اعتراف قالیباف به خروج سرمایه از کشور

همه ما می‌دانیم که هر سال چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود. این مساله یا از ندانم‌کاری ما در سیاستگذاری است، یا اشکال در بخش خصوصی است. عامل سومی که وجود ندارد. این اظهارات رییس مجلس انقلابی است که گویا به تازگی متوجه این موضوع شده‌اند که تحریم‌ها نه‌تنها فرصت نیست، بلکه سد راه توسعه کشور هم شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،در شرایطی که حاکمیت، یکدست و مقامات برآمده از یک جریان سیاسی هستند، رییس قوه مقننه‌، فهم مشترک را پیش‌شرط حل مشکلات اقتصادی می‌داند. قالیباف بر این باور است که اگر کاری روی زمین مانده است از دو حال خارج نیست؛ یا اراده آن وجود ندارد یا فهم آن وجود ندارد که کار روی زمین می‌ماند و حل نمی‌شود.

رییس مجلس انقلابی در حالی از کارهای روی زمین‌مانده و چالش‌های اقتصادی می‌گوید که خود یکی از مقصران اصلی توسعه‌نیافتگی اقتصاد است و حال با نزدیک شدن به انتخابات در جهت اهداف پوپولیستی دست به اعترافات تامل‌برانگیزی زده است.

قالیباف روز گذشته در همایش حمل‌ونقل و توسعه اقتصادی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها گفت: بخش خصوصی و دولتی باید به یک فهم مشترک برسند. او گفت: موضوعاتی که می‌شنوم همان موضوعاتی است که ۳۲ سال قبل گفته شده بود. نسل‌های بعدی دقیقا همان صحبت‌ها را گفته‌اند. جالب اینجاست پیشنهادهایی که از قبل گفته شده بود مجدد تکرار می‌شود. چیزی که قطعی است آن است که مشکل پابرجاست. وی ادامه داد: چه کسی باید به این سوال پاسخ دهد؛ بخش دولتی یا خصوصی؟ واقعا باید چاره‌اندیشی کنیم. نخبگان ما با هر سلیقه‌ای پا در میدان بگذارند. بعضی از موضوعات روشن است و هیچ ربطی هم به بحث‌های سیاسی ندارد موضوعات مدیریتی و ملی است. قالیباف اظهار کرد: بخش خصوصی و دولتی باید به یک فهم مشترک برسند. در زمانی که در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم طرح جامع رفع آلودگی هوا را به دولت وقت ارائه کردم. بررسی‌ها نشان داد که ۸۰ درصد آلودگی از وسایل متحرکی است که در شهر حرکت می‌کند. در دولت‌ آقای روحانی شهردار بودم آن طرح را و با توجه به شرایطی که پیش آمده بود اصلاحاتی را انجام و به دولت یازدهم انتقال دادیم و گفتیم که این مشکل قابل حل است.

او گفت: اگر کاری روی زمین مانده به نظر بنده از دو حال خارج نیست؛ یا اراده آن وجود ندارد یا فهم آن وجود ندارد که کار به زمین می‌ماند و حل نمی‌شود. همه ما می‌دانیم که استهلاک‌مان بیشتر از سرمایه‌گذاری‌مان است مگر نمی‌بینیم که هر سال اقتصاد کشور کوچک‌تر می‌شود و تحریم هم هستیم. قالیباف تصریح کرد: در رشد ۸ درصدی باید براساس سیاست‌ها پیش برویم و تورم را باید تک‌رقمی کنیم به دوستان‌مان در دولت و هم به شورای نگهبان در بررسی برنامه هفتم این نکته را اشاره کردم که رشد ۸ درصدی حتماً یک سقف سرمایه‌گذاری دارد که باید سرمایه گذاری کنیم. وی افزود: کار برزمین‌مانده یعنی یا اراده انجام آن کار وجود ندارد یا فهمش وجود ندارد. خدا من را نبخشد اگر حرف سیاسی بزنم؛ بحث من فنی و مدیریتی است. کار نشدنی نداریم. کار برزمین‌مانده یعنی یا اراده انجام آن یا فهمش وجود ندارد.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: مگر همه نمی‌دانیم استهلاک‌مان بیشتر از سرمایه‌گذاری‌مان است. مگر نمی‌بینیم ۱۰ سال است کیک اقتصاد دارد کوچک‌تر می‌شود؟ همه ما می‌دانیم که در هر سال چندین میلیارد دلار سرمایه از کشور خارج می‌شود. یا ندانم‌کاری ما در سیاستگذاری است، یا اشکال در بخش خصوصی است. عامل سومی که وجود ندارد. نیازمند به فهم مشترکیم. وی افزود: زمان خدمت در نیروی انتظامی، طرح حل آلودگی هوا را به دولت وقت دادم. از هشت بندی که درباره مسائل حوزه حمل‌ونقل در جلسه مطرح شد، حداقل سه بند آن در برنامه هفتم توسعه دیده شده است، اما اینکه اجرا می‌شود یا خیر و سرنوشت آن همانند قانون هوای پاک می‌شود اطلاعی ندارم.

قالیباف عنوان کرد: زمانی که در نیروی انتظامی خدمت می‌کردم، با اینکه مسوولیت هوای پاک با ما نبود، طرح جامع و کامل حل آلودگی هوا را تقدیم دولت وقت کردم. بررسی‌های ما نشان داد ۸۰درصد آلودگی‌ها به‌خاطر وسایل متحرک در شهرهاست. ثابت کردیم دلیل آلودگی این است. این طرح را در دولت بعدی اصلاح و تقدیم کردیم. پیشنهاد دادیم این آلودگی قابل حل است، بیایید با هم آن را حل کنیم. وی افزود: مردمی که در خانه نشسته‌اند، اگر ببینند بخشی از منفعت کاهش مصرف یک مترمکعب گاز در هفته سوم آذر به جیب خودش می‌رود و به سود خودش تمام می‌شود، احساس می‌کند در این منفعت شریک است. منفعت شخصی و منفعت ملی فرد گره می‌خورد. بحث از گران‌سازی نیست. بحث از این سرمایه‌ای است که دارد از بین می‌رود و باید جلوی آن را گرفت. این غلط است؟ مشکل است؟ قابل‌اجرا نیست؟

وی افزود: براساس سیاست‌های کلی، باید در حوزه اقتصاد رشد ۸درصدی داشته باشیم و تورم را تک‌رقمی کنیم. هنگام بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، به دولت محترم و شورای محترم نگهبان تاکید کردم حتما سقف سرمایه‌گذاری هم داریم. حداقل یک برآوردی از این سقف داشته باشیم که به مباحث پوچ گرفتار نشویم و بگوییم فلان تبصره هفتادوپنجی هست یا نه. قالیباف گفت: برای رشد اقتصادی ۸/ ۲ درصد از محل رشد بهره‌وری پیش‌بینی شده است. مثالی ملی بزنم. اگر برای محاسبه همه گازوئیل و فرآورده‌ها و میعانات گازی را تبدیل به بشکه نفت کنیم، روزانه ۵/ ۳ میلیون بشکه نفت هدر می‌دهیم. با قیمت بشکه‌ای ۸۵ دلار حساب کنیم، سالانه بالای ۱۰۰ میلیارد دلار در سال خواهد شد. تحریم به ما ظلم می‌کند، چرا خودمان به خودمان ظلم می‌کنیم؟ این پول در یک قدمی ماست.

رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: نگوییم ثابت نگاه‌داشتن قیمت‌ها اشکال ماست. شاید این اشکال هم باشد، اما راه بهینه‌سازی سوخت بالا بردن قیمت‌ها نیست. راه‌های دیگری وجود دارد. وقتی این سرمایه از بین می‌رود، این سرمایه توسط مردم و دولت و بخش خصوصی باید بهینه شود. اگر همه از آن بهره ببریم، این ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه ملی ما می‌شود. وی افزود: الان در قرن ۲۱ در شهر تهران ماشین‌های دهه ۷۰ میلادی تردد می‌کنند. در حوزه حمل‌ونقل نیازمند یک تحول هستیم. قالیباف عنوان کرد: هم‌اکنون ۸۰درصد خودروهای کشور خودراننده هستند. حالا ممکن است برخی بگویند به شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقل نیازمند هستیم؛ بله حتماً نیازمندیم، ولی آیا لزوما باید برگردیم به راه‌حل حمل‌ونقل دهه ۵۰؟ آیا باید برگردیم به مثلا آژانس‌های شمس‌العماره و میهن‌تور؟ یا راه‌های دیگری در عصر تکنولوژی وجود دارد؟ باید با ایجاد سکوها و پلتفرم‌ها، دست‌ها را باز کرده و رانت‌ها را جمع کنیم و فرصت‌ها را به‌صورت مساوی در اختیار بخش خصوصی بگذاریم. اقتصاد دولتی را به‌طور تقویت نکنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ترانزیت قبل از اینکه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه امنیت ملی و قدرت بازدارندگی دارد. فرصت‌های بزرگ برای ما تولید می‌کند. با تمام وجود این موارد را حس می‌کنیم. ولی غصه‌مان می‌شود با چه مشکلاتی زیرساخت‌ها را درست می‌کنیم. گاهی اوقات‌ سیاستگذاری ما غلط است. هم‌اکنون از هرکسی بپرسید ریل مهم است یا جاده، همه می‌گویند ریل. حالا شما نگاه کنید در دهه‌های گذشته بین ریل و جاده سرمایه را به جاده ریختیم. وی تاکید کرد: حالا هم که در ریل سرمایه‌گذاری کردیم، امروز حدود ۱۴ هزار کیلومتر ریلی داریم که قطار روی آن حرکت می‌کند. حالا چقدر حرکت می‌کند؟ در جاهایی گرهِ ترافیکی داریم و در برخی جاها نیز هرچند روز یک‌بار شاید یک قطاری حرکت کند.

قالیباف گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد از این ۱۴هزار کیلومتر حدود ۴هزار کیلومتر آن هیچ تاثیری در حوزه بهره‌وری در کشور ندارد و ضرورتی نداشته. سرمایه را جایی بردیم که برگشت سرمایه ندارد. یعنی پول مفت را آنجا هزینه کردیم و اگر این ۴هزار کیلومتر را درست هزینه کرده بودیم، آیا امروز در کریدور شمال تا جنوب می‌ماندیم؟ امروز در برنامه هفتم متمرکز شدیم ۳هزار و ۲۰۰ کیلومتر در حوزه کریدور شمال‌- جنوب و شرق- ‌غرب سرمایه‌گذاری کنیم. قبلاً سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، ولی خط آهن را اشتباه می‌بردیم و در همه شهرها این‌قدر قطار می‌ایستند که الان سرعت قطار باری ما از اندازه سرعت حرکت دوچرخه هم کمتر است.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 394881
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا