر حال قیمت ها مهاجرت را توجیه می کند.

وی توضیح داد: حالا اینکه کارگران مهاجرت می کند، هزینه های مشخصی دارد. اما تصمیم پزشکان و پرستاران برای خارج نشینی به دلیل اهمیت فوق العاده مهم بحث درمان مساًله ای نیست که بتوان از کنارش به سادگی گذشت و اصلاً شوخی بردار نیست. اما متاسفانه واقعیت چیزی جز این نیست که کادر درمان عزمی جدی برای مهارجرت از ایران دارد.

زندگی حداقلی در ایران دشوار است

این چهره تصریح کرد: اینکه منِ نوعی تصمیم به مهاجرت می گیرم، به خوبی با هزینه ها و مخاطرات آن آشنا هستم. اما اقتصاد ایران به جایی رسیده است که زندگی حداقلی هم از هر دشواری دشوارتر شده است و به همین دلیل از قشر نخبه، سرمایه دار و … و حتی کارگران ساده دلیلی بر ماندن در کشور و مواجه شدن تنگناها نمی بینند و به همین راحتی آمار مهاجرت در لایه های مختلف روز بیشتر می شود.

حیدری در پایان گفت: واقعیت تلخ این است که مشکلات و مانع های اقتصادی رفع نشدنی اند و به همین دلیل از این به بعد شاهد موج پررنگی از مهاجرت خواهیم بود.

 

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 394494
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا