سناریو خوش بینانه برای بورس

آخرین ماه پاییز به خاطر خوش برای بازار سهام رو به پایان است. هر چند به نظر می‌رسد که عامل رشد بورس در این ماه دیگر توان مثبت کردن بازار را نداشته باشد اما آیا پیش بینی بورس برای دی ماه امیدوارکننده هست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز،بعد از روزهای تلخ بازار سهام که از اردیبهشت سال جاری شروع شد و تقریبا تا مهر و آبان امسال هم ادامه پیدا کرد، بورس در آذر روزهای سبز زیادی را تجربه کرد. بر اساس پیش بینی بورس برخی کارشناسان این اتفاق آغاز یک روند شارپی ادامه‌دار بود. برخی دیگر از وضعیت تعادلی و ثبات در بازار بعد از رشد‌های اخیر گفتند؛ رشدهایی که به اعتقاد آنها عمدتا ناشی از سیاست تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌ها توسط سازمان بورس بود که توانست خبر مثبتی برای بازار سرمایه باشد.

 اما از سوی دیگر به نظر می‌رسید عامل بنیادی خاصی در فضای اقتصاد کشور رخ نداده بود که بخواهد تکانه سنگینی به بورس بدهد. بنابراین غالب گزارش‌های پیش‌بینی‌ بورس حاکی از آن بود که این رشد یک‌باره به یک تعادل نسبی کشیده خواهد شد و نمی‌تواند به همین شکل ادامه پیدا کند.

با این وجود اتفاق مهم عبور شاخص کل از کانال ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد در آذر بود که به نوعی عبور از یک مرز مقاومتی مهم به حساب می‌آمد؛ تغییری که شاید نقطه امیدی برای پیش بینی بورس در شروع زمستان باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس ارشد بازار سرمایه به بررسی متغیرها و شاخص‌های مختلف بازار سهام در نهمین ماه سال و پیش بینی بورس پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

ریز نمرات بورس در ماه آذر

سهیلا نقی‌پور کارشناس ارشد بازار سرمایه اظهار کرد: شاخص کل بورس در آخرین روزهای معاملاتی ماه جاری به محدوده ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار واحد رسید و به نظر آذر را در بالای این محدوده مهم به پایان برساند. بدین ترتیب پس از روند نزولی‌ای که از اواسط اردیبهشت تا پایان مهر امسال بازار سرمایه را در بر گرفته بود، سرانجام توانست برای دومین ماه متوالی روند افزایشی را تجربه کند.

او افزود: با قرار گرفتن شاخص کل بورس در سطح ۲ میلیون و ۲۰۷ هزار واحدی بازدهی بازار بورس در آذر به بیش از مثبت ۱۰ درصد رسید که توانستیم پس از ماه‌ها دوباره شاهد بازدهی خوبی در بازار سرمایه باشیم. همچنین طی این ماه، بازار ۱۳ روز معاملاتی را صعودی به پایان رساند که این امر باعث شد شاخص کل بورس در مجموع چیزی در حدود ۱۸۸ هزار واحد نسبت به ماه قبل رشد کند.

نقی‌پور تصریح کرد: شاخص کل هم‌وزن نیز در آخرین روزهای کاری آذرماه نسبت به آخرین روز معاملاتی آبان ۶۱ هزار واحد بالاتر ایستاد به این ترتیب شاخص هم‌وزن هم با رشد تقریبا  ۹ درصدی بازه خوبی را در آذر به ثبت رساند. برآیند ورود و خروج پول حقیقی در یک ماه اخیر نیز ۵۳۵ میلیارد تومان بوده که به عبارتی به طور میانگین روزانه چیزی در حدود ۳۰ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد که این خود نشان از بهبود و تغییر در وضعیت و روند بازار در طی آذر سال جاری بوده است.

همچنین ارزش دلاری کل بازار سرمایه بورس و فرابورس به ۱۸۲ میلیارد دلار رسیده که نسبت به آخرین روز معاملاتی ماه گذشته که ۱۶۸ میلیارد دلار بود تغییری حدودا ۸ درصدی را به خود دیده است.

 او اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل بنیادی تغییر وضعیت بازار در آذر بحث تجدید ارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی و ادامه این بحث در طی ماه جاری بود که خود عامل مهمی در ایجاد یک تحول اساسی در بحث شفافیت دارایی‌های شرکت‌ها است. اقدام بسیار مثبتی که با استقبال سرمایه‌گذاران نیز همراه شد و باعث شد سهام شرکت‌های بورسی با تقاضا همراه شوند و موج صعودی را در بازار شکل دهند و تا پایان ماه هم ادامه‌دار باشد.

پیش بینی بورس

 شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در جریان معاملات روز گذشته با رشد بیش از ۳۵ هزار واحدی کار خود را تمام کرد تا یک پیش بینی بورس امیدوار کننده از احتمال بیش‌تری برخورددار شود. در حقیقت این رشد شاخص کل پولبک احتمالی که اهالی تکنیکالیست بازار سرمایه به آن چشم دوخته بودند یک بار دیگر در بازار بورس اوراق بهادار خود را نشان دهد.

 تکنیکالیست‌ها معتقدند که در چند ماه اخیر نمودار شاخص کل بورس اوراق بهادار چند واگرایی در کف در اندیکاتور RSI را تشکیل داده است و بورس منتظر یک خبر و یا بهانه‌ای برای شروع حرکت است.

در کنار این واگرایی‌ها شاخص کل در این چند ماه اخیر یکی از الگوهای کلاسیک بازار سرمایه را تشکیل داده و با شکست مقاومت ۲.۱ میلیون واحدی شاخص کل بورس تأیید بر الگوی کلاسیک ایجاد شده است به همراه واگرایی در کف اندیکاتور RSI را ثبت کرد.

حالا یک پیش بینی بورس می‌تواند این باشد که شاخص کل از منظر تکنیکالی می‌تواند به اندازه قاعده مستطیل ایجاد شده به عنوان هدف اول و همچنین به اندازه طول موج قبل از ایجاد الگوی کلاسیک به عنوان هدف دوم رشد را (صرفاً تکنیکالی و کلاسیک) داشته باشد.

پیش بینی بورس تکنیکال

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 395746
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا