ادامه بلاتکلیفی واردات خودرو؛

فضانوردی با قیمت خودرو!

در حالی که طی چند ماه گذشته قیمت خودرو به واسطه ثبات قیمت دلار و بحث واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده با کاهش همراه شده بود اما حالا به نظر می‌رسد که شرایط در حال تغییر است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار خودرو طی چند ماه گذشته روند با ثبات را تجربه کرده است؛ به گونه‌ای که قیمت خودرو به ویژه قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی با کاهش همراه بوده است.

آنگونه که داده‌های مرکز آمار نیز نشان می‌دهد میانگین قیمت خودرو از اردیبهشت تا پایان آبان کاهش حدود ۱۵ درصدی را تجربه کرده است.

چرا قیمت خودرو کاهش یافت؟

این کاهش قیمت خودرو در ماه‌های گذشته را می‌توان از دو منظر تحلیل کرد. اولین عامل موثر ثبات نسبی بازار ارز و قیمت دلار بوده است. با توجه به اینکه قیمت خودرو و قیمت دلار وابستگی شدید نسبت به هم دارند، ثبات نسبی قیمت دلار و کاهش انتظارات تورمی در ماه‌های گذشته منجر به کاهش قیمت خودرو شده است.

موضوع دوم به بحث واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده باز می‌گردد؛ طی چند ماه گذشته واردات خودرو کارکرده به شدت از سوی برخی نمایندگان پیگیری شد و حتی آیین نامه اجرایی آن نیز در هیات دولت به تصویب رسید. همین موضوع باعث ریزش شدیدتر قیمت خودروهای مونتاژی و خارجی در بازار شد.

به عنوان مثال قیمت جک S5 که در اوایل تابستان در محدود یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان قرار داشت، این روزها در محدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان معامله می‌شود که حاکی از کاهش بیش از ۲۰ درصدی است. قیمت تیگو ۸ پرو نیز در این بازه زمانی کاهش ۱۵ درصدی را تجربه کرده است. KMC T8 نیز در چند ماه گذشته حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت را تجربه کرده است.

سیگنال افزایش دوباره قیمت خودرو

با وجود کاهش قیمت خودرو طی چند ماه گذشته،‌ به نظر می‌رسد که شاید دوباره شاهد افزایش قیمت ها باشیم. این موضوع ناشی از اظهارات ضد و نقیض دولتمردان در خصوص آینده واردات خودرو به ویژه خودروهای کارکرده است.

داود منظور،‌ رئیس سازمان برنامه و بودجه بیان کرده که تخصیص ارز برای واردات خودرو به مصلحت کشور نیست. در نقطه مقابل عباس علی‌ آبادی،‌ وزیر صمت بر واردات خودرو تا زمان تعادل بخشی به بازار تاکید کرده است. با این وجود نگاهی به آمار واردات خودرو نشان می‌دهد که شاید اظهارات رئیس سازمان برنامه با واقعیت منطبق‌تر باشد.

در حالی که قرار بود تا بهار امسال حدود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شود اما رقم تحقق یافته حدود ۷ هزار دستگاه بوده است.

بنابراین به نظر می‌رسد که با وجود تاکید وزیر سمت بر واردات خودرو، همچنان تخصیص ارز چالش اصلی واردات خودرو است و احتمالا در روند واردات خودرو به ویژه برای خودروهای کارکرده تغییر محسوسی شکل نخواهد گرفت. در صورتی که این سناریو به واقعیت تبدیل شود،‌ افزایش دوباره قیمت خودرو چندان دور از انتظار نیست.

التهاب بازار خودرو با واردات خوابید

آلبرت بغزیان در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: بحث واردات ۲۰۰ هزار خوردرو مختص خودرو‌های کارکرده بود، نه صفر! به همین دلیل بازار خودرو از حالت التهاب خارج شد. البته تحقق احتمالی واردات ۲۰۰ هزاری می‌توانست به خیلی از نیاز‌ها جواب بدهد. به ویژه اینکه قرار بود ماشین‌هایی مثل تویوتا وارد شوند.

تحلیلگر مسائل اقتصادی در ادامه گفت: به هر حال نکته مسلم این است که قرار نبود، خودروی کارکرده چینی وارد شود. البته خودروی چینی به اندازه کافی در ایران مونتاژ می‌شود که این در تبلیغات و تحویل‌های دو_سه ماه مشخص می‌شود. با این توضیح که الان ماشین‌های بالای ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون در محدوده یک میلیارد و ششصد میلیون معامله می‌شود. خارج شدن بازار از التهاب، این نتیجه را موجب شد که خودرو دیگر به عنوان کالایی سرمایه‌ای و به عنوان پس انداز تلقی نشود که این شرایط فضای بازار خودرو را مطلوب کرده بود.

عکس یادگاری با خودروهای وارداتی!

بغزیان ادامه داد: اما مدتی است که فقط از واردات خوردرو می‌گویند و ۴ تا عکس می‌اندازند و تمام! در حالی که مشاهدات نشان می‌دهد، خبری از وارد کردن خودروی خارجی کارکرده نیست. در واقع شرط اصلی واردات خودرو «تامین ارز» توسط بانک مرکزی بود که این بانک رسماً اعلام کرد، ترجیحش این است که ارز را برای خرید دارو اختصاص بدهد، نه برای خودرو. همین موجب شد تا اتفاق خاصی در بحث واردات خوردرو نیفتد. به طوریکه دو سه روز اینطور نوشته بودند که واردات خودرو به کل منتفی شده که این بلاتکلیفی بازار خودرو را می‌رساند. با این توضیح که بدترین چیز در این است که گروهی موافق و گروهی مخالف واردات باشند. یعنی بانک مرکزی در حالی از تامین ارز برای خودرو ممناعت به عمل بیاورد که دولت موافقتش را با این طرح البته بدون انتقال ارز رسماً اعلام کرده است که این نتیجه‌ای جز پولشویی نخواهد داشت.

او افزود: به نظر من مزیتی که بحث واردات خودرو داشت، حالا اتفاق بیفتد یا نیفتد این است که خودرو‌های ۴۰ میلیاردی ۲۰ میلیارد شوند و آن‌هایی که به هرحال از ما بهترانند و ماشین شان نباید چینی یا ایرانی باشد، با این اتفاق رو در رو شوند که خودرو‌های شان قیمت نجومی نداشته باشد. درباره رده‌های پایین‌تر هم حتی اگر وارداتی نباشد، در کشور به اندازه کافی در خودرو‌های زیر ۲ میلیارد تولید و مونتاژ داریم و مشکلی پیش نمی‌آید.

پیش بینی قیمت خودرو یا رفتن به فضا؟!

بغزیان در پایان گفت: درباره اینکه بازار خودرو در سه ماه پایانی سال چه شرایطی را تجربه خواهد کرد، باید سیاست گذاران و تصمیم گیران نظر بدهند. با این حال، اما می‌توانم بگویم، شرایط ماه‌های پایانی سال مثل این ماند که کسی قصد رفتن به فضا را دارد و نمی‌داند آنجا چه خبر است. اما نکته معلوم این است که بحث واردات خودرو باعث تکرار داستان چوپان دروغگو تکرار شود که صرفاً می‌خواستند با طرح واردات، بازار خودرو را بخوابانند.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 394829
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا