پکیج تصفیه فاضلاب: راهکاری نوین و پایدار برای حفاظت از محیط زیست

پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، پلی اتلین و کامپوزیتی از انواع مختلف سیستم‌هایی هستند که فاضلاب‌های شهری و صنعتی را برای محیط زیست بی‌خطر می‌کنند. این دستگاه‌ها از واحدهای مختلفی تشکیل می‌شوند و توانایی گندزدایی فاضلاب‌های جامد و مایع را به‌ صورت بهینه و با راندمان بسیار بالا دارند. رها کردن پساب‌های شهری و صنعتی در طبیعت ضررهای جبران‌ناپذیری به محیط زیست، انسان و سایر موجودات وارد می‌کند؛ براین اساس، تهیه و استفاده از این پکیج‌های تصفیه برای شهرک‌ها، مجتمع‌های مسکونی و اداری، بیمارستان‌ها، مراکز بهداشتی و درمانی، پالایشگاه‌های نفت و گاز، مراکز تفریحی، هتل‌ها، بنادر، تأسیسات و کارگاه‌های مجاور رودخانه، کارخانه‌ها و … ضروری است.

پکیج تصفیه فاضلاب چیست؟

از اسم این دستگاه، کارایی آن مشخص است؛ دستگاهی که برای تصفیه فاضلاب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه‌ با جدا کردن آلاینده‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی از گندآب‌ها و پساب‌های شهری و صنعتی، آن‌ها را برای طبیعت کم‌ ضرر می‌کند. عملکرد پکیج‌های تصفیه فاضلاب به این صورت است که فاضلابهای موجود وارد حوضچه های تصفیه شده و سپس با عبور از واحد های مختلف، آلاینده‌های مضر از آن‌ها حذف می‌شود. در نهایت سطح قابل‌ قبولی از آلودگی در این پسابها باقی می‌ماند؛ به‌طوری که ضرر کمتری برای طبیعت داشته باشند. خروجی استحصال شده از این دستگاه‌ها دارای استاندارد مطلوب زیست محیطی جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و … را دارا می باشند.

مزایای پکیج‌های تصفیه فاضلاب

حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیردار، مهم‌ترین مزایای تصفیه فاضلاب است. فاضلاب تصفیه شده برای شست ‌شوی خیابان و محوطه‌های شهری به‌کار می‌رود و در صورت کیفیت بالای گندزدایی، حتی برای آبیاری مزارع و زمین‌های کشاروزی نیز استفاده می‌شود؛ در این صورت می‌توان صرفه‌جویی در منابع آبی کشور را هم مزیت دیگر این کار دانست. استفاده از پکیج تصفیه فاضلاب مزایای زیادی برای محیط زیست و جامعه دارد که در لیست زیر به برخی از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • مصرف انرژی بسیار پایین و بهینه
  • حجم کم و عدم نیاز به فضای نگهداری بزرگ
  • وزن سبک و حمل آسان
  • نصب آسان (هم به‌صورت روکار و هم به‌صورت دفن در زمین)
  • بازدهی و راندمان الا
  • مقاوم در برابر پوسیدگی، زنگ‌زدگی، ساییدگی، ترک‌خوردگی و …
  • قیمت معقول نسبت به سایر روش‌های تصفیه فاضلاب
  • هزینه خرید، نصب و نگهداری آسان
  • طول عمر بالا
  • و ….

با توجه به موارد فوق‌الذکر، می‌بینیم که خرید پکیج تصفیه فاضلاب، بهترین گزینه برای افراد و مؤسساتی است که به دستگاهی با این عملکرد نیاز دارند. مشخصات فنی این پکیج‌ها به شرح زیر است.

مشخصات فنی پکیج‌های تصفیه فاضلاب

سیستم‌های تصفیه فاضلاب برحسب نوع فاضلاب ورودی در انواع سیستم‌های بهداشتی، بیمارستانی، صنعتی و … راه‌اندازی می‌شود و هرکدام فرآیندها و روش‌های گوناگونی برای تصفیه دارند. براساس فرآیند و روش تصفیه، تعداد و پیچیدگی واحدها نیز بیشتر می‌شود؛ بر همین اساس، بهره‌برداری از این پکیج‌ها نیز باید به شکل تخصصی‌تری انجام شود. رایج‌ترین بخش‌ها در انواع پکیج‌های تصفیه فاضلاب عبارتند از:

  • آشغالگیر و دانه‌گیر
  • اجزای هوادهی
  • مخزن ته‌نشینی فاضلاب
  • هاضم لجن
  • واحد پمپاژ
  • واحد فیلتراسیون و غشایی
  • مخزن انعقاد آلاینده‌های فاضلاب
  • پکیج کلرزنی

قیمت پکیج تصفیه فاضلاب

عوامل و فاکتورهای مختلفی ازجمله حجم و نوع فاضلاب در قیمت انواع پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی و شهری تأثیر می‌گذارند. به‌علاوه، کیفیت خروجی سیستم، جنس سازه، برند سازنده تجهیزات و گارانتی آن، موارد دیگری هستند که مستقیماً بر قیمت تمام‌شده این پکیج‌ها تأثیرگذار هستند. برای مثال، بسته به اینکه می‌خواهید خروجی سیستم به کیفیت استاندارد ورود به چاه جاذب برسد یا اینکه براساس استانداردهای محیط زیست برای مصارف کشاورزی، آب آتش‌نشانی و … مناسب باشد، قیمت تمام ‌شده پکیج متفاوت خواهد بود. علاوه بر موارد ذکر شده در بالا، هزینه نصب و راه‌اندازی پکیج‌های تصفیه فاضلاب، در هزینه‌های نهایی محاسبه می‌شوند.

کدامیک از پکیج‌های تصفیه فاضلاب صنعتی مناسب است؟

بدنه و تجهیزات پکیج کامپوزیتی و فایبرگلاس با استفاده از کامپوزیت، الیاف و رزین تولید می‌شود. کاربری این پکیج‌ها، بیشتر مناسب تصفیه‌های کوچک است. این مدل‌ها از لحاظ ابعاد، حجم مخزن و اندازه قطعات تنوع زیادی دارند و برای محیط‌هایی با فضای بسیار محدود مناسب هستند. درکل، کامپوزیت و پلی اتیلن برای سیستم‌های تصفیه فاضلابی که به‌صورت دفنی طراحی می‌شوند، بهترین گزینه به شمار می‌روند.

بدنه کامپوزیتی و فایبرگلاس

بدنه و تجهیزات پکیج کامپوزیتی و فایبرگلاس با استفاده از کامپوزیت، الیاف و رزین تولید می‌شود. کاربری این پکیج‌ها، بیشتر مناسب تصفیه‌های کوچک است. این مدل‌ها از لحاظ ابعاد، حجم مخزن و اندازه قطعات تنوع زیادی دارند و برای محیط‌هایی با فضای بسیار محدود مناسب هستند. درکل، کامپوزیت و پلی اتیلن برای سیستم‌های تصفیه فاضلابی که به‌صورت دفنی طراحی می‌شوند، بهترین گزینه به شمار می‌روند.

پکیج پلی اتیلنی

یکی دیگر از سیستم‌های گندزدایی با استفاده از پلی اتلین ساخته می‌شود. مهم‌ترین ویژگی پکیج تصفیه فاضلاب پلی اتیلن، هزینه پایین آن است. این نوع در مقایسه با سایر پکیج‌های تصفیه فاضلاب، با هزینه کمتری نصب و راه‌اندازی می‌شود. البته این پکیج‌ها با توجه به نیاز ظرفیتی و حجمی کارفرما طراحی می‌شوند که ممکن است بسته به درخواست کارفرما، تغییراتی در طراحی پکیج صورت گیرد. برای مثال، تولیدکننده با توجه به نیاز مشتری از لوله‌های پلی اتیلن با قطر ۲ الی ۳ متر استفاده می‌کند.

پکیج فلزی

درصورتی‌که قصد خرید پکیج‌های تصفیه فاضلاب را دارید، بهتر است بدانید سیستم‌های از جنس فلز، برای راه‌اندازی پکیج‌های دفنی مناسب نیستند و پیشنهاد نمی‌شوند؛ زیرا این متریال در برابر زنگ‌زدگی مقاوم نیست و نمی‌تو‌اند بارهای مرده‌ خاک را نیز تحمل کند. یک نکته دیگر در خصوص پکیج تصفیه فاضلاب فلزی این است که ضخامت ورق کف و ضخامت بدنه پکیج‌های فلزی با توجه به نیاز کارفرما و متناسب با کارگاه تولیدی، سفارشی‌سازی می‌شود.

سیستم تصفیه فاضلاب بیمارستانی

محافظت از محیط زیست با استفاده از پکیج‌های تصفیه فاضلاب بهداشتی و صنعتی

پکیج‌های تصفیه فاضلاب، سیستم‌هایی هستند که فاضلاب‌های خانگی، شهری و صنعتی را گندزایی کرده و برای ورود به محیط زیست با کمترین ضرر آماده می‌کند. این پکیج‌ها از واحدهای مختلفی تشکیل شده‌اند. برحسب تعداد واحدها، پیچیدگی پکیج‌ها تخصصی‌تر می‌شود؛ در این صورت، ضمن اینکه به نظارت تخصصی‌تر نیاز دارند، فاضلاب‌ها را با درجه کیفیتی متفاوتی تصفیه خواهند کرد. انواع پکیج تصفیه فاضلاب فلزی، پلی اتیلن و کامپوزیت با توجه به کیفیت خروجی، برند سازنده، تعداد و جنس تجهیزات و مواردی از این قبیل با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسند. در محاسبه قیمت نهایی این پکیج‌ هزینه نصب و راه‌اندازی نیز در نظر گرفته می‌شود.

 

**این مطلب توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده است و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 396726
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا