امیر رضا واعظ آشتیانی در گفتگو با جهان صنعت نیوز پاسخ داد؛

چرا پروژه واگذاری پرسپولیس و استقلال شکست می‌خورد؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، «واگذاری استقلال و پرسپولیس» کلید واژه‌ای است که از اوائل دهه هشتاد مطرح شد که از خروج آبی‌ها و قرمز‌های تهران از سلطه دولت خبر می‌داد. حتی در چند انتخابات ریاست جمهوری هم کاندیدا‌ها برای جلب رای این وعده را اتفاقی عنوان می‌کردند که در ماه‌های آتی دولت شان رخ خواهد داد.

 اما همانطور که افکار عمومی پیش بینی می‌کرد، نه استقلال و نه پرسپولیس حتی الزام‌های ابتدایی این موضوع را در خود نمی‌بینند.

« استقلال و پرسپولیس تا پایان سال واگذار می‌شوند. این بار شعار نیست و عمل می‌شود» این تیتری بود که به نقل از کیومرث هاشمی وزیر ورزش در ۲۱ آذرماه سال جاری در رسانه‌ها به طور بسیار پررنگی بازتاب داشت تا خصوصی شدن استقلال و پرسپولیس دوباره بر سر زبان‌ها بیفتد. هر چند که هنوز هم تشکیک‌های زیادی درباره این هدف که بلاتکلیفی ۲۰ ساله را تجربه می‌کند، وجود دارد.

امیر رضا واعظ آشتیانی در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این باره اظهار داشت: قبل از اینکه استقلال و پرسپولیس بخواهند وارد بورس شوند، نقطه نظرات و البته نقد‌های زیادی مطرح شد. بار‌ها اشاره شد که برای ورود این ۲ باشگاه آدرس‌های غلط ارائه می‌شود. آدرس‌های غلطی، چون «استقلال و پرسپولیس ۳۰ میلیون طرفدار دارد» ارائه می‌دادند و اینطور گفته می‌شد که بعد از یکسال از ورود استقلال و پرسپولیس تمام سهام توسط مردم خریداری خواهد شد. در صورتیکه شاهد بودیم، در ۱۰ روز از ۱۰ درصدی که در معرض فروش قرار گرفته بود، هوادارن فقط اقدام به خرید ۳ درصد کردند و ۷ درصدش را شخصیت‌های حقوقی با توصیه و سفارش خریدند تا ثابت شود باشگاهی که شفافیت و سود ندارد و همچنین شرایط و شاخص‌های لازم را برای ورود به بورس ندارد، با بورسی شدن به شررایط ایده آل نخواهد رسید؛ لذا شاهد بودیم، پول قابل توجهی به هر دو باشگاه تحت عنوان فروش سهام پرداخت شد و باشگاه‌ها هم هزینه کردند و پول رفت پی کارش! یعنی نشان داده شد، استقلال و پرسپولیس انظباط مالی و مدیریتی و البته درآمدزایی پایدار ندارند.

مدیرعامل اسبق باشگاه استقلال در ادامه گفت: در همان زمان پیشنهاد دادم، موضوع اساسی این بود که آیا خصوصی سازی این دو باشگاه اولویت است یا برطرف کردن ایرادی که کنفدراسیون فوتبال آسیا مبنی بر اینکه دو باشگاه دولتی نمی‌توانند یک مجمع داشته باشند، گرفته بود، مورد توجه قرار بگیرد. معلوم است، اولویت رفع اشکال‌ای اف سی بود، چرا که اگر سهام دار استقلال و پرسپولیس دولت باشد، از حضور در لیگ قهرمانان آسیا کنار گذاشته خواهند شد که این اتفاق برای استقلال افتاد. اما متاًسفانه به اولویت بندی هیچ توجهی نشان داده نشد و به جای اینکه مشکل اصلی را برطرف کنند، دنبال سهام فروشی رفتند.

او افزود: دولت حیاط خلوت زیادی دارد و تشکل‌ها و سازمان‌های خصولتی زیادی زیر نظر دولت فعالیت می‌کنند، بیایند و در ابتدا برای رفع مشکل‌ای اف سی این دو باشگاه را به دو تشکیلات خصولتی بدهند و در قدم بعدی برنامه‌ای ۵ ساله تعریف و تظیم شود تا این باشگاه‌ها هم به سمت درآمدزایی پایدار بروند تا از این طریق شرایط شان برای حضور در بورس مهیا شود. یعنی در این ۵ سال دولت بسته حمایتی در نظر بگیرد و مجلس هم در حمایت از سرمایه گذاری در باشگاه‌ها آن را تصویب کند. همچنین نمایندگان نظام باشگاه داری را به تصویب برسانند تا این دو موضوع دو بالی برای این باشد که باشگاه‌های دولتی واگذار شوند. الان باشگاه‌های سپاهان، گل گهر، سایپا و پیکان فعالیت می‌کنند که در صورت تصویب نظام باشگاه داری و در عین حال تعریف بسته حمایتی عملی شود، بخش خصوصی برای سرمایه گذاری ترغیب خواهد شد.

این چهره تصریح کرد: استقلال و پرسپولیس را اگر با همین شرایط و با همین بدهی‌ها و مسائلی که دارند، مجانی در اختیار بخش خصوصی قرار بدهند، حتی یک فصل هم دوام نخواهند آورد. چرا که اصلاً نه تنها استقلال و پرسپولیس، بلکه ورزش ایران برای سرمایه گذاران توجیه اقتصادی ندارد. پس ببینید! نه تنها استقلال و پرسپولیس، باشگاه‌های دیگر هم اصلاً توجیه مالی ندارند و از جیب هزینه می‌کنند. با این توضیح که مدیران فوتبالی هم تنها کاری که بلدند، ایجاد هزینه‌های هنگفت است.

واعظ آشتیانی در پایان گفت: ورزش زمانی اقتصادی خواهد شد و زمانی می‌تواند در اقتصاد کشور تاثیرگذار باشد که اقتصاد کلان کشور از آرامشی لازم برخوردار باشد.

اخبار برگزیدهبورسورزشی
شناسه : 396014
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا