انواع گیربکس های صنعتی

گیربکس یا جعبه دنده ها از مهم ترین تجهیزات انتقال قدرت در خطوط تولید صنایع مختلف می باشند. وظیفه این تجهیزات مهم، انتقال و افزایش قدرت تولید شده توسط موتور های عموما الکتریکی مجهز به شافت می باشد. در واقع نیروی دورانی ایجاد شده توسط الکتروموتور های برقی از طریق یک سردنده به این جعبه دنده ها وارد می شود و پس از انتقال حرکت بین چندین چرخ دنده کوچک و بزرگ دیگر، آن حرکت با سرعت بالا و با قدرت پایین تبدیل به یک حرکت کند ولی با قدرت بالا می شود.

در این مقاله بیشتر در مورد گیربکس SEW که یکی از پر مصرف ترین و حتی شاید بتوان گفت با کیفیت ترین و شناخته شده ترین گیربکس های صنعتی می باشد، توضیحاتی ارائه خواهیم کرد و همچنین گروه رایاگیربکس که یک تامین کننده شناخته شده و قدیمی محصولات کمپانی SEW (اس ای دبلیو) می باشد را نیز به عنوان یک مرجع معتبر برای خرید انواع محصولات این برند معرفی خواهیم نمود.

گیربکس های صنعتی SEW بر اساس ساختار داخلی جعبه دنده

بر اساس مهندسی و طراحی ساخت و به طور کلی ساختار داخلی؛ گیربکس های اس ای دبلیو به ۴ دسته بندی شناخته شده و رایج تقسیم بندی می شوند که عبارت اند از: گیر موتور های کرانویل پینیون، گیر موتور های جرثقیلی، گیربکس های هلیکال و گیربکس های حلزونی که در ادامه توضیحاتی در مورد هر کدام از آن ها ارائه خواهیم نمود.

انواع گیربکس های صنعتی

گیربکس کرانویل پینیون SEW

این مدل که به سری K نیز شهرت دارد، از گیربکس های پر مصرف و رایج در کارخانجات و تاسیسات تولیدی می باشد و نقش موثری در خطوط و کانوایر های انتقالی دارد که نیازمند به قدرت و توان بالا هستند. دنده وسط این گیربکس ها از نوعی آلیاژ خاص از فولاد ساخته شده است و در واقع وجه تمایز این گیر موتور با مدل های حلزونی؛ در همین متریال چرخ دنده وسطی می باشد که در مدل حلزونی این دنده وسط، برنجی می باشد. کاربری و موارد استفاده از این گیر موتور ها شامل: صنایع کاشی و سرامیک، صنایع مواد غذایی، انواع کانوایر های مختص بار های سنگین، باز و بسته کردن دریچه سد ها و سیلو ها و سایر کاربری های صنعتی دیگر می باشد.

جهت مطالعه اطلاعات کامل تر و مشاهده مدل های مختلف گیربکس کرانویل پینیون SEW می توانید به صفحه مشخص شده مراجعه نمایید.

گیربکس جرثقیلی یا آویز SEW

گیر موتور های جرثقیلی که با عنوان گیربکس های آویز نیز شناخته می شوند، یک مدل محبوب برای کاربرانی می باشد که محدودیت های فضا و محل نصب دارند و علاوه بر اینکه به یک گیربکس قدرتمند نیاز دارند، بایستی از جعبه دنده ای استفاده کنند که ابعاد مناسبی نیز داشته باشد و همچنین بتوان آن را در پوزیشن های مختلف نصب نمود.

مدل های آویز با عنوان سری F شناخته می شوند و محفظه داخلی آن ها مملو از روغن می باشد تا راندمان بالا و اصطکاک پایینی از دستگاه ایجاد شود. همچنین از کاربری های این دستگاه می توان به صنایع سیمان و بتن، صنایع نساجی، کارخانجات فولاد و نوار نقاله ها اشاره کرد.

گیربکس صنعتی هلیکال یا شافت مستقیم اس ای دبلیو

جعبه دنده های شافت مستقیم نیز از دیگر مدل های پر کاربردی می باشند که بر خلاف ۳ مدل دیگر که خروجی های هالو و بنفیکس هم دارند، تنها به خروجی شافت مجهز اند و با عنوان سری R و یا همانطور که در عنوان اشاره کردیم: “گیربکس هلیکال شفت” شناخته می شوند.

تحمل دور های بالا، همراستا بودن شافت ورودی و شافت خروجی گیربکس، روغن کاری دوره ای نسبتا آسان، طول عمر نسبتا بالای قطعات داخلی، تعمیرات آسان و راحت تر پیدا شدن قطعات یدکی از ویژگی ها و مشخصات دیگر مدل های هلیکال SEW می باشد.

گیربکس های حلزونی یا مکعبی SEW

گیربکس های حلزونی که با عنوان سری S یا اسپیرال و یا مدل های مکعبی نیز شناخته می شوند، ساختار داخلی بسیار نزدیکی با گیربکس های کرانویل پینیون قدرتمند دارند. البته حرکت نسبتا نرم و روان، صدای پایین و لرزش کم این مدل که بیشتر بدلیل متریال دنده وسط آن (آلیاژی از برنج) می باشد، موجب شده است که کاربری های خاص داشته باشد و همچنین همین مشخصه متریال دنده وسط، برای این مدل محدودیت تحمل بار های سنگین نیز ایجاد نموده است.

از کاربری های این مدل می توان به آسانسور های صنعتی، کانوایر های کوچک و متوسط، صنایع مواد غذایی، آسیاب ها و … اشاره کرد.

موتور گیربکس های قابل کوبل بر روی گیربکس های صنعتی

انواع مختلفی از موتور های الکتریکی از قبیل موتور های DV، DRS و موتور های اینورتر یا دور متغیر توسط کمپانی آلمانی SEW طراحی و ساخته شده است و بر اساس نوع جعبه دنده بر روی گیربکس های تولیدی همین برند کوبل می گردد. همچنین تجهیزاتی همچون ترمز، فن خنک کننده، فلنج پشت گیربکسی، ترک آرم و … نیز از الحاقات گیر موتور های صنعتی اس ای دبلیو می باشد که متناسب با نوع کاربری دستگاه می توان آن ها را نیز به تجهیز اضافه نمود.

حتما توجه داشته باشید که کوبل کردن موتور بر روی دستگاه توسط یک متخصص با تجربه صورت بگیرد، چراکه که کوچکترین اشتباه در این فرایند می تواند منجر به آسیب های سنگین به دستگاه شود. (به عنوان مثال یک اشتباه کوچک نصب که منجر به ایجاد یک خط جزئی بر روی بشقابی یا سر دنده شود، می تواند منجر به لرزش های سنگین و صدا های گوشخراش در زمان کار دستگاه شود.)

انواع گیربکس های صنعتی

بازه قیمتی گیربکس ها

با توجه به اینکه بدلیل تحریم های اقتصادی، ایران از نظر روادید مالی و صنعتی با کمپانی های اروپایی دچار محدودیت هایی می باشد، متاسفانه شرکت آلمانی SEW هیچ نماینده رسمی ای در ایران ندارد و محصولات آن بصورت استوک و بعضا در حد نو، از طریق واسطه های آسیایی وارد ایران می شود. از همین رو قیمت مدل های مختلف این گیربکس های صنعتی وابسته به قیمت رسمی کمپانی اصلی نمی باشد. البته با وجود این شرایط، قیمت گیربکس های SEW همچنان به نسبت کیفیت؛ در حدی مناسب است که نظر مصرف کنندگان این کالای صنعتی را در برابر محصولات آکبند و نو چینی و یا حتی سایر برند های اروپایی به خود جلب کرده است.

از عمده دلایل تاثیر گذار بر قیمت این تجهیز می توان به وضعیت نو و یا در حد بودن آن، استاندارد های کاری دستگاه نظیر IP56 و IP66، کاربری و مصرف زیاد و یا کم دستگاه در اماکن صنعتی، نایاب بودن دستگاه و … اشاره کرد. (در حال حاضر لیست قیمت حدودی انواع مدل ها و سایز های گیربکس های صنعتی SEW در صفحه اصلی وبسایت رایاگیربکس قرار داده شده است و می توانید جهت اطلاع به آنجا رجوع کنید.)

همچنین نوع خروجی گیربکس نیز می تواند به شکل جزئی در قیمت نهایی دستگاه تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال گیربکس هایی که خروجی فلنج دار داشته باشند کمی قیمت بالاتری دارند و قطعه خروجی شافت، هالو و یا توپی بنفیکس نیز می تواند تاثیر کمی در قیمت داشته باشد.

گیربکس SEW را از چه فروشگاه و شرکتی بخریم؟

دقت داشته باشید که بهترین تصمیم، خرید از مجموعه ای است که علاوه بر اینکه دست اول باشد و بهترین قیمت را ارائه کند، از نظر فنی نیز دانش بالایی داشته باشد و بتواند در بهترین وضعیت دستگاه مورد نیاز شما را کوبل کرده، سرویس ها و آماده سازی های اولیه را انجام داده و تست های قبل از تحویل را به سرانجام رسانده باشد.

در پایان امیدواریم چرخ صنعت این مرز و بوم بیش از همیشه و در بهترین حال خود بچرخد و روزهای خوبی را برای جامعه تولید کنندگان ایران زمین آرزومندیم. امیدواریم این مقاله اطلاعات مفیدی در اختیار شما خواننده گرامی قرار داده باشد و همچنین رایا گیربکس توانسته باشد و بتواند نیازی هر چند اندک از شما عزیزان بر آورده نماید.

خواندنی

شناسه : 394628
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا