راهنمای انتخاب انواع آچار فرانسه (بر اساس کاربرد، سایز و…)

آچار فرانسه یکی از ابزارهای کاربردی و ضروری در کارگاه‌های تعمیراتی و ساختمانی است که برای باز و بسته کردن پیچ‌ و مهره‌ها به کار می‌رود. انواع آچار فرانسه‌ها با طراحی منحصر به فرد و ویژگی‌های خاصی که دارند، توانسته‌اند خود را در میان ابزارهای کاربردی برای تعمیرات و نگهداری جای دهند.

از آنجا که هر نوع آچار فرانسه‌ای دارای کاربردها و ویژگی‌های خاصی است، پس آشنایی با انواع مختلف آن‌ها برای افراد حرفه‌ای و علاقه‌مند به حوزه تعمیرات الزامی است. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی انواع آچار فرانسه از جمله آچارهای صنعتی، جغجغه‌ ای و عایق برق و ۷ مدل دیگر بپردازیم. با مطالعه این مقاله قادر خواهید شد تا بهترین آچار را برای انجام کارهایتان انتخاب کنید. همراه ما باشید.

معرفی انواع آچار فرانسه

آچار فرانسه برای پیچ و مهره‌های چهارگوش مناسب بوده و دارای دو فک (یکی ثابت و دیگری متحرک) است. فک متحرک با چرخاندن پیچ به فک ثابت نزدیک یا از آن دور می‌شود. این تنظیمات به‌راحتی با مهره‌های مختلف قابل تطبیق هستند.

اگر قصد خرید آچار فرانسه را دارید و نمی‌دانید کدام یک از انواع آچار فرانسه مناسب کار شماست یا اینکه نمی‌دانید کدام آچار فرانسه قیمت مناسب و به صرفه‌تر است، در ادامه معرفی کاملی از انواع مختلف آچار فرانسه‌ها را ارائه داده‌ایم.

آچار فرانسه صنعتی

معمولاً این آچار در تایوان تولید می‌شود و آن را به بسیاری از کشورهای دنیا صادر می‌کنند. آچار فرانسه صنعتی با آلیاژ کروم و وانادیوم تولید می‌شود و به همین علت مقاومت بالایی در برابر فشار و ضربه دارد. طراحی ارگونومیک این آچارها باعث می‌شود کار با آن‌ها برای کاربران آسان باشد.

اگر برای خرید آچار، به دنبال محصولی هستید که بسیار مقاوم و مستحکم باشد و در عین حال سبک، این نوع آچار گزینه مناسبی برای شماست. قیمت این نوع آچارها با توجه به سایز انتخابی، برند سازنده آچار و کیفیت آن در بازار متفاوت است.

آچار فرانسه عایق برق

این آچار از محبوب‌ترین مدل‌های بازار است که برای باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های چهار گوش یا شش گوش از آن استفاده می‌شود. این آچارها در اکثر اوقات، به‌ویژه در مواقعی که جریان برق در دسترس است، استفاده می‌شوند تا از ورود جریان برق به بدن جلوگیری کرده و ایمنی لازم را در مقابل برق فراهم کنند.

دسته این آچارها از مواد عایق ساخته شده است و یک روکش سه لایه برای افزایش سطح ایمنی دارد تا از افراد در برابر برق با ولتاژ هزار ولت محافظت کند. افراد مشغول در حوزه‌های مختلف از جمله توزیع برق همیشه از این آچارها استفاده می‌کنند.

آچار فرانسه جغجغه‌ای

ساختار این آچارها به آچار فرانسه معمولی بسیار شبیه است، با این تفاوت که در بخش فک یک چرخ جغجغه‌ای وجود دارد. استفاده از آچار فرانسه جغجغه‌ای باعث تسریع در انجام وظایف می‌شود و کارهای مختلف را می‌توان با آن‌ها در زمان کم‌تری انجام داد.

این نوع از آچارهای جغجغه‌ای در مدل‌ها و سایزهای مختلفی به بازار عرضه شدند. قیمت آچار جغجغه به جنس و کیفیت، سایز و برند سازنده آن بستگی دارد. پس در هنگام خرید این نوع آچار جغجغه‌ای، حتما به این پارامترها دقت کنید.

برای استفاده از آچار فرانسه جغجغه‌ای باید دهانه آچار را روی پیچ و مهره قرار دهید و پیچ حلزونی شکل داخل آچار را به اندازه مورد نظرتان تنظیم کنید. این پیچ حلزونی نباید زیاد سفت شود تا بتوانید به‌راحتی آن را روی پیچ و مهره‌ها حرکت دهید. در انتهای فک آچار یک فلش وجود دارد که می‌توانید برای لگراژ کردن از آن استفاده کنید.

آچار فرانسه مدرج

آچار فرانسه مدرج دارای یک خط کش بین فک باز و متحرک آچار است. این خط کش به کاربر این امکان را می‌دهد که با استفاده از بخش مدرج، قسمت دهانه را به اندازه پیچ تنظیم کند و اندازه‌گیری دقیق‌تری داشته باشد. بدون این بخش مدرج، اندازه‌گیری سایز پیچ و مهره‌ها ممکن است با کندی انجام شود. این آچارها با اندازه‌های مختلف در بازار موجودند و سایز دهانه ۱۰ آن به‌خوبی در مصارف خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آچار فرانسه مدرج

آچار فرانسه شلاقی

دهانه این آچار شلاقی به شکلی طراحی شده که امکان ثابت نگه داشتن لوله‌ها را با قدرت بسیار بالا فراهم می‌کند؛ حتی دهانه آن به تناسب اندازه لوله‌ها قابل تغییر است. شما می‌توانید بر اساس قطر لوله، دهانه آچار را باز کرده و روی لوله قرار دهید. با این کار آچار به‌صورت ثابت روی لوله قرار می‌گیرد و شما می‌توانید بدون هیچ تکان و لرزشی انواع لوله‌ها را باز و بسته کنید.

آچار فرانسه فشار قوی

آچار فرانسه فشار قوی بسیار کم تولید می‌شود، اما به علت آبکاری مناسب در زمان تولید، مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. این آچار معمولاً از آلیاژ کروم و وانادیوم ساخته می‌شود و لبه‌های مدرجی دارد.

آچار فرانسه لبه باریک

آچار فرانسه لبه باریک به‌عنوان یکی از انواع آچار فرانسه‌های ارگونومیک شناخته می‌شود. طراحی خاص آن باعث می‌شود هنگام نگه داشتن آچار، فشار حداقلی به کاربر وارد شود و امکان باز و بسته کردن پیچ و مهره‌های مختلف به‌راحتی فراهم شود. دسته این آچارها قابلیت تعویض دارد و برای ساختن بدنه آن‌ها از آلیاژ کروم وانادیوم استفاده می‌شود؛ بنابراین آچار فرانسه لبه باریک جزء آچارهای ضد زنگ و ضد ضربه است.

آچار فرانسه دسته کوتاه

یکی از انواع آچار فرانسه‌ها مدل «دسته کوتاه» است که به دلیل دسته کوتاهش از دیگر آچارها متمایز است. اگر چه تنظیم دهانه این آچار شباهت زیادی به آچارهای لبه باریک دارد، اما فک عمیق آن‌ حدود ۳۰ درصد بلندتر از آچار فرانسه‌های معمولی است. از آچار فرانسه دسته کوتاه برای باز و بسته کردن مهره‌ها در فضاهای محدود (مانند زیر سینک) استفاده می‌شود.

آچار فرانسه انحنادار (S شکل)

حالا درباره‌ آچار فرانسه انحنادار یا به اصطلاح S شکل صحبت می‌کنیم. این آچار مانند حرف “S” دارای انحنا است. آچار فرانسه انحنادار در جاهایی که فضای کافی برای استفاده از آچارهای بلند نیست و نمی‌توان از آچارهای بلند استفاده کرد، کاربرد دارد.

آچار فرانسه قفلی

وقتی آچار فرانسه را برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، احتمال خراب شدن آن وجود دارد؛ به همین دلیل آچار چند رزوه (منظور از رزوه شیارهای مارپیچی شکل درون و بیرون مهره و پیچ است.) شل خواهد شد. آچار فرانسه قفلی گزینه خوبی برای جلوگیری از خراب شدن رزوه است. پس از انجام کار با آچار فرانسه قفلی و تنظیم دهانه آن، می‌توانید آچار را قفل کرده و از باز شدن رزوه جلوگیری کنید. یکی از مزیت‌های این آچارها، عدم تغییر در سایز دهانه آچار است.

آچار فرانسه قفلی، از انواع آچار فرانسه‌ها برای استفاده طولانی مدت

انواع سایز آچار فرانسه

آچارهای فرانسه بر اساس اندازه دهانه و دستگیره به ابعاد مختلفی تقسیم می‌شوند. انواع سایزهای آچار فرانسه عبارت‌اند از:

  • ۲ میلی‌متری
  • ۴ میلی‌متری
  • ۶ میلی‌متری
  • ۸ میلی‌متری
  • ۱۰ میلی‌متری
  • ۱۲ میلی‌متری
  • ۱۵ میلی‌متری
  • ۱۸ میلی‌متری

همچنین اندازه دهانه این آچارها به مقادیر ۱۳، ۱۹، ۲۷، ۳۰، ۳۳، ۴۳، ۵۴ و ۶۲ میلی‌متر باز خواهد شد. ساختار آن‌ها طوری است که با افزایش اندازه دهانه، طول و ضخامت آچار هم افزایش می‌یابد.

انواع آچار فرانسه‌ها از لحاظ جنس

آچار فرانسه دو نوع کلی عمومی و صنعتی دارد:

  • آچار فرانسه عمومی: جنس این نوع آچار از «کروم» است و از آن برای مصارف عمومی استفاده می‌شود.
  • آچار فرانسه صنعتی: جنس این نوع آچار معمولاً از «فولاد» است؛ به همین علت از آن در مصارف صنعتی استفاده می‌کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله نام انواع آچار فرانسه را به شما گفتیم و درباره مشخصات و کاربردهای هر کدام از آن‌ها به شما توضیح دادیم. تنوع بالا در آچار فرانسه‌ها باعث شده تا خرید برای کاربران کمی سخت شود، اما اگر توضیحاتی که به شما دادیم را به دقت مطالعه کنید، می‌توانید بهترین محصول را بر حسب نیازتان انتخاب کنید. حالا به ما بگویید که کدام یک از برندهای تولید کننده آچار فرانسه را به دیگران توصیه می‌کنید؟ تا به حال از کدام مدل‌های آچار فرانسه استفاده کردید و دلیل انتخاب شما چه بوده است؟

 

** این مطلب توسط جهان صنعت نیوز تهیه نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست.

خواندنی
شناسه : 396713
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا